یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه علمی‌فرهنگی: آزمون ورود به دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی از سال آینده تحصیلی حذف می‌شود

دکتر عبد‌الله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر در گفت‌و‌گویی با رادیو اظهار داشت: حذف آزمون ورودی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف هموار کردن راه ورود جوانان به دانشگاه در برنامه کاری دانشگاه قرار گرفته است.
خبری که ز رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرد پیش از این نیز بارها از زبان عبد‌الله جاسبی بیان شده بود.
جاسبی حذف کنکور را خدمت بزرگی به جوانان و خانواده‌ها توصیف کرده است تا از میزان استرس و نگرانی آنان کاسته شود.
اما حذف کنکور دانشگاه آزاد اسلامی پنج سال زودتر از وعده‌های رئیس این دانشگاه محقق می‌شود، چرا که جاسبی عقیده دارد راه توسعه کشور از مسیر توسعه دانشگاه و توسعه نیروی انسانی می‌گذرد. پس اگر می‌خواهیم کشور به قدرت علمی تبدیل شود باید تلاش کنیم همه جوانان بتوانند به دانشگاه و تحصیلات عالیه دسترسی داشته باشند و زیربنای هر گونه توسعه‌ای، توسعه نیروی انسانی است.
وی در عین حال اظهار داشته است گره زدن تحصیلات عالی با اشتغال اشتباه بزرگی است، اما باید رشته‌های تحصیلی به سمت نیازهای کشور جهت‌گیری داشته باشد.
به گزارش همشهری تاکنون یک میلیون و 800 هزار نفر از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیش از یک میلیون و 200 هزار دانشجو نیز در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.
همچنین محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش از طرح جدیدی مبنی بر حذف کنکور در این وزارتخانه خبر داد و اظهار داشت: این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده است.
طرح جدید آموزش و پرورش برای حذف کنکور
 فارس: وزیر آموزش و پرورش از تهیه طرح جدید حذف کنکور در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده است. محمود فرشیدی افزود: آموزش و پرورش معتقد است که با امتحانات خوب و با استانداردهای بالایی که برگزار می‌کند می‌تواند مبنای حضور دانش‌آموزان را در دانشگاه نیز فراهم کند. وی ادامه داد: در صورتی که نیاز باشد آزمون دیگری نیز به‌جز امتحانات دروس آموزش و پرورش برگزار شود، این توانایی را داریم که این آزمون در مدارس برگزار شود.
فرشیدی اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با حذف کنکور موافق است اما این‌که مبنا چه چیزی باشد در حال بررسی هستیم. وی افزود: با طرح تأثیر کامل امتحانات آموزش و پرورش در کنکور، بحث یک‌بار امتحان گرفتن برای ورود به دانشگاه منتفی می‌شود و استرس‌ کنکور از بین می‌رود. از سویی عدالت واقعی برای حضور دانش‌آموزان در دانشگاه ایجاد می‌شود. پرویز آژیده، معاون نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش نیز  در این باره گفت: این‌که سوابق تحصیلی در کنکور لحاظ شود، مد نظر تمام طرح‌های پیشنهادی درباره حذف کنکور است اما در خصوص کیفیت برگزاری امتحانات سؤالاتی مطرح است. وی ادامه داد: آموزش و پرورش و آموزش عالی طرح حذف کنکور خود را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه دادند و منتظر بررسی مجلس هستیم.
کنکور برخی رشته‌ها در مناطق محروم حذف می‌شود
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جهت‌گیری وزارت علوم این است که در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته‌های کم متقاضی خصوصاً در مناطق محروم، آزمون کنکور حذف شود. حسن خالقی با اشاره به اینکه حذف کنکور در مناطق محروم با توجه به افزایش ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه‌های کشور طی سالهای اخیر صورت می‌پذیرد، افزود: از سال آینده برخی ظرفیت‌ها در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد، پیام‌نور و جامع علمی کاربردی در مناطق محروم به پذیرش بدون کنکور دانشجو می‌پردازند.
کد خبر 8808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز