یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
۰ نفر

معاون وزیر جهاد گفت: ایران ۹۸ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما به سبب خام‌فروشی سهم آن از درآمد ۱۱ میلیارد دلاری تنها ۴۰۰ میلیون است.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همایش گل محمدی و گلاب گفت: گردش مالی گیاهان دارویی در بازار جهانی ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار است که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵ هزار میلیارد دلار برسد.

به گفته او، ایران ۹۸ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما سهم کشور از صادرات ۱۱ میلیارد دلاری ناشی از خام فروشی تنها ۴۰۰ میلیون دلار است که در خصوص گل محمدی صدق می کند.

خیام نکویی ادامه داد: بنابر آمار بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند که نسبت به جمعیت ۹۰ میلیونی کم نیست.

معاون وزیر جهاد افزود: برخی کشورها درآمد خوبی در حوزه گیاهان دارویی دارند. به عنوان مثال، آلمان بیشترین ارزش افزوده را در گیاهان دارویی دارد در حالیکه رقم آنها قابل توجه نیست. ایران به رغم ظرفیت بالا در ارقام گیاهان دارویی نتوانسته از ارزش افزوده آن در اقتصاد استفاده کند.

به گفته او، ۱۰ سال پیش پیشنهاد دادیم که در حوزه گیاهان دارویی نیازمند ایجاد پالایشگاه هستیم که خوشبختانه اکنون در برخی از استان ها در حد محدودی پالایشگاه راه اندازی شده که ارزش افزوده را چند برابر افزایش می دهد به طوریکه می تواند جایگزین صادرات نفت شود چراکه با راه اندازی پالایشگاه گل محمدی، محصولات را به ۴۰ تا ۵۰ فرآورده تبدیل می‌کند.

خیام نکویی افزود: پالایشگاه در برخی استان‌ها راه اندازی شده که به طور قطع در ارزش افزوده و اقتصاد ملی تأثیر زیادی دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج با اشاره به برخی راهکارها برای افزایش سهم گیاهان دارویی در اقتصاد ملی گفت: وظیفه‌ای که بر عهده بخش دولتی است، باید گونه‌هایی که تولید آنها در واحد سطح بالاتر است متناسب با مناطق کشور توسعه پیدا کند.

به گفته او، تاکنون ۱۶ کلکسیون گل محمدی در استان‌ها تهیه شده که منجر به معرفی ارقام آن شده است، اما این کافی نیست و در این راستا نیاز است که الگوی کشت را فراگیر کنیم.

خیام نکویی با تاکید بر تولید بدون استفاده از سم در حوزه گیاهان دارویی افزود: در ۲ سال گذشته در سطح ۱۰۱ هکتار تولید برنج بدون استفاده از سم را آغاز کردیم که سال گذشته به ۱۴۰ هکتار رسید و امسال در نظر داریم که به ۵ هزار هکتار برسد، بر این اساس در حوزه گیاهان دارویی هم تولید بدون استفاده از سم را باید گسترش دهیم.

او ادامه داد: گل محمدی جایگاه ویژه ای در کشور ما دارد به طوریکه یکی لز ظرفیت های کشور ما گردشگری کشاورزی است که در صورت رونق می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه سازمان تات امسال الگوی کشت کل محصولات باغی کشور را تدوین و در اختیار معاونت امور زراعت قرار داده است، گفت: اگر ارزش افزوده در بخش کشاورزی پایین است به این بر می‌گردد که دانش در آن رسوخ نکرده است.

کد خبر 851398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha