چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

شهرداری تهران با اجرای طرح های مختلف توانسته ۱۴۰۰ تن زباله خشک را از مافیا پس بگیرد و ۵ هزار زباله گرد را از چرخه حذف کند

زباله گردها

به گزارش همشهری آنلاین، تا کمر در سطل های زباله خم شده اند تا روزیه خود را به خانه ببرند اما اشتباه نکنید ماجرای پول های هنگفت را نمی گوییم. ماجرای خرده پول هایی است که از سلطان زباله می گیرند. سلاطینی که با استخدام زباله گردان یا همان کولی کتفی ها از فعالیت هر کدام ماهیانه ۳۰ میلیون تومان سود می برند اما قسمت تاسف آور ماجرا آنجاست که تنها یک سوم این مقدار عایده زباله گرد بی نوا است تا با سود دو هزار و پانصد میلیاردی اش پول های هنگفت به جیب بزند. بدون آنکه حتی لحظه ای سرش را داخل زباله ببرد تا بفهمد دنیای بوی تعفن آشغال های خیابانی چه شکلی است. با لباس های شیک می آید و استثمار می کند و می رود. می ماند آن کودک زباله گرد و دنیای بیماری و آسیب که از بچگی نصیبش می شود و مادر و پدری که چشم به راه چندرغاز بچه شان هستند و مردی که برای داشتن لقمه ای نان شرایط سخت و طاقت فرسا را تحمل می کند. می گویند چندین ماه است که ورق برگشته و بخت بد یار سلاطین شده است

پول های کثیف که از چرخه حذف شد

این روزها بازار مافیا از رونق افتاده و ۵ هزار زباله گرد از چرخه شهر تهران حذف شده اند. این را رضا محمدی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران گفته است: «طبق آنچه آمارها عنوان می کند قبلا حدود ۶ هزار زباله گرد در تهران فعالیت داشتند که با اجرای طرح هایی از جمله تغییر در قراردادها، طرح نوماند و… تعداد زباله گردها به حدود هزار نفر رسیده است. این همه ماجرا نیست. صد نفر از کولی کتفی ها این روزها جذب پیمانکاران جمع آوری زباله شهرداری تهران شده اند و به عنوان پاکبان در حال فعالیت هستند و حقوق آن ها هم بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان است.»

پلمپ ضایعات فروشان

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان پسماند پس از بازدید صبحگاهی روز گذشته که از وضعیت نظافت شهری انجام شد در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «هر گونه خرید و فروش زباله های شهری جرم است و ضایعات فروشی هایی که زباله های شهری را خریداری کنند پلمب می شوند.» او اخبار خوش دیگری هم در دست داشت: «تاکنون حدود ۸۰ گاراژ که زباله های شهری را خرید و فروش می کردند طبق دستور قضایی پلمب شده است. از سوی دیگر ناظران پسماند هم در خروجی بزرگراه ها حضور دارند و ماشین های غیرمجاز حمل زباله شهری را توقیف می کنند.» به گفته این مقام مسئول از ابتدای سال حدود ۳۰۰ ماشین حمل زباله در سه ماه گذشته هم ۱۴۰۰ تن زباله خشک توقیف شده است. محمدی معتقد است که عده ای نمی خواهند طرح نوماند(تفکیک زباله خشک از مبدا) به سرانجام برسد. چرا که درآمدهایشان کاهش پیدا کرده است. او این چالش ها را شگرد مافیای زباله دانست و گفت: «مافیای زباله از هر زباله گرد ۳۰ میلیون تومان به صورت ماهیانه سود می برد و در کل ۱۸۰ میلیارد تومان در ماه و ۲ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان در سال از زباله گردان سود می برند.»

قراردادهایی که پای مافیا را برید

حدود ۴ ماه است که قراردادها با پیمانکاران تغییر کرده و به اعتقاد مدیرعامل سازمان پسماند سبب ارتقا نظافت شهری شده است. محمدی تاکید کرد: «تغییراتی در محتوای قراردادها ایجاد شده تا نظارت پذیری افزایش پیدا کند. پس از تغییر قراردادهای پسماند حدود ۱۰ درصد حجم زباله ها افزایش پیدا کرده است. در این قراردادها پیمانکاران حق ندارند از اتباع غیرمجاز و کودکان استفاده کنند. » او در ادامه گفت: «جمع آوری زباله خشک هم بر عهده پیمانکار است و با این رویه ۱۰درصد زباله خشک در آرادکوه تفکیک می شود» مدیرعامل سازمان پسماند هم درباره اثر این تغییر قراردادها عنوان کردکه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد زباله گردی در تهران کاهش پیدا کرده است. او عنوان کرد که اگر پیمانکاری کودکی را به عنوان پاکبان استفاده کند به شدت برخورد می کنیم و این اقدام خلاف قانون است.

وضعیت این روزهای نظافت شهر چطور است؟

هوا گرگ و میش است و کارگران مشغول کارند. فعالیتشان از ۹ شب شروع می شود. درست زمانی که ترافیک شهر سیر نزولی می گیرد و تاریکی همه را به خانه ها می کشاند. زباله های روز لب به لب سطل ها آمده و همه توقع دارند درست در همین لحظه شهروند مسئولیت پذیر زباله خود را درون سطل ها قرار دهد. مخازن درست ساعت ۹ کم کم خالی می شودن و با ماشین آلات به بخش های میانی منتقل شده تا پس از آن به آرادکوه بروند. اما این همه ماجرا نیست عملیات تخلیه مخازن از ۹ شب تا ۳صبح ادامه دارد و پس از آن پاکبانان جارو به دست سطح معابر و جوی ها را پاکسازی می کنند و مخازن دوباره ساعت ۶ خالی و شهر پاکیزه تحویل شهروند می شود اما چرا باز هم ساعات اولیه روز مخازن زباله شهر پر هستند؟

پایش ۲۴ ساعته مخازن

روز گذشته خبرنگاران شهری از معابر جنوبی و شرقی پایتخت به صورت سرزده بازدید کردند تا بدانند وضعیت نظافت شهری به چه صورت است. ساعت ۳ صبح بود و معابر در حال نظافت. مخازن تمییز بودند و آنچه دیده می شد زباله هایی بود که کارگران پس از تمییز کردن معابر به مخازن منتقل می کنند. اما پیش از حضور شهروندان در شهر این مخازن هم خالی می شوند. بازاریان سر کار می روند و زباله های خود را اول صبح داخل سطل های زباله می ریزند. شهروندان زباله های خود را از خانه خارج می کنند و ساعت ۱۰ صبح می بینیم مخازن لبریز شده است. برای حل این مشکل چند ماه است که پایش ۲۴ ساعته سطل های زباله انجام می شود و پاکبانان نگهداشت ۲۴ ساعته را در دستور کار قرار داده اند. سه بار در طول روز حمل زباله در دستور کار است. رضا محمدی گفت که در حال حاضر بر اساس وزن زباله از پیمانکار زباله خشک خریداری می شود که این اقدام سبب شده که ده درصد زباله در تهران بیش از گذشته جمع آوری شود و پیمانکاران زباله های داخل نهر را هم با دقت جمع می کنند.

ماشین های شستشو معابر مشغول کارند

خروج زباله از محلات به تنهایی به نظافت شهری کمک نمی کند و شستشوی جداول و معابر در دستور کار است. از ۱ بامداد تا ۶ صبح این ماشین ها به صورت مکانیزه کناره های جداول و سطح معابر را پاکسازی کرده و شستشو می دهند. گاهی در ماه چهاربار مخازن زباله هم شسته می شود تا بوی تعفن محله را تحت تاثیر قرار ندهد.

نوسازی ماشین آلات

۵۰ درصد ماشین های حمل زباله نوسازی شده است و مدل ماشین ها برای سال ۱۴۰۲ است. این نوسازی را بخش خصوصی انجام داده و به گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در مرحله اول سرمایه نوسازی ماشین الات در این دوره از قراردادها، دو هزار میلیارد شده است.

شهروندی که هر ساعت زباله بیرون می ریزد

بخشی از ماجرای نظافت شهری به مدیریت شهری بازمی گردد و بخش دیگر آن به شهروندانی که هر ساعت زباله های خود را در معابر رها می کنند و یا در مخازن می ریزند. به دلیل ایجاد ترافیک، ماشین های زباله هر ساعتی امکان تردد در شهر را ندارند و با عدم مسئولیت پذیری شاهد سرریز شدن سطل های زباله شهری هستیم. زمان گذاشتن زباله در مخازن ۲۱ است.

*چند گام برای حذف مافیای زباله

ممنوعیت استفاده از اتباع غیرمجاز

ممنوعیت استفاده از کودکان

تغییر قراردادهای پیمانکاران

توقیف و برخورد با خرید و فروش زباله شهری

پلمب ۸۰ ضایعات فروشی هایی که زباله شهری می خرند

اجرای طرح نوماند

برخورد با ماشین های غیرمجاز حمل زباله در خروجی بزرگراه ها

ضبط زباله های کولی کتفی ها

دعوت زباله گردان برای ورود به پاکبانی با حقوق قانون کار

توقیف ۳۰۰ ماشین غیرمجاز حمل زباله شهری

توقیف ۱۴۰۰ تن زباله که به صورت غیرمجاز جمع شده است

اقداماتی که منجر به تمییزی شهر شده است

نوسازی ۵۰ درصد ماشین آلات

تغییر قرارداد پیمانکاران

پایش ۲۴ ساعته مخازن و معابر

نتیجه پاکیزگی شهر

کاهش ۶۰ درصدی شکایت‌های حوزه پسماند و رفت‌وروب شهر در سامانه ۱۳۷

چرا باید زباله های خشک را به نوماند بدهید؟

نوماند طرحی است که بنا دارد زباله خشک شهروندان را بخرد تا بتواند دست مافیای زباله را از سطح معابر کوتاه کند. تا دیگر فردی در این شهر تا کمر در زباله خم نشود و زباله های شهر هم به درستی تفکیک شود و به چرخه زیست محیطی بازگردد. مدیرعامل سازمان پسماند درباره مزایای این طرح گفت: «کسانی که از نوماند استفاده می کنند در بهای خدمات پسماند پایان سال شامل ۳۰ درصد تخفیف خواهند بود. علاوه بر آن افراد می توانند زباله های خشک خود را بفروشند که جزئیات قیمت در نرم افزار نوماند که در بستر اپلیکیشن شهرزاد است. سه ماه است که نوماند را به صورت عملیاتی شروع کرده ایم و تا کنون۶۵ هزار نفر از نوماند استفاده کرده اند و ۳۵ هزار کاربر هم تقریبا بیشتر از دوبار سفارش داشتند. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این مقدار باید در پایان سال باید به یک میلیون نصب برسد.»

کد خبر 851708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha