شرکت بین‌المللی ماشین‌های تجاری (IBM) روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک خانواده از مدل‌های هوش مصنوعی را به عنوان نرم‌افزار منبع باز منتشر و به عربستان سعودی در آموزش یک سیستم هوش مصنوعی به زبان عربی کمک خواهد کرد.

ibm

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، این شرکت که مقر آن در آرمونک، نیویورک است، رویکرد متفاوتی برای کسب درآمد از هوش مصنوعی نسبت به برخی از رقبای خود مانند مایکروسافت و دیگران که مدل‌های هوش مصنوعی خود را به شدت محافظت کرده و برای دسترسی به آن‌ها هزینه دریافت می‌کنند، اتخاذ کرده است. مشابه مالک متا پلتفرمز، IBM دسترسی آزاد به مدل‌ها را فراهم می‌کند و روز چهارشنبه خانواده مدل‌های هوش مصنوعی خود به نام "گرانیت" را برای سفارشی‌سازی توسط شرکت‌ها باز کرد.

ابزارهای گرانیت طراحی شده‌اند تا به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک کنند تا کدهای کامپیوتری را سریع‌تر تکمیل کنند. برای کسب درآمد از این مدل‌ها، IBM ابزاری پولی به نام Watsonx ارائه می‌دهد که به اجرای روان مدل‌ها در داخل یک مرکز داده پس از سفارشی‌سازی کمک می‌کند.

استراتژی IBM این بوده است که زمانی که مشتریان واقعاً از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، چه این مدل‌ها از IBM آمده باشند یا از دیگران و چه در مراکز داده IBM اجرا شوند یا نه، کسب درآمد کند.

بیشتر بخوانید:

مدیر عامل IBM، آرویند کریشنا به رویترز گفت: «ما معتقدیم که در روزهای ابتدایی مدل‌های هوش مصنوعی مولد هستیم. رقابت در نهایت به نفع خریداران است. ما همچنین می‌خواهیم ایمن و مسئولیت‌پذیر باشیم.»

IBM همچنین اعلام کرد که سازمان داده و هوش مصنوعی سعودی مدل زبان عربی خود به نام "ALLaM" را با استفاده از Watsonx آموزش خواهد داد و مهارت‌های زبانی جدیدی به پیشنهادات IBM اضافه خواهد کرد، از جمله توانایی درک چندین گویش عربی.

کد خبر 853905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha