گروه سیاسی: پس از رایزنی‌های طولانی مقام‌های ایرانی و عراقی درباره دیپلمات‌های ایرانی دستگیرشده در عراق به دست نیروهای اشغالگر آمریکایی، بیش از 10 روز قبل بود

که اعلام شد در نتیجه اجرای یکی از بندهای توافقنامه بغداد- واشنگتن مبنی بر تحویل دادن 15‌هزار زندانی دربند آمریکا به دولت عراق، دیپلمات‌های ایرانی نیز به‌زودی آزاد خواهند شد.

سرانجام صبح پنجشنبه گذشته دیپلمات‌های‌ ایرانی به دولت عراق تحویل داده شدند و پس از دیدار آنها با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، دولت عراق نیز تا عصر همان روز این افراد را به سفارت ایران در بغداد تحویل داد.

کاظم فروتن، معاون سفارت ایران در بغداد در گفت‌وگو با همشهری، اسامی 5 نفر آزادشده را محسن باقری، مجید قائمی، عباس جمی، مجید داغری و محمود فرهادی اعلام کرد.

محمود فرهادی، مشاور اقتصادی استانداری کرمانشاه بود که شهریور سال 86 در جریان یک سفر تجاری به استان سلیمانیه عراق، در هتل پالاس سلیمانیه به وسیله نیروهای آمریکایی به بهانه واهی دست داشتن در ناآرامی‌های عراق بازداشت شد.

مجید داغری هم کارمند سفارت ایران در عراق بوده که آذرماه سال 85 به وسیله آمریکایی‌ها در بغداد ربوده شد. بنابراین، 3 نفر دیگر از جمله 5 کارمند سرکنسولگری ایران در اربیل عراق هستند که دی‌ماه سال 85 در جریان حمله نیروهای آمریکایی به ساختمان سرکنسولگری ربوده شدند و آبان‌ماه سال 86 دو نفر از آنها با نام‌های حمیدرضا عسکری و موسی چگنی آزاد شدند.

پیش از این برخی منابع خبری در اشاره به نام کارکنان بازداشت‌شده سرکنسولگری ایران در اربیل، به نام‌هایی مانند عباس حاتمی کاکاوند و یا باقر غبیشاوی اشاره کرده بودند که این نام‌ها در اسامی افراد آزادشده دیده نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که در انعکاس اسامی این افراد اشتباهاتی رخ داده باشد.

معاون سفارت ایران در عراق اعلام کرده است که دیپلمات‌های آزادشده، امروز یا فردا به میهن بازمی‌گردند. فروتن که با مهر گفت‌وگو می‌کرد، گفت که این افراد پیش از عزیمت به ایران، به زیارت عتبات‌عالیات مشرف می‌شوند. 

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد هم پس از آزادی این دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به غیر از 5 دیپلمات تحت اختیار نیروهای آمریکایی، تعدادی از هموطنان ایرانی نیز به‌دلیل ورود غیرمجاز توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده‌اند که همچنان در اختیار آنها هستند و ما امیدواریم براساس توافق خروج نظامیان آمریکایی از شهرهای عراق و تحویل همه زندانیان تحت اختیار نیروهای آمریکایی به دولت عراق، در گام بعد شاهد تحویل این زندانیان به دولت عراق و آزادی آنها نیز باشیم. 

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل از دنیس مک‌دونوف، جانشین مشاور امنیت ملی آمریکا در محل برگزاری اجلاس گروه 8 در ایتالیا گزارش داد: آزادی دیپلمات‌های ایرانی در عراق صرفا در چارچوب توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن است و هیچ نشانه دیپلماتیکی برای ایران به شمار نمی‌رود.

کد خبر 85209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز