هیأت وزیران به‌منظور اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگوی مصرف، حفظ و صیانت از منابع ارزشمند انرژی کشور و امکان کنترل و کاهش خاموشی‌ها، دستگاه‌های اجرایی را ملزم به رعایت 20تکلیف برای صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف کرد.

ممنوعیت نصب کولر گازی و چیلرهای تراکمی جدید در دستگاه‌های دولتی، جلوگیری از واردات کالاهای انرژی‌بر و پرمصرف، کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها، تعدیل روشنایی معابر، محاسبه قیمت آزاد برق برای دستگاه‌های اجرایی، توزیع 50میلیون لامپ کم‌مصرف تا پایان امسال، جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز برق و افزایش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، مهم‌ترین تکالیفی است که دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای آن شده‌اند.

افزایش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، براساس مصوبه هیأت وزیران، وزارت نیرو موظف شد با برنامه‌ریزی و اقدام برای توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و تولید همزمان برق و حرارت، راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور را سالانه به میزان یک‌درصد افزایش دهد و تا پایان برنامه پنجم توسعه به ‌41‌درصد برساند.

جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز

همچنین این وزارتخانه مکلف به کاهش تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع با انجام اقداماتی از جمله بهینه‌سازی شبکه‌های فرسوده، اصلاح لوازم اندازه‌گیری و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز به‌نحوی که با کاهش سالانه حداقل 5/1درصد، در پایان برنامه پنجم توسعه به 14‌درصد برسد، شد.

توزیع 50میلیون لامپ کم‌مصرف

براساس این مصوبه، وزارت نیرو موظف شد زمینه را برای توزیع حداقل 50 ‌میلیون لامپ یارانه‌ای به‌منظور اصلاح الگوی مصرف روشنایی و توسعه استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و پربازده در سال 1388 فراهم کند.

تعدیل روشنایی معابر

براساس مصوبه هیأت وزیران به‌منظور اصلاح مصرف روشنایی و توسعه فرهنگ صرفه‌جویی، وزارت راه و ترابری، نیروی انتظامی‌و شهرداری‌ها موظفند با هماهنگی وزارت نیرو نسبت به تعدیل و اصلاح روشنایی معابر شهری و بین‌شهری و پارک‌ها اقدام کنند.

جلوگیری از واردات کالاهای پرمصرف

براساس ماده دیگری از این مصوبه، وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن و نیرو موظفند به‌نحوی برنامه‌ریزی نمایند که از واردات  لوازم و تجهیزات برقی با رتبه انرژی پایین‌تر از A و B جلوگیری شود.

ممنوعیت نصب چیلرهای تراکمی

از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، مجاز به نصب چیلرهای تراکمی ‌در ساختمان‌های خود نیستند و درصورت نیاز به ‌سیستم‌های تهویه مطبوع مکلفند صرفاً از چیلرهای جذبی استفاده نمایند.

کولر گازی جدید ممنوع

نصب و استفاده از کولرهای گازی جدید برای دستگاه‌های دولتی در مناطقی که میزان رطوبت نسبی آنها در تابستان کمتر از 30‌درصد است، از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه ممنوع است.

کد خبر 86715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز