یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز طی حکمی ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد را تنفیذ می‌کنند.

بدین ترتیب دهمین حکم ریاست‌جمهوری اسلامی امروز تنفیذ می‌شود. براساس اصل110 قانون اساسی، «امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم» در حیطه اختیارات رهبری است.

نخستین حکم ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی ایران، پس از انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر در انتخابات ریاست‌جمهوری اول تنفیذ شد. مراسم حکم تنفیذ بنی‌صدر در روز 15 بهمن 1358 مصادف با 17 ربیع‌الاول 1400 و ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) برگزار شد.

در این مراسم که به‌علت کسالت امام خمینی (ره) در بیمارستان قلب تهران، با حضور مقامات کشوری و اعضای شورای انقلاب و خبرنگاران برگزار شد، امام سخنرانی خود را اینگونه آغاز کردند: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. من یک کلمه به آقای بنی‌صدر تذکر می‌دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه است: حب‌الدنیا راس کل خطیئه، هر مقامی که برای بشر حاصل می‌شود، چه مقام‌های معنوی و چه مقام‌های مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.

به آقای رجایی هم

دومین مراسم تنفیذ پس از انتخاب محمدعلی رجایی توسط مردم، 11 مرداد، در آستانه عید سعید فطر و در حسینیه جماران برگزار شد. امام در این مراسم نیز تاکید کردند: امروز باید همان‌طوری که در سابق به رئیس‌جمهور سابق بعضی مطالب را تذکر دادم، به آقای رجایی هم تذکراتی بدهم که قضیه مقام و ریاست هرچه باشد، این وقتی‌که نظر انسان یک نظر محدود دنیایی باشد، این مقامات، انسان را از خودش بی‌خود می‌کند، اینها را مقام می‌داند.

طرفدار مظلومان و مخالف ظالمان

پس از شهادت شهید رجایی که تنها 28 روز رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست‌جمهوری انتخاب شدند و امام نیز حکم ایشان را در 17 مهر 60 - روز عید قربان -  در حسینیه جماران تنفیذ کردند.

در حکم تنفیذ دوره دوم ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم، که 13 شهریور 1364 در حسینیه جماران برگزار شد، مانند حکم‌های پیشین، امام فرمودند: ... البته رأی ملت و تنفیذ اینجانب، تا وقتی است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشته‏اند، باقی باشند و به اسلام و احکام نورانی آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند که نمی‏کنند.

بار سنگین امانت

پس از رحلت حضرت امام و انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان رهبری، برای زعامت امت، اگرچه مدت کوتاهی از دوره چهارم ریاست‌جمهوری باقی‌مانده بود، اما انتخابات پنجمین دوره ریاست‌جمهوری در 6 مرداد 68 برگزار شد و رای مردم به ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تعلق گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از نخستین حکم تنفیذی که صادر کردند، نوشتند: خدا را شکر که اراده و رأی ملت عزیز، بار سنگین امانت و مسئولیت الهی را بر دوش توانای مردی بزرگ از فرزندان اسلام و حواریین امام عظیم‌الشان، عالمی مجاهد و فقیهی اسلام‌شناس و سیاستمداری هوشمند و مدیری دردآشنا و دلسوز قرار داد.

پس از آن و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 72 نیز مردم، هاشمی رفسنجانی را برای ریاست‌جمهوری دوره ششم برگزیدند و رهبر انقلاب اسلامی نیز، حکم تنفیذ او را صادر کردند.

دلبستگی به روحانیت

سال 76 و در پایان دو دوره ریاست‌جمهوری قانونی هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی نتیجه انتخاباتی بود که مردم در آن مشارکتی با حدود 30 میلیون رای داشتند.  رهبر انقلاب اسلامی در حکم ریاست‌جمهوری خاتمی که در 12 مرداد 1376 تنفیذ کردند، آوردند: این رویکرد، همچنان که نشان اعتماد ملت ایران به روحانیت متعهد است، مژده‌رسان این نیز هست که در حرکت سازندگی ملت ایران - که بحمدالله سال‌هاست با همکاری ملت و مسئولان برجسته آغاز گشته است - همواره توجه به ارزش‌های اصیل معنوی و پایبندی به دین و اخلاق و معنویت، رکن اساسی بوده و خواهد بود.

تنفیذ نهم

بعد از پایان 4 سال دوم ریاست‌جمهوری آقای خاتمی، محمود احمدی‌نژاد با انتخاباتی دومرحله‌ای به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران رسید. مراسم تنفیذ این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در تاریخ 12 مرداد 84 برگزار شد.

رهبر انقلاب در حکم  تنفیذ احمدی‌نژاد تاکید کردند: مردم‌سالاری اسلامی به برکت انقلاب و امام کبیر ما، به ما آموخته است که حضور مردمی در عرصه گزینش مدیران کشور، عامل حراست از اقتدار ملی و حصاری مستحکم در برابر استیلاطلبی بیگانگان و دستاویزی مطمئن برای جلوگیری از لغزش و انحراف مدیران است.

ملت ایران درس مردم‌سالاری را از اسلام فراگرفته و از بن دندان، مؤمن و متعهد به آن است، موانع این راه را با مجاهدت خویش، هموار کرده و سند آن را با خون عزیزترین جوانانش، به‌امضا رسانده است. رهبر معظم انقلاب همچنین تأکید کردند که این تنفیذ تا زمان پایبندی رئیس‌جمهور به شرع و قانون است.

کد خبر 86891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز