مهدی کشوریان: وقتی قصد استفاده از یک‌وسیله‌نقلیه را دارید، اولین موضوعی که در‌نظر می‌گیرید، بدون‌شک این است که وسیله نقلیه سالم است یا نه. آیا از امنیت لازم برخوردار است یا خیر؟

حال برای این‌که فرزندتان از این وسیله حمل ونقلی استفاده کند، تا چه اندازه نسبت‌به آن حساسیت نشان می‌دهید؟ گزارش این صفحه‌ همشهری‌مسافر را بخوانید و خودتان نتیجه ‌بگیرید.به روزهای بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم.

 در این روزها بچه‌ها با اشتیاق خود را برای حضور در کلاس‌های درس آماده می‌کنند. کوچه‌ها و خیابان‌ها پر می‌شود از دانش‌آموزان؛ دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌روند تا آینده را با قلم خود ترسیم کنند.آینده‌سازانی که شاید روزی دکتر حسابی‌‌ها شوند. باید امروز مراقب این نهال‌ها بود تا در آینده به درختانی پرمیوه تبدیل شوند.

 در راه مراقبت از آن‌ها تنها والدین نیستند که باید دقت لازم را داشته باشند، بلکه افراد دیگری نیز در این راه تاثیرگذارند. افرادی چون معلمان، مدیران و حتی رانندگان سرویس‌هایی که این بچه‌ها را جابه‌جا می‌کنند. شاید نقش این رانندگان به‌مراتب بیشتر از دیگران در مراقبت از سرمایه‌های آینده این مرزوبوم باشد، چراکه دانش‌آموزان در خانه و مدرسه در مکانی امن هستند و در زمان تردد در کوچه و خیابان خطراتی آن‌ها را تهدید می‌کند.

خطراتی که همیشه نگرانی‌هایی را برای والدین به‌همراه داشته‌است. با توجه به این موضوع  بسیاری از والدین برای این‌که درصد نگرانی خود را کاهش دهند، شخصاً فرزندان خود را به مدارس می‌برند و برخی دیگر زمان کافی برای این کار ندارند، کودکان خود را به سرویس‌های مدارس می‌سپارند.

در واقع رانندگان سرویس‌های مدارس حکم والدینی را دارند که باید در حفظ سلامت این سرمایه‌های آینده کوشا باشند. در سال‌های گذشته اخبار بسیاری در خصوص واژگونی سرویس‌های مدارس و تصادفات آن‌ها خوانده و شنیده‌ایم که به  آسیب و حتی فوت دانش‌آموزان منجر شده‌است. در این حوادث رانندگی، تنها چند کودک جان خود را از دست نداده‌اند، بلکه سرنوشت خانواده‌های آن ها نیز تغییر کرده‌ا‌ست.

 با این وصف، رانندگان سرویس‌های مدارس شغلی سرنوشت‌ساز دارند و با کوچک‌ترین اشتباهی می‌توانند خانواده‌ای  را داغدار کنند. از‌‌این‌روست که پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی در ابتدای هر سال تحصیلی برای خود‌روهای سرویس مدارس مقرراتی را وضع می‌کند تا دیگر شاهد چنین حوادث دلخراشی نباشیم.

معاینه‌فنی

طی سال‌های گذشته، کارشناسان علت حوادث رانندگی را نقص‌فنی خودروها و بی‌دقتی راننده عنوان می‌کردند. در این سال‌ها سلامت خودروها از اهمیت زیادی هم‌چون امروز برخوردار نبود، اما بروز حوادث رانندگی موجب شد تا این مسأله در رأس توجهات جای بگیرد. از این رو در ابتدای هر سال پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی، رانندگان سرویس‌ها‌ی مدارس را موظف می‌کند تا پیش از آغاز به‌کار، خودروهای خود را به مراکز معاینه‌فنی ببرند و مجوز سلامت خودروشان  را دریافت‌کنند. سال گذشته که آغاز سال جدید تحصیلی با ماه مبارک رمضان مصادف شده بود، ستادی در سازمان حمل‌و‌نقل تشکیل شد با عنوان ستاد مهر‌‌‌و‌رمضان. در این ستاد دارا بودن برگه معاینه‌فنی خودروهای مدارس به تصویب رسید. این ستاد امسال نیز مقرراتی را تدوین کرده ‌که از هم‌اکنون به اجرا در‌‌آورده‌است. 

 آمادگی مراکز معاینه‌فنی

مشکلی که سال گذشته وجود‌ داشت، کمبود مراکز معاینه‌فنی برای معاینه خودروها بود. طبق برآوردهای ‌صورت‌‌گرفته، سال گذشته نزدیک به 30‌هزار دستگاه خودرو در این ایام مورد‌بازبینی و معاینه‌فنی قرار گرفتند که این کار با مشکلات زیادی همراه‌بود. سال گذشته پس از این ماجرا، بسیاری از مراکز مجاز تعمیرگاه‌ها‌ی سطح تهران در این طرح قرار گرفته و اقدام به معاینه‌فنی ‌خودروها کردند.

 مهندس وحید نوروزی، مدیرعامل مرکز معاینه‌فنی تهران بزرگ در این‌باره می‌گوید: «‌امسال با اضافه‌شدن مراکز معاینه‌فنی خودرو، آمادگی پذیرش تمامی ‌خودروهای سرویس‌مدارس را دارا هستیم. پیش‌بینی ما برای امسال حدود 30‌هزار خودرو است که تمامی‌ مراکز را از هم‌اکنون آماده کرده‌ایم. تا به امروز اما تنها 200‌خودرو برای دریافت برگه معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند».

نقص‌فنی سیستم ترمز

سیستم ترمز خودروها از جمله لوازم با ‌درصد استهلاک‌ بالا محسوب می‌شود و بی‌توجهی به نقص‌فنی آن‌، خسارات زیادی را به بار می‌آورد. سیستم ترمز و تعلیق خودرو و ‌هم‌چنین کمک‌فنر‌ها‌ قسمت‌هایی از خودرو هستند که در معاینه‌فنی بررسی می‌شوند و خودروهایی که دارای نقص‌فنی در این قسمت‌ها باشند، صلاحیت دریافت برگه معاینه‌فنی را نخواهند داشت.

 مهندس نوروزی در این‌باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌بیشتر خودروهایی که در معاینه‌فنی مردود می‌شوند، دارای نقص‌فنی در سیستم ترمز، تعلیق و کمک‌فنرها هستند. این موارد در تاکسی‌ها‌ شایع‌تر است، چراکه راننده تاکسی‌ها‌ به‌ تناسب شغلی که دارند، از سیستم ترمز بیشتر استفاده می‌کنند.

از این رو ترمز تاکسی‌ها‌ زودتر از ماشین‌های دیگر باید تعویض شود. در مراکز معاینه‌فنی سیستم ترمز در شرایط مختلف بررسی می‌شود و در صورت مشاهده هر گونه مشکل، خودرو مردود خواهد‌شد».

شهر در دست بچه‌ها‌

بعد از این‌که ‌خودرو تمام مراحل معاینه‌فنی را پشت‌سر گذاشت، آماده جابه‌جا کردن دانش‌آموزان است و می‌تواند ‌آن‌‌ها را به‌سلامت به مقصد برساند. اما در این بین نقش والدین در مراقبت از کودکان را نباید فراموش کرد. نوروزی معتقد است: «‌اگر والدین در زمان انتخاب سرویس مدارس دقت لازم را به عمل آورند و از انتخاب خودروهایی که دارای برگه‌ها‌ی معاینه‌فنی نیستند، خودداری کنند، از بسیاری از حوادث جلوگیری خواهد‌شد.

 البته شهرداری نیز برنامه‌ها‌یی را برای دانش‌آموزان در‌نظر گرفته که آن‌ها را با خطرات و مسایل آشنا می‌کند. سال گذشته اقداماتی صورت گرفت و برای امسال نیز معاونت اجتماعی شهرداری تهران ستادی را با عنوان «شهر در دست بچه‌ها» راه‌اندازی کرده که در این ستاد کودکان با مسایل حمل‌و‌نقلی آشنا ‌می‌شوند. این ستاد درخواست بازدید ‌دانش‌آموزان از مراکز معاینه‌فنی را داشته تا پیش از آغاز سال جدید تحصیلی آن‌ها با این مراکز نیز آشنا شوند».

کد خبر 88751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز