جمعه ۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر بازرگانی گفت: حفظ بازار موجود و ایجاد بازارهای جدید سبب شده تا میزان صادرات فرش ایران نه تنها تحت تاثیر بحران های جهانی قرار نگرفته بلکه با رشد 17/4 درصدی در سه ماه ابتدای امسال مواجه شده است.

به شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران، سید مرتضی فرجی رییس مرکز ملی فرش ایران میزان صادرات فرش دست‌باف در 3 ماهه‌ی نخست امسال را با استناد به اطلاعات سازمان گمرک 2/76 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته این میزان صادرات 2/73 میلیون دلار بوده که رشد 17/4 درصدی صادرات را در سال جاری نشان می‌دهد.

وی در ادامه به میانگین صادرات طی 5 سال گذشته که سالانه حدود  500 میلیون دلار بوده، اشاره کرد و افزود: حجم صادرات در ایران براساس نرخ گمرک تعیین می‌شود این در حالی است که چمدانی در این بخش لحاظ نمی شود. برهمین اساس می توان گفت حجم صادرات این محصول واقعی نیست.چرا که با توجه به ارزش افزوده‌ی بالای فرش میزان واقعی صادرات در صورت لحاظ کردن قیمت واقعی در گمرک و صادرات چمدانی بیش از 800 میلیون دلار در سال است.

فرجی از رشد 10درصد صادرات فرش دستباف در سال جاری خبرداد و گفت: در صورت ادامه روند رو به رشد 4.17درصدی در سه ماهه ابتدای امسال، ارزش صادرات این محصول 40 تا 50میلیون دلار در سال جاری رشد خواهد داشت.

فرجی گفت: فرش ایرانی 40 درصد بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده و کشورهای هند و پاکستان بزرگترین رقبای ایران در بازا‌ر جهانی می‌باشد.

وی اظهارداشت: 20 الی 30 درصد فرش در داخل به فروش می رسد و  70 الی 80 درصد آن نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش به عزم دولت برای توسعه صادرات فرش دست بافت به کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و افزود: تدابیر ویژه ای برای توسعه‌ی حوزه‌ی جغرافیایی صادرات فرش ایران در جهان اتخاذ شده تا بازارهای موجود حفظ و بازارهای جدید دیگری ایجاد شود.

وی عمده بازار فرش دست بافت را اروپا به مرکزیت آلمان اعلام کرد و تصریح کرد: 40 درصد صادرات فرش ایران به آمریکا بوده که درحال حاضر این بازارها تقریباً اشباع شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: پس از رکود مالی و اقتصاد جهانی کشورهای اروپایی و آمریکایی تمایل چندانی به خرید کالاهای لوکس ندارد.

معاون وزیر بازرگانی بازار روسیه را برای فرش ایرانی دارای پتانسیل بالای عنوان کرد و اظهار داشت: برای اینکه مشکلی برای وضعیت صادرات فرش کشور به وجود نیاید باید بازارهای هدف دیگری تعریف شود که از جمله‌ی آنها کشور روسیه است.

وی گفت: روسیه در سال گذشته 150 میلیون دلار واردات فرش دستبافت داشته که حدود 60 میلیون دلار آن را فرش‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به ارزش بالای هنری و سرمایه‌ای و کیفیت فرش‌های ایرانی این رقم بسیار ناچیز است و امیدواریم در آینده فرش‌های ایرانی جایگاه خود را در بازار روسیه به دست آورد.

فرجی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته رکود جهانی بر صادرات فرش ایران تاثیری نداشته است و دولت ایران همواره به منظور افزایش صادرات به حمایت از تولیدکنندگان پرداخته است.

معاون وزیر بازرگانی پرداخت وام با بهره‌ی پایین، تحقیقات در زمینه‌ی فرش، حمایت از صادرکنندگان و تجار فرش را از جمله اقدمات صورت گرفته برای حفظ بازارهای جهانی اعلام کرد و ادامه داد: هیئت‌هایی جهت تبلیغات و مذاکره و بازاریابی در زمینه‌ی صادرات به کشورهای دیگر اعزام شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران از حضور فرش ایرانی در 3 نمایشگاه بین‌‌المللی در کشور روسیه خبر داد و تاکید کرد: شرکت در نمایشگاههای چین و روسیه به کسب بازارهای جدید شرایط بسیار مطلوبی برای تجار ایرانی را فراهم می‌کند.

وی از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مبلمان مسکو در آذر ماه خبر داد و افزود: فرش‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و امیدواریم فعالیت‌های سازمان برای معرفی شایسته این کالا باعث افزایش صادرات آن به روسیه شود.

فرجی گفت: به منظور حمایت از تجار و تصرف بازارهای جهانی 50 درصد هزینه‌ی غرفه‌ها و تمامی هزینه‌ی سفر و حمل بار تجار توسط مرکز ملی فرش پرداخت می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی گفت: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده برخی شرکت‌های خارجی از اسامی مناطق جغرافیایی مشهور در تولید فرش و امتیاز طرح‌های داخلی فرش تا پایان سالجاری، فرش 25 منطقه‌ی جغرافیایی کشور ثبت ملی و جهانی می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش اظهار داشت: برای جلوگیری از استفاده‌های غیرقانونی از هویت فرش دست‌بافت ایرانی و توسعه بازار و ساماندهی عرضه و تقاضا ثبت ملی و جهانی آثار و نقشه‌های فرش دست‌بافت ضروری است.

وی در ادامه به سوءاستفاده از اسامی مناطق فرش‌خیز کشور اشاره کرد و افزود: کشورهای تولیدکننده فرش با عنوان برند ایرانی فرش بی‌کیفیت تولید و روانه بازار می‌کنند.
معاون وزیر بازرگانی عدم عضویت در سازمان جهانی تجارت و نداشتن حق کپی رایت را از جمله عوامل سواستفاده از امتیاز طرح‌های فرش ایرانی توسط سایر کشورها دانست و افزود: بسیاری از کشورها از جمله ژاپن و چین به دلیل عضویت در سازمان جهانی تجارت و داشتن حق کپی رایت در صورت استفاده از امتیاز طرح داخلی این کشور ها توسط کشورهای دیگر بر اساس قوانین بین المللی با جاعلان طرح ها برخورد جدی نموده و خسارت های سنگین دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد : کشوردر صورت داشتن حق کپی‌رایت می‌تواند با هرگونه تخلف و سرقت طرح‌های ایرانی و سوءاستفاده از اسامی مناطق مشهور جغرافیایی در تولید فرش، جلوگیری کرده و در صورت استفاده از طرح های ایرانی، کشورهای دیگر موظف به پرداخت جریمه می شوند.

فرجی از استفاده معاهده ‌مادرید و ریسپن و پاریس که ثبت نقوش منطقه‌ی است در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اینکه از اسامی مناطق تولید فرش ایران توسط سایر کشورها استفاده نشود از معاهده‌ی ثبت نقوش منطقه‌ای استفاده کرده ایم.

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: ثبت ملی فرش نیز از جعل امتیاز طرح های فرش درسطح ملی کشور جلوگیری کرده و موجبات ایجاد یک رقابت سالم در بین تولید کنندگان را فراهم می‌کند.
 
وی از تشکیل یک کارگروه ویژه جهت پی‌گیری مسایل مربوط به ثبت ملی و بین‌المللی فرش خبر داد و اظهار داشت: تاکنون فرش اصفهان ثبت ملی شده و استان های تبریز و یزد و شیراز مدارک خود را جهت ثبت ملی ارسال کرده اند وپیش بینی می‌شود تا پایان سال، فرش 25 منطقه جغرافیایی کشور که شهرت جهانی دارند ابتدا ثبت ملی و سپس ثبت بین المللی شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران میزان تولید فرش دست بافت ایران را سالانه  50 میلیون متر مربع اعلام کرد و گفت: تولید فرش در کشور با توجه به میزان تقاضا نوسان دارد اما هدف‌گذاری تولید و عرضه فرش با کیفیت مناسب و ارزش افزوده بالاست.

وی تصریح کرد: فضاسازی و بازاریابی مناسب در بازارهای جهانی فرش میزان تولید را افزایش داده و به حفظ وضعیت موجود کمک می‌کنند.

وی در رابطه با شناسنامه دار شدن فرش های ایرانی گفت: مرکز ملی فرش از اواخر 85 آماده‌ی توزیع شناسنامه فرش در کشور بود اما هم‌اکنون ایران کد با شناسنامه  در مورد این محصول ادغام  شده است.

وی تولیدکننده و فروشنده را موظف به تولید و فروش فرش با ایران کد دانست و افزود:‌ تبلیغات خرید فرش ایرانی تنها داشتن ایران کد در خارج کشور از اواسط امسال آغاز خواهد شد.

معاون وزیر بازرگانی وجود ایران کد را اطمینان خاطری برای متقاضیان عنوان کرد و تاکید کرد: در صورتی که کالا با شناسنامه مغایرت داشته فرد باید پاسخ‌گو باشد در غیراینصورت پیگرد قانونی دارد.

رییس مرکز ملی فرش شرکت تعاونی روستایی را مجری طرح شماره‌گذاری فرش در کشور اعلام کرد و افزود: درحال حاضر ده‌ها هزار قطعه فرش دارای ایران کد هستند و شرکت‌هایی که با مرکز ملی شماره‌گذاری کالا به منظور صدور ایران کد همکاری می‌کنند می‌توانند جهت صدور شناسنامه فرش فعالیت کنند.

وی ایران کدرا  مانعی برای تقلب و برخورد با متخلفین دانست و تصریح کرد: ایران کد سبب ارتقای کیفیت تولید و ایجاد بازار رقابتی مناسب‌تر می‌شود.

کد خبر 86093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز