همشهری آنلاین: واشنگتن و بوگوتا در مذاکرات خود بر سر صدور مجوز برای آمریکا جهت استفاده از 7 پایگاه نظامی این کشور به توافق رسیده‌اند

به گزارش بی بی سی، بر مبنای این موافقتنامه ارتش آمریکا مجاز خواهد بود در خاک کلمبیا به منظور مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم، عملیات نظامی انجام دهد.

وزارت امور خارجه کلمبیا با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه دولت بوگوتا بر سر متن این قرار داد با طرف آمریکایی به توافق رسیده است، اعلام کرد که این موافقتنامه تاکید مجددی است بر تعهد دو طرف در مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر و تروریسم.

تعداد زیادی از کشور‌های آمریکای جنوبی نسبت به امضای این قرار داد ابراز نگرانی کرده‌اند.

هفته گذشت الوارو اوریبه رئیس جمهوری کلمبیا جهت جهت کاهش نگرانی تعداد زیادی از همسایگان خود در آمریکایی جنوبی نسبت به احتمال امضای این قرار داد، به تعداد زیادی از  کشورهای این منطقه سفر کرد.

با این حال روز دوشنبه هفته گذشته(10 اوت) رهبران کشور‌های آمریکای جنوبی در اجلاس اوناسور نگرانی‌های خود در این باره را تکرار کردند.

آرژانتین اقدام اخیر دولت کلمبیا در توافق با آمریکا بر سر پایگاه‌های خود را غیر سازنده خوانده است.

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا نسبت به صدور مجوز استفاده از پایگاه‌های کلمبیا توسط ارتش آمریکا ابراز نگرانی کرده و این اقدام را نشانه افزایش احتمال حمله به خاک کشورش از سوی نیرو‌های آمریکایی دانسته است.[چاوز: آمریکا و کلمبیا تهدید به حمله نظامی می‌کنند

او هشدار داده است که وزش بادهای جنگ آغاز شده است.

ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل نیز با اعلام این که جو حاکی از نارضایی در آمریکایی جنوبی ذهن من را به خود مشغول کرده است، خواستار برگزاری جلسه‌ای میان رهبران آمریکای جنوبی و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا شده است.

خبر مذاکرات دولت‌های بوگوتا و و اشنگتن بر سر صدور مجوز برای استفاده از پایگاه‌های کلمبیایی توسط نیرو‌های آمریکایی زمانی انتشار یافت، که دولت اکوادور با تجدید قرارداد استفاده ارتش آمریکا از پایگاه مانتا مخالفت کرد.

کد خبر 87832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز