شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

شادی توکلیان - امیر حسینی: با آغاز سال 88‌، مدیران شهری خبر از احداث تعداد زیادی مسجد و تعمیر و تجهیز مساجد قدیمی دادند.

هنوز به نیمه سال نرسیده‌ایم که خبر افتتاح چند مسجد دیگر را در سطح شهر تهران شنیدیم. اولین تصوری که از ظواهر و شمایل مسجد به ذهن خطور می‌کند، معماری سنتی با کاشی کاری فیروزه‌ای و آینه‌کاری‌هایی که با دست معماران نامدار ایرانی ساخته شده است. قطعا هیچکس انتظار معماری مدرن در طراحی مساجد را ندارد، چراکه معماری سنتی نوعی حس عرفان و روحانیت را به بیننده القا می‌کند.

 بنابراین شنیدن این خبر که مسجدی با معماری سنتی و مدرن ساخته شده، شاید در ابتدا معادلات ذهنی شما را بر هم بزند، اما قطعا با دیدن دو مسجد تازه احداث پیامبر اعظم‌(ص) و باقرالعلوم(ع) در منطقه 2 شهرداری تهران که علاوه بر نقوش سنتی بر گرفته از معماری مدرن است‌، تمایل شما را نیز مثل ساکنان این محله برای حضور در این مساجد برخواهد انگیخت.

مساجدی که پیش از افتتاح‌، بیش از صدها مخاطب را به سوی خود جذب کرده‌اند تا با شنیدن اولین اذان ماه مبارک رمضان‌، اولین نماز جماعت خود را اقامه کنند. حجت‌الاسلام ناصحی رییس مرکز امور فعالیت‌های دینی شهرداری تهران  نیز از برنامه‌ها و اقدامات شهرداری در این‌باره سخن می‌گوید. مسجد از گذشته دور تا امروز مرکز حل اختلافات، دعاوی و ادعاهای مردم بوده است. مساجد به دلیل چند وجهی بودنشان ضرورت و نیاز جامعه امروز و گذشته هستند.

آنها کانون فرهنگی هر محل و مکانی هستند و محل وارستگی انسا‌ن‌ها از هر کسی با هر مسئولیت، جایگاه و منزلتی که باشند محسوب می‌شوند.

از آن جا که از گذشته تا‌کنون مساجد به عنوان نهادی مردمی شناخته شده‌اند‌،‌ شهرداری تهران نیز بر اساس رویکرد محله محوری‌،‌ توجه به مساجد و گسترش آن را در دستور کار قرار داده است. با این رویکرد‌، ‌شهرداری تهران در کنار فعالیت‌ها‌ی عمرانی و خدماتی‌، ‌تفکر مسجدی را به عنوان حرکتی فرهنگی ‌در اولویت قرارداده است و در طول چهار سال فعالیت جدید شهرداری تا‌کنون برنامه‌ریزی برای احداث‌، ‌ترمیم‌، ‌رسیدگی و افتتاح بیش از 30 مسجد ‌در تهران اقدام کرده است.

 احداث 40 باب مسجد در دستور کار شهرداری

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران از بهره‌برداری دو باب مسجد همزمان با فرا‌رسیدن هفته جهانی مساجد و در آستانه ماه مبارک رمضان ‌خبر می‌دهد ‌و می‌گوید :‌ عملیات ساخت مساجد یاد شده به همت شهرداری تهران از دو سال قبل آغاز شده بود و هم‌اکنون در آستانه فرا‌رسیدن هفته جهانی مساجد و ماه مبارک رمضان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: احداث 40 باب مسجد به همت شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون عملیات احداث 28 باب آن آغاز شده است. حجت‌الاسلام ناصحی با معرفی مساجد احداث شده و قابل بهره‌برداری می‌گوید‌:‌ 2 باب از این مساجد با نام‌های پیامبر اعظم‌(ص) و باقرالعلوم‌(ع) در منطقه 2 احداث شده‌اند و‌ همچنین مسجد المهدی‌(عج) واقع در منطقه 9و مسجد المهدی‌(عج) واقع در منطقه ‌18 نیز از دیگر مساجد احداث شده اند که آماده افتتاح هستند .

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح این مساجد،‌ تعداد مساجدی که شهرداری تهران در دو سال اخیر بنا کرده است به هفت باب می‌رسد که همه آن‌ها متراژی بالای 800 مترمربع دارند و در ساخت آن تمامی موارد مورد نیاز تعبیه می‌شود.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به ویژگی‌های مساجد جدیدالتأسیس اظهار داشت: تمامی مساجد یاد شده با امکانات عالی، بهره‌گیری از معماری ایرانی و اسلامی، کتابخانه، فضای فرهنگی، سالن‌های متعدد برای برگزاری همایش و پایگاه بسیج مجهز شده است.

  تاکید بر نقش مساجد بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی

شرکت توسعه فضاها‌ی فرهنگی شهرداری تهران که عهده‌دار ساخت این اماکن است‌، علاوه بر طراحی و ساخت مساجد، در راستای توسعه و کمک به مساجد و برای برآوردن نیازهای خود و بالا بردن کیفیت مذهبی و فرهنگی مساجد‌، ‌بنا به درخواست هیات امنا و بر‌اساس بازدیدها و گزارش کارشناسان‌، ‌در توسعه مساجد مشارکت می‌کنند و به مساجد کمک نقدی و غیر نقدی می‌کند .

مهندس تشکری‌نیا،‌ مدیر عامل این شرکت‌، معتقد است ‌فضاهای مذهبی نقش قابل توجهی در صحنه‌های اجتماعی دارند و از کارکردهای ارزشمندی در تحرک و شادابی معنوی جامعه برخوردارند‌؛ ضمن آن که از گذشته تا به امروزمساجد نقش محوری و بسیار مهمی در سلامت جامعه و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی ایفا کرده‌اند .

 لحظه به لحظه با ساخت مسجد همراه بودیم

محمود کیماسی 4 سالی می‌شود که روبروی مسجد باقرالعلوم(ع) رستوران دارد. او که از لحظه به لحظه ساخت این مسجد با خبر است می‌گوید: یک سال و نیمی است که ساخت این مسجد آغاز  شده و در این مدت چندین مدعی برای زمین آن پیدا شد، اما نمایندگان شهرداری وقتی از آنها سند می‌خواستند می‌رفتند و دیگر پیدایشان نمی‌شد.

 کیماسی می‌گوید: تنها فرصتی که می‌توانم از ثواب نماز جماعت بهره‌مند شوم‌، ماه رمضان است، زیرا زمان کاری ما دقیقا در وقت اذان ظهر و شب است، به همین خاطر تمام امیدم به افتتاح این مسجد در ماه مبارک رمضان بود تا بتوانم من هم در یک ماه از سال به جمع نمازگزاران بپیوندم.

 مسجدی با ظاهر متفاوت از دیگر مساجد

مجید نوری مرادی ساکن منطقه 2 شهرداری تهران است. او می‌گوید‌: نزدیکترین مسجد به این محل 2 کیلومتر با اینجا فاصله دارد و دوری راه باعث می‌شد که ساکنان این محله از نعمت نماز جماعت محروم باشند. به همین خاطر مطمئن هستم با افتتاح این مسجد‌، نمازگزاران زیادی مشتاق اقامه نماز و انجام امور فرهنگی در این مسجد باشند.

 این شهروند می‌گوید: مسجد باقرالعلوم با ظاهری متفاوت از دیگر مساجد‌، فضایی را برای امور فرهنگی‌، بسیج‌، کلاس‌های آموزشی و ... ایجاد کرده که قطعا مخاطبان خود را از گروه‌های سنی مختلف به سوی خود جذب خواهد کرد، چراکه برخی مساجد تنها محدود به اقامه نماز هستند‌، اما مساجد تازه ساخت همچون این مسجد‌، فضاهای مختلفی را برای استفاده مردم مهیا کرده‌اند.

1100 متر زیربنا و کلاس‌های آموزشی متعدد

فرزاد رودبارکی یکی از مسئولان اجرایی ساخت مسجد باقرالعلوم است. او با اشاره به امکانات و مساحت مسجد باقرالعلوم می‌گوید:این مسجد در زمینی به مساحت 1300 متر با 1100 متر زیربنا ساخته شده که متشکل است از شبستان آقایان‌، بانوان‌، کلاس‌های آموزشی‌، اتاق بسیج‌، قرائت خانه‌، موتورخانه و ... 

 رودبارکی می‌گوید: این چهارمین مسجدی است که در ساخت آن مشارکت داشتم و امیدوارم سعادت همکاری با مساجد دیگر را داشته باشم، زیرا علاقه مردم به افزایش مساجد و استقبال شهروندان از احداث و افتتاح مساجد جدید در وجود انسان شور و شوق ایجاد می‌کند. در طول مدت ساخت این مسجد نیز مردم با مراجعات و پرس و جوهای متعدد‌، حساسیت زیادی به اتمام عملیات عمرانی این پروژه نشان می‌دادند.

این مسجد فقط برای اقامه نماز نیست

آخرین شهروندی که با او درباره افتتاح مسجد تازه ساخت منطقه 2 سخن می‌گوییم‌، محمد علی پیمان است. به گفته‌‌ پیمان‌، زیربنای بالای مسجد پیامبر اعظم‌(ص) از ویژگی‌های این مسجد است. این شهروند در‌باره اجزا و طبقات این مسجد می‌گوید: زمان زیادی برای ساخت مسجد صرف نشد‌، اما امکانات و تجهیزات بسیار خوب و مدرنی برای این مسجد به کار گرفته شده است.

آنطور که اهالی محل در جریان هستند‌، مسجد 4 طبقه دارد که در هر طبقه امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی از جمله کتابخانه‌، کلاس‌های آموزشی و فرهنگی‌،کلاس آموزش و قرائت قرآن، ستاد بسیج‌، شبستان‌های آقایان و خانم‌ها و در اطراف طبقه همکف هم مغازه‌ها و واحدهای تجاری احداث شده است.

همشهری جمعه

کد خبر 87831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز