شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان واکنش‌های گسترده‌ای در افغانستان داشته است، چهره‌ها و شخصیت‌های این کشور در اقصی نقاط جهان طی پیام‌هایی با رهبر انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران اعلام غم شریکی کرده‌اند.

تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهان

به گزارش همشهری‌آنلاین، «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست وزیر حکومت طالبان با انتشار بیانیه‌ای شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه ایشان را تسلیت گفت و اظهار داشت شهادت رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه و هیئت همراه سبب اندوه و تأثر عمیق شد، این مصیبت بزرگ را خدمت دولت و ملت مسلمان ایران از صمیم قلب تسلیت می‌گویم.

«عبداللطیف نظری» معاون وزیر اقتصاد افغانستان نیز ضمن عرض تسلیت به مردم ایران، اظهار داشت: دولت آقای رئیسی یکی از موفق‌ترین دولت‌ها در برقراری روابط گسترده اقتصادی و تجاری با دولت افغانستان بود، چون سیاست خارجی دولت سیزدهم روابط گسترده اقتصادی و تجاری با دولت افغانستان بوده است.

«اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان در بخشی از پیام تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی، امیر عبداللهیان و همراهان ایشان گفت: در دیداری که در مراسم تحلیف آقای رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور جدید ایران با ایشان داشتم، وی را شخصیت وطن‌دوست، مدافع منافع ایران و در عین حال علاقمند به صلح و ثبات در منطقه و جهان یافتم. امیدوارم که این سیاست ادامه یابد و نبود ایشان تأثیر ناگوار بر اوضاع در همسایگی ما و منطقه وسیعتر نگذارد.

«انس حقانی» برادر وزیر کشور هیئت حاکمه افغانستان و از اعضای ارشد طالبان نیز در پیامی نوشت: امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متأثر هستند.

آیت الله سید محسن حجت، تولیت زیارت «سخی» در کابل نیز در پیامی نوشت: شهادت رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و امام جمعه محترم تبریز و وزیر محترم خارجه و هیئت همراه را به محضر آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله و مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌نماییم.

«خالد احمد زکریا» سفیر افغانستان در ایتالیا نیز در پیامی نوشت: بنده به نمایندگی از سفارت و نمایندگی‌، شهادت جلالتمآب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر مقامات را در این سانحه غم انگیز سقوط بالگرد حامل آنها به ملت برادر و مسلمان جمهوری اسلامی ایران تسلیت عرض می‌کنم. انا لله و انا الیه راجعون.

از سوی دیگر شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوریت نیز در پیامی جداگانه مراتب تسلیت خود را به «ملت دوست و برادر ایران، مقام رهبری و دولت جمهوری اسلامی و خانواده‌های متأثر از این حادثه غم‌انگیز» ابراز کرد.

«فرامرز تمنا» رئیس سابق مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان نیز در پیامی نوشت: آقای دکتر امیرعبداللهیان، شخصیتی بود متین، فروتن و فرهمند. او همچون هر نخبه میهن‌دوستی به وطنش عشق می‌ورزید و تا آخرین دقایق زندگی‌ به اعتلای کشورش اندیشید. ما در دوره دکترای دانشگاه تهران دوست و هم‌دوره بودیم. شهادت ایشان را به فرزندان و همسرشان و به ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم.

«محمد جواد محسنی» رئیس موسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی محسنی(ره) و مدیر شبکه تلویزیون تمدن(افغانستان) در پیامی ضمن ابراز تسلیت نوشت خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان «کوهی از غم و حزن را در دل‌های مسلمانان و آزادی خواهان جهان پدید آورد و داغ بس عظیم بر قلب ها گذاشت». وی افزود: شکی نیست ملت با بصیرت ایران بار دیگر اتحاد و یکپارچگی خویش را در گذر از این امتحان سخت به نمایش خواهند گذاشت و همچنان استوار و قوی‌، راه رسیدن به قله‌های سعادت و پیروزی را خواهند پیمود.

کد خبر 853930
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha