یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از وجود موانع جدی بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی درایران خبر داد و از نقش برخی شرکت‌ها در این زمینه انتقاد کرد

به گزارش همشهری، با وجود آنکه براساس سیاست‌های اصل 44 تا پایان برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور باید 1300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شود و بخش عمده آن از طریق فروش سهام به خارجی‌ها تامین می‌شود، سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول سال‌های گذشته به جز یک مورد برای فروش سهام به سرمایه‌گذاران خارجی شکست خورده که این موضوع باعث شد روز گذشته غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن انتقاد به عملکرد برخی نهاد‌های دولتی و شبه دولتی که در راه فروش سهام به شرکت‌های خارجی مانع ایجاد می‌کنند خواستار مهیا شدن شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران شد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد برخی شرکت‌ها که به نوعی با فروش سهام به شرکت‌های خارجی مخالفند گفت: موضوع واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران خارجی، به یک چالش تبدیل شده و این موضوع به فرهنگ‌سازی‌ گسترده در کشور نیاز دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر به خرید سهام شرکت‌های ایرانی نیست افزود: ما در طول چند سال گذشته تلاش زیادی برای فروش سهام به سرمایه‌گذاران خارجی انجام دادیم اما در این راه موانعی وجود دارد که ما را در این راه ناکام گذاشته است؛

به‌طور مثال برای فروش سهام شرکت تایدواتر به یک شرکت هندی موانعی رخ داد که شرکت هندی در نهایت موفق به خرید سهام شرکت تاید واتر نشد.

او تاکید کرد:پس از این تجربه ؛ما نشستی را با برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری برگزار کردیم و از آنها خواستیم تا در جریان رقابت با شرکت‌های خارجی به‌گونه‌ای عمل شود تا این سرمایه‌گذاران نیز بتوانند در بازار سهام ایران حضور داشته باشند.

وی افزود: ما از نهاد‌های دولتی و شبه دولتی درخواست کردیم، زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی وارد رقابت می‌شوند شرایط را به‌گونه‌ای پیش نبرند که این سرمایه‌گذاران از خرید سهام منصرف شوند چرا که در هر صورت پول‌های هنگفت برخی از نهاد‌ها در اختیار آنان است که جریان رقابت را تا جایی پیش می‌برند که سرمایه‌گذار خارجی از دایره رقابت خارج می‌شود.

کرد زنگنه در ادامه تاکید کرد: تا پایان چشم‌انداز 20 ساله کشور باید 1300 میلیارد دلار یعنی سالانه 65 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کشور شود؛ در حالی که ما تاکنون موفق به جذب این میزان سرمایه‌گذاری نشده‌ایم؛

بنابر این اگر از امروز هم برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20ساله شروع کنیم باید سالانه 80 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کشور کنیم.

وی در ادامه فضای کنونی را برای جذب سرمایه‌های خارجی مثبت ارزیابی نکرد و گفت: فضای مخالفی که علیه سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد باعث شده تا اگر سرمایه‌گذاری قصد خرید سهام شرکت‌های ایرانی را دارد به‌صورت پنهانی و به‌صورت مشارکت با شرکت‌های ایرانی برای این کار اقدام کند.

تاسیس  واحد بازاریابی بین‌المللی

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از راه‌اندازی واحد بازاریابی بین‌المللی برای فروش به سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و افزود: به‌تازگی واحد جدیدی را در سازمان خصوصی‌سازی‌ با عنوان واحد بازاریابی بین‌المللی ایجادکرده‌ایم تا بتوانیم نسبت به جذب سرمایه‌های خارجی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در این واحد از حضور کارشناسان خارجی نیز استفاده خواهد شد افزود: ما در این بخش از تجربه شرکت‌ها و تمامی کارشناسانی که تجربه و دانش بازاریابی بین‌المللی را دارند استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 87423

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز