سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

مجلس این هفته دستور کار مهمی در پیش دارد. قرار است روز چهارشنبه 14‌مرداد روز پیروزی انقلاب مشروطه در ایران مراسم ادای سوگند محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس دولت دهم برگزارشود.

 پیش از این مراسم، مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری وی از سوی مقام معظم رهبری به معنای تایید رای مردم به او، برگزار شد. این مراسم که به مراسم تنفیذ معروف است در بیت مقام معظم رهبری و با حضور مسئولان مهم مملکتی و سفرای کشورهای خارجی انجام می‌شود.

برگزاری مراسم تحلیف در مجلس، آخرین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری است که بعد از آن با تشکیل کابینه که باید مورد تایید مجلسیان قرارگیرد دولت دهم رسما کارش را شروع خواهد کرد و دولت دهم در برابر مجلس نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد بود و دریافت رای اعتماد برای وزیران کابینه به‌نظر نمی‌رسد به آسانی سال‌های گذشته باشد.

و اما هنوز انتخابات ریاست‌جمهوری شروع نشده بود که مجلس به تعطیلات تابستانی رفت؛ تعطیلاتی که معمولا در کارزارهای انتخاباتی به فرصتی برای نمایندگان جهت فعال‌شدن در ستادهای انتخاباتی کاندیدای ریاست‌جمهوری مورد نظرشان تبدیل می‌شود. انتخابات انجام و حوادث پس از آن شروع شد و نمایندگان هنوز تعطیلاتشان تمام نشده بود. پس از تعطیلات، جلسات مجلس تحت‌الشعاع حوادث و رخدادهایی بود که در خیابان‌های تهران و پس از آن بازداشتگاه‌ها روی داد. زمانی که مجلس تشکیل شد در نخستین قدم برای رسیدگی به آنچه در بازداشتگاه‌ها پیش آمده بود هیأتی 9 نفره را تشکیل داد.

البته این نخستین هیأت مجلس در رابطه با انتخابات نبود. قبل از آن هیأتی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مامور ملاقات با مسئولان نظام و کاندیداهای انتخابات ازجمله هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، کروبی، سید محمد خاتمی، احمدی‌نژاد، محسن رضایی و... شد که برخی از این دیدارها انجام شدند تا مسئله اعتراض‌ها را به‌نحوی پایان دهند.یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه گزارش برخی از این دیدارها به مقام معظم رهبری خبرداد.حسین سبحانی‌نیا گفت که این گزارش به برخی دیگر از مقامات نظام نیز‌ داده شده است. اما وی نگفت که نتیجه عملی گزارش چه خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که این هیأت نتوانسته با احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری و هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه دیدار کند زیرا مسائل کاری که اخیرا برای اعضای کمیسیون و همچنین رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه پیش آمده، این دیدار را به تاخیر انداخته است، اما همچنان در دستور کار اعضای کمیسیون قرار دارد.پس از پایان تعطیلات تابستانی، مجلس باز هم هیأت تشکیل داد، اما این بار برای بررسی مسئله دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات.

اعضای هیأت مذکور به بازداشتگاه‌های مختلف سرزدند و با برخی از آنها دیدار کردند. اما کاظم جلالی سخنگوی این کمیته اعلام کرد 50 نفر از بازداشت‌شدگان، چهره‌های سیاسی و روزنامه‌نگار هستند که به گفته دستگاه‌های امنیتی و قضائی این افراد در اغتشاشات پس از انتخابات نقش مدیریتی داشته‌اند و به همین دلیل نیز هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند. منظور کاظم جلالی کسانی بودند که روز شنبه دهم مردادماه نخستین دادگاه محاکمه آنها تشکیل شد.

سخنگوی کمیته منتخب مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر گفت: در دیدار با زندانیان کسی از مجموعه زندان و دستگاه قضائی شکایت نداشت و برخی نارضایتی‌ها مربوط به بازداشتگاه تعطیل شده (کهریزک ) و بخشی نیز مربوط به دوره معین از دستگیری تا تحویل به مراجع قضائی بود که این مسائل با مسئولان زندان در میان گذاشته شد و گزارشی نیز به مسئولان قضائی داده خواهد شد. علاوه بر کمیسیون امنیت ملی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم سعی کرد در مسائل اخیر فعال ظاهر شود به همین دلیل جلسه‌ای تشکیل داد و از دادستان کل کشور، دادستان تهران و رئیس‌کل دادگستری استان تهران دعوت کردند که با حضور در این جلسه به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهند.

سلمان ذاکر، عضو هیأت رئیسه‌ کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی، از نیامدن مرتضوی و آوایی دادستان و رئیس‌کل دادگستری تهران در جلسه این کمیسیون به‌رغم وعده‌ داده شده خبر داد و گفت: این مسئله باعث ناراحتی زیاد اعضای کمیسیون شد. وی این امر را ناشی از ناهماهنگی بین مسئولان رده‌بالای عرصه‌ قضائی و قانونگذاری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دری‌نجف‌آبادی دادستان کل کشور در جلسه‌ کمیسیون حاضر شد به نقل از او خبر داد که قوه قضائیه هم کمیته 3 نفره‌ای برای دیدار با بازداشت‌شدگان اخیر تشکیل داده است که اعضای آن هنوز نتوانسته‌اند ‌کار خود را آغاز کنند.

ذاکر از تشکیل یک هیأت 5‌نفره در این کمیسیون هم خبرداد و گفت: قرار است این هیأت از برخی بازداشتگاه‌هایی که محل بازداشت اغتشاشگران است بازدید کند. تا زمان تهیه این گزارش خبری از فعالیت این هیأت منتشر نشد.کمیسیون اصل 90 نیز که محل دریافت شکایت‌های مردمی از همه دستگاه‌های دولتی است اعلام کرد که تا‌کنون هیچ شکایتی درخصوص بازداشت‌های اخیر به این کمیسیون ارائه نشده است.

حسین اسلامی، نایب رئیس این کمیسیون در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: ما آمادگی داریم که اگر رفتار غیرمتعارفی صورت گرفته است، مسئولان مربوطه را به کمیسیون فرا بخوانیم و موارد را با حضور شاکی رسیدگی کنیم. اسلامی با بیان اینکه تاکنون شکایتی درخصوص بازداشت‌ها به کمیسیون ارائه نشده است، گفت: ما می‌توانیم این تعهد را نیز به کسانی که اعلام شکایت می‌کنند، بدهیم که نامشان فاش نشود. البته صرف یک ادعا نمی‌تواند برای ما محمل قانونی باشد و شاکیان باید به‌طور شفاف و روشن شکایت خود را اعلام کنند.

وی گفت: در کمیسیون این مطلب پذیرفته شده است که درصورت تمایل افراد بدون ذکر نام این قضایا را پیگیری کنیم. مجلس پیش از بازگشایی دو کمیته دیگر نیز تشکیل داده بود که حوادث کوی دانشگاه تهران و حمله به ساختمان‌های مسکونی پس از انتخابات را مورد بررسی قرار داده و گزارش خود را ارائه کردند. خواندن این گزارش‌ها در مجلس دقایقی جلسه را متشنج کرد چرا که برخی نمایندگان مخالف قرائت گزارش در جلسه علنی بودند.
در کنار تحرکاتی که کمیسیون‌های مجلس در رابطه با حوادث پس از انتخابات داشتند برخی نمایندگان هم به اظهار نظر در این زمینه پرداختند.

در مجموع آنچه در گزارش هیأت‌های مجلس به آن اشاره شد این بود که در حال حاضر تعداد 250 نفر در زندان هستند که از این تعداد 50 نفر چهره‌های سیاسی هستند، این افراد بعد از انتخابات 22 خرداد نقش مدیریتی و هدایتگر داشتند. همچنین 200 زندانی دیگر افراد غیرسیاسی هستند که قوه قضائیه اعلام کرده اسناد و مدارک کافی در دست دارد که نشان می‌دهد این افراد در حوادث پس از انتخابات به‌صورت میدانی نقش آفرین بودند که قرار است دادگاه آنها هم به‌زودی تشکیل شود.

کد خبر 87008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز