شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

گروه ورزشی: در شروع فصل جدید فوتبال فرانسه تیم‌های بوردو، مارسی و لیون که در فصل گذشته به ترتیب اول تا سوم شدند همچنان مدعیان قهرمانی هستند.

 در حالی که بوردو، مدافع عنوان قهرمانی تابستان آرامی داشت، مارسی و لیون خریدهای پرسروصدایی داشتند تا همه منتظر یک لیگ غیرقابل پیش‌بینی باشند.

در این میان مارسی، پرطرفدارترین تیم فرانسه بیشترین تغییرات را داشته. دیدیه دشان که در سال 1993 جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به عنوان کاپیتان مارسی بالای سر برد، جانشین اریک گرتس سرمربی محبوب بلژیکی شده که به الهلال عربستان رفت. او برای پایان دادن به انتظار 17 ساله قهرمانی، 40 میلیون یورو برای خرید بازیکنان جدید هزینه کرده که در این جمع گابریل هاینتزه مدافع رئال‌مادرید، لوچو گونزالس کاپیتان و هافبک آرژانتینی پورتو (18 میلیون یورو) و فرناندو مورینتس مشهورترین نام‌ها هستند. سلیمان دیاوارا مدافع سنگالی بوردو که با جنجال زیادی از این تیم جدا شد هم قرار است در کنار هاینتزه قلب خط دفاع، پاشنه آشیل تیم در فصل گذشته را ترمیم کند.

این تحولات موجب شده تا 43/47 درصد از 409 بازیکن، مربی و مدیران دسته اول فرانسه در نظرسنجی روزنامه اکیپ، مارسی را مدعی اصلی قهرمانی بدانند، در حالی که بوردو و لیون به ترتیب 54/20 و 51/10 درصد از آرا را به خود اختصاص دادند. دشان که تیمش امروز میهمان گرنوبل است، در ابتدای هفته گذشته گفت: «بازیکنانی که به تازگی آمده‌اند، از نظر بدنی با سایر بازیکنان فاصله دارند ولی همه بازیکنان از نظر روحی آماده‌اند. هفته‌ای یک بازی به ما فرصت کافی برای تمرین می‌دهد و تا آخر ماه اوت همه بازیکنان از نظر بدنی آماده می‌شوند.» غایب بزرگ مارسی در بازی امروز لوچو گونزالس است که به دلیل شکستگی استخوان ترقوه تا چند هفته دیگر نمی‌تواند بازی کند.

بوردو اما همه توانش را روی حفظ بازیکنان کلیدی‌اش گذاشت و به جز سلیمان دیاوارا توانسته استخوان‌بندی تیمش را حفظ کند. بوردو موفق شد قرارداد یوان گورکف بهترین بازیکن فصل گذشته لوشامپیونا را که به طور قرضی از میلان آمده بود، قطعی کند. همچنین مروان شاماک مهاجم مراکشی هم با وجود علاقه باشگاه‌های انگلیسی در این تیم ماندنی شد. مهمترین خرید بوردو سدریک کاراسو دروازه‌بان تولوز و دروازه‌بان سوم تیم ملی فرانسه است.

میکائل سیانی مدافع لوریان هم در قلب دفاع جانشین دیاوارا شده.لوران بلان که تیمش فرداشب میزبان لانس تازه‌وارد است مانند فصل گذشته که تا هفته‌های پایانی از قهرمانی حرفی نمی‌زد اهداف بلندپروازانه‌ای برای تیمش ترسیم نمی‌کند:‌«اگر جزو چهار تیم اول باشیم به هدف‌مان رسیده‌ایم. داشتن عنوان قهرمانی برای ما فشاری به وجود نمی‌آورد، بلکه اشتیاق ما را بیشتر می‌کند.»

این درحالی است که به عقیده‌ دشان، بوردو از نظر هماهنگی تیمی از مارسی جلوتر بود. سرمربی مارسی که تیمش اخیرا در بازی دوستانه با نتیجه 2 بر یک مغلوب بوردو شد، امیدوار است که در رویارویی هفته چهارم مقابل هم‌تیمی سابق و دوستش بلان، نتیجه بهتری کسب کند: «بوردو از ما جلوتر است، چون نمی‌توانیم کار چند ماه آنها را تنها در یک ماه و نیم انجام دهیم. خوشبختانه، استعداد فردی بازیکنان من می‌تواند کمبود کار تیمی را برطرف کند. نمی‌دانم این برای گرفتن قهرمانی از بوردو یا مبارزه با لیون کافی خواهد بود، ولی برایمان بد نیست.»

لیون با چهره جدید

لیون پس از هفت قهرمانی متوالی، فصل گذشته به رتبه‌ای بهتر از سومی دست پیدا نکرد. با این وجود کلود پوئل در سمتش حفظ شد چرا‌که ژان میشل اولاس،‌ مدیر تیم به دنبال تغییر نسل بازیکنان است. انتقال کریم بن‌زما (به رئال مادرید) و جونینیو (به الغرافه) که مهم‌ترین مهره‌های تهاجمی باشگاه بودند و تیم وابستگی زیادی به آنها داشت، تصمیمی آگاهانه برای ساختن تیمی با بازیکنان و آرایش جدید بود.

میشل باستوس برزیلی که فصل گذشته در لیل نمایش درخشانی داشت، لیساندرو لوپز، مهاجم آرژانتینی پورتو، بانی گومیس، مهاجم سنت اتین و علی سیسوکو، مدافع چپ پورتو با هزینه‌ای حدود 70 میلیون یورو خریدهای جدیدی هستند که قرار است به پوئل در ساختن آرایش 2-4-4 جدید کمک کنند.

پوئل که تیمش امشب میهمان لومان است، می‌گوید: «لیگ دشواری خواهد بود. بوردو تغییری نکرده و مارسی بازیکنان قدرتمند و مستعدی جذب کرده. امیدوارم بتوانیم قهرمانی را پس بگیریم، ولی چالش دشواری داریم.» پوئل درباره تغییرات تیمش ادامه می‌دهد: «امیدوارم با تقسیم وظایف جای بازیکنان جدا شده را پر کنیم. همه باید خلاق و موثر باشند، نه مثل فصل قبل که وابستگی زیادی به آن دو بازیکن داشتیم.»

کد خبر 87264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز