پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه 18 آگوست (27 مرداد) اعلام کرد کشورهای نیمکره شمالی تا به حال بیش از یک میلیارد دوز واکسن آنفلوآنزای خوکی درخواست کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه برخی از کشورها به خصوص یونان، هلند، کانادا- دوزهای دوگانه واکسن در حدید سفارش داده‌اند تا کل جمعیت‌شان را واکسینه کنند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت،‌ ملیندا هنری، گفت:‌ "میزان سفارش واکسن پاندمی آنفلوآنزا بوسیله کشورهای نیمکره شمالی به بیش از یک میلیارد دوز رسیده است."

هنری گفت:‌ "در روزهای اول،  منابع خیلی محدودی از واکسن موجود خواهد بود. آنقدر واکسن در اختیار نخواهد بود تا همه جمعیت‌ها یا حتی بخش بزرگی از آنها را بتوان واکسینه کرد."

کارشناسان هشدار داده‌اند که تقاضای شدید برای واکسن به علاوه تاخیر در تولید آن ممکن است به کمبود آن بینجامد،‌ و دولت‌هایی را که برای موج دوم و احتمالا مرگبارتر آنفلوآنزای خوکی یا آنفلوآنزای آ در فصل پاییز و زمستان آماده می‌شوند،‌ مجبور کند در مورد اینکه چه کسانی در ابتدا باید واکسن دریافت کنند،  دست به انتخاب‌های سختی بزنند.

سازمان جهانی بهداشت در ماه جولای (تیرماه) اعلام کرده بود  که 25 شرکت دارویی قصد خود را برای تولید واکسن اعلام کرده‌اند،‌ و به این ترتیب در میانه ماه اکتبر (مهرماه)‌ ممکن است ظرفیت تولید واکسن به 94 میلیون دوز در هفته برسد.

اما این سازمان به سرعت این عدد را تصحیح کرد،‌چرا که نیم‌دوجین از شرکت‌های واکسن‌‌سازی اصلی جهان- که 85 درصد تولید جهانی را دردست دارند- اعلام کردند نمونه‌های ویروس آنفلوآنزای خوکی که مشغول کار با آنها با سرعتی که مورد انتظار آنها بود، تکثیر نمی‌کنند.

 به گفته هنری با نمونه ویروسی که اکنون در اختیار است، تنها به اندازه 25 تا 50 درصد تخمین اولیه یعنی تنها 23 میلیون دوز در هفته واکسن می‌توان تولید کرد.

آزمون‌های بالینی تا به حال ثابت نکرده‌اند که آیا نمونه‌های جدید ویروس H1N1 که در دست تهیه هستند،‌ از لحاظ تولید واکسن کارآیی بیشتری دارند و گزارش سازمان جهانی بهداشت در روز سه‌شنبه می‌گوید که دست کم در مورد یکی از این نمونه‌ها نتایج موفقیت‌‌آمیز نبوده است.

یک سوال مهم دیگر هنوز پاسخ داده نشده، این است که برای واکسیناسیون موثر یک دوز واکسن کافی است یا باید دو بار واکسیناسیون انجام شود.

یک شرکت دارویی چینی،‌ سینوواک بیوتک،‌ روز سه‌شنبه اعلام کرد که کارآزمایی‌های بالینی را به اتمام رسانده است که نشان می‌دهد که واکسن جدید "بعد از تلقیح یک دوز ایمنی‌زایی خوبی ایجاد می‌کند."

اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند دوز دوگانه واکسن برای واکسیناسیون موثر لازم است، زیرا اغلب افراد هیج ایمنی قبلی به ویروس "جدید" آنفلوآنزا آ (H1N1)  ندارند.

کمبود واکسن دراختیار ضرورتا مقامات بهداشتی کشورها را مجبور خواهد کرد که به سهمیه‌بندی واکسن دست بزنند.

تقریبا اکثر مقامات ملی و بین‌المللی می‌گویند که شاغلان بخش بهداشت باید اول از همه واکسن را دریافت کنند، زیرا آنها به طور مکرر در معرض ویروس قرار دارند، و مهمتر اینکه باید اطمینان حاصل کرد که تسهیلات پزشکی با حداکثر کارآیی در حین اوج دوره عفونت عمل خواهند کرد.

به جز این مورد،‌ اصول راهنمای جهانشمولی برای تعیین اولویت زدن واکسن وجود ندارد.

هنری می‌گوید: ‌"هر کشوری باید به شرایط خودش توجه داشته باشد و با آن سازگار شود. آنها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواند انتقال ویروس را متوقف کنند،‌ از زیربناهای اساسی کشور حفاظت کنند،‌ یا میزان بیماری و مرگ را کاهش دهند."

هر کدام از این اولویت‌ها بیانکر استراتژی‌های متفاوت است، و نیازمند حفاظت از بخش‌های متفاوتی از جامعه است.

برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که همه کودکان در سن مدرسه و والدین‌شان واکسینه شوند تا از گسترش آنفلوآنزا جلوگیری شوند،‌ اما برخی دیگر به معتقدند گروه‌های جمعیتی که نسبت به بیماری آسیب‌پذیرتر هستند، باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

اما به گفته کارشناسان خود شناخت افراد آسیب‌پذیر مشکل‌آفرین است.

سوابق گذشته نشان می‌دهد، که در همه‌گیری‌های آنفلوآنزای فصلی، اولویت واکسیناسیون را باید به بیماران سالمند و مبتلایان به بیماری مزمن مانند آسم و سایر بیماری‌های ریوی داد.

اما میلر می‌گوید: "بررسی‌ها ما نشان داده‌اند که در واقع در حین پاندمی‌‌های ویروس‌های جدید آنفلوآنزا بیشتر افراد جوانتر هستند که آسیب می‌بینند. این یکی از خصوصیات شاخص پاندمی‌ها است."

در بررسی که در ماه آگوست گذشته منتشر شد، میلر نشان داد که در هر یک از پاندمی‌های عمده آنفلوآنزا در قرن بیستم، راهبردهای متفاوت واکسیناسیون مورد نیاز بوده است تا بیشتر تعداد افراد نجات یابند

کد خبر 88252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز