گروه دانش: شرکت‌‌کنندگان نشست تخصصی مرکز رشد ICT جهاد دانشگاهی (رویش) تاکید کردند:

هنوز دانشگاه‌ها امکانات کافی را در اختیار افراد صاحب ایده، مخترعان، پژوهشگران، دانشجویان و استادان قرار نمی‌دهند.

در این نشست موضوع موانع و مقاومت‌های موجود بر سر راه ایجاد شرکت‌های دانشگاهی مورد نقد و بررسی قرار گرفت هفدهمین نشست تخصصی رشد فناوری با حضور دکتر جعفر توفیقی استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حسین‌سالار آملی معاون نوآوری و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دکتر جلیلی، دکتر صامتی و دکتر هاشمیان (اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف)، مهندس دهبیدی‌پور مدیر مرکز رشد صنایع پیشرفته شریف، مهندس حبیب‌الله اصغری رئیس مرکز رشد ICT جهاد دانشگاهی رویش، مهندس کامران باقری مدیر اداره مالکیت فکری پژوهشگاه صنعت نفت، دکتر ناهید مشکوری نجفی مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهید‌بهشتی در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این نشست تصریح شد: فضای کنونی کسب و کار و کارآفرینی دانشگاه‌ها، دولتی است و باید با ایجاد زیرساخت، قوانین و فرهنگ کسب و کار جدید به نفع دانشجو، فارغ‌التحصیل و شرکت‌های دانشگاهی متحول شود.در این نشست تخصصی که با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان پیشرو در عرصه ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های دانشگاهی برگزار شد،

شرکت‌کنندگان ضمن بررسی موانع و مشکلات ایجاد شرکت‌های دانشگاهی تاکید کردند: از 25 تا 30 سال پیش بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا با درک این واقعیت که باید انگیزه لازم برای دانشجو، فارغ‌التحصیل و استادان دانشگاهی فراهم شود، موضوع ایجاد شرکت‌های دانشگاهی را مطرح کرده و پی گرفتند که در نتیجه آن صدها شرکت با سهامداری دانشجویان، استادان و دانشکده و دانشگاه شکل گرفته است و سهام این شرکت‌های دانشگاهی برای یک دانشگاه تا بیش از 2 میلیارد دلار هم رسیده است.

صاحب‌نظران این نشست، توسعه فرهنگ تجاری‌سازی‌ و توجه به ایده‌ها و اختراعات دانشجویان، استادان و فارغ‌التحصیلان را یک اصل در توجه به درآمدزایی و کسب‌وکار دانشگاه بر شمردند و خاطر نشان کردند: شرکت‌های دانشگاهی هم مرز با دانشگاه شکل می‌گیرند، توجه خود را به دانشجو و استاد معطوف می‌کنند و از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها برای بر طرف کردن نیازهای جامعه استفاده و نهادسازی می‌کنند و ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند و نتیجه آن رشد اقتصاد و توسعه کسب و کار، درآمد، رقابت و بازار است بنابراین توسعه این شرکت‌ها توجه بیشتری را طلب می‌کند.

در این نشست با توجه به فضای دولتی حاکم بر کسب و کار دانشگاه‌ها تاکید شد: این فضا با محور قرار گرفتن همکاری‌های بخش خصوصی و دانشگاه‌ها از طریق ایجاد شرکت‌های دانشگاهی در خدمت توسعه علم و فناوری و تجاری‌سازی قرار گیرد و ادبیات و فرهنگ این حرکت از طریق مراکز کارآفرینی و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری گسترش یابد.

کد خبر 86866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز