شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

مجید مهرابی دلجو: نمایندگان مجلس از فردا و به‌مدت 3روز وزیران پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد را به صحن علنی مجلس فرا می‌خوانند و جلسات رای اعتماد را برگزار می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد در سال84 از همان شروع جلسات رای اعتماد نام خود را در فهرست اولین‌ها ثبت کرد. او نخستین رئیس‌جمهوری بود که 4 وزیر پیشنهادی‌اش از مجلس رای‌اعتماد نگرفت. اشعری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، علی احمدی گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، هاشمی گزینه پیشنهادی وزارت رفاه و سعیدلو گزینه پیشنهادی وزارت نفت، 4 وزیر پیشنهادی بودند که از مجلس نمره قبولی نگرفتند. پیش از آن در هیچ دوره‌ای سابقه نداشت که مجلس از فهرست پیشنهادی روسای جمهوری ایران، 4 وزیر را رد کند.

این بار احمدی‌نژاد فهرست وزیران دولت دهم را با سروصدای بیشتری به مجلس ارائه داده است. احمدی‌نژاد آنچنان که وعده داده بود کابینه دهمش از کابینه نهم خبرسازتر شده است. فهرست پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد هم از لحاظ نحوه ارائه، حاشیه‌هایی را برانگیخت و هم ترکیبی که او برای هیات وزیران دولت دهم چیده واکنش‌های انتقادی را به همراه داشت. او برخلاف روال سابق هیات وزیران را نه از طریق مجلس بلکه از یک برنامه تلویزیونی معرفی کرد که چندان به مذاق نمایندگان خوش نیامد. 

زنان، چالش اصلی کابینه

اگر نمره رد مجلس به 4 وزیر دولت نهم در سال 84، احمدی‌نژاد را از این لحاظ نخستین کرد، فهرست پیشنهادی هیات وزیران نیز شاخصه‌هایی دارد که احمدی‌نژاد را باز در لیست اولین‌ها قرار می‌دهد.  او نخستین رئیس‌جمهوری است که نام 3 زن را در فهرست پیشنهادی هیات وزیران گنجانده است. اما این مسئله خود به چالشی برای او تبدیل شده است. رئیس‌جمهوری در برنامه تلویزیونی 29 مرداد درباره دلایل خود برای معرفی زنان به‌عنوان وزیر گفت: «چه کسی گفته مردها بهتر از زن‌ها مجموعه‌ها را اداره می‌کنند؟ برخی کارها مانند جهاد یا رانندگی کامیون در بیابان کارهای سختی است که آقایان باید در صف اول باشند.

مدیریت زن‌ها در جامعه یا ناخواسته کنار گذاشته شده است و یا بعضی مواقع هم خود زن‌ها خودشان را کنار کشیده‌اند.» در نخستین واکنش‌ها محمد تقی رهبر رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس در اظهارنظری گفت: مراجع تقلید چندان با حضور زنان در کابینه موافق نیستند. این سخن البته تاییدی نگرفت اما پیش‌تر وقتی احمدی‌نژاد از حضور زنان در استادیوم‌ها سخن گفته بود با واکنش‌های زیادی از سوی مراجع همراه شده بود.

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس و کارگردان اصلی جلسات رای اعتماد و استیضاح مجلس پیش‌بینی کرده است که از فهرست هیات وزیران احمدی‌نژاد، 4 یا 5 وزیر رای نمی‌آورند و شاید از این 4 یا 5 وزیر، 2 وزیرش زن باشند. فاطمه آجرلو گزینه پیشنهادی وزارت رفاه تاکنون نتوانسته نظر اکثریت مجلس را جلب کند. او تنها گزینه‌ای است که از دل مجلس به فهرست پیشنهادی احمدی‌نژاد راه یافته است. آبان ماه سال گذشته در جلسه رای اعتماد به صادق محصولی، وزیر کشور، آجرلو نام خود را در فهرست ناطقان مخالف نوشت و برای نطق مخالف وقت گرفت اما وقتی پشت تریبون قرار گرفت نطق موافق خواند.

البته ارتباط عباس پالیزدار که اردیبهشت ماه سال گذشته اتهاماتی اقتصادی را متوجه برخی مسئولان نظام کرد با فاطمه آجرلو شاید در عدم‌اعتماد نمایندگان به وی تاثیر داشته باشد. پالیزدار ادعا کرده بود که به واسطه آجرلو به کمیته تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه راه یافته است. از میان 3 گزینه زن که احمدی‌نژاد برای وزارتخانه‌های رفاه، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان درنظر گرفته است شاید مرضیه وحید دستجردی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان بیشترین شانس را برای کسب رای اعتماد از مجلس داشته باشد چرا که سوسن کشاورز با سوابقی که ندارد هنوز نتوانسته رای اکثریت مجلس را در کسب رای اعتماد جلب کند.

احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی‌اش در ذکر دلایلش برای معرفی کشاورز برای وزارتخانه آموزش وپرورش گفت: «خانم‌ها برای وزارت آموزش و پرورش با نگاه تربیتی مناسب‌ترند چرا که جنس زن تربیتی است». اگرچه بسیاری از نمایندگان معتقدند که جنسیت، عامل تعیین‌کننده در کسب رای اعتماد مجلس نیست اما حل مشکلاتی که در وزارتخانه آموزش و پرورش وجود دارد و بارها معلمان را به تحصن مقابل خانه ملت واداشته است قطعا سخت‌تر از رانندگی کامیون در بیابان است.

چالش اتاق امن زلزله، سازمان تربیت بدنی و وزارت نفت

علی اکبر محرابیان وزیر صنایع در دولت نهم از جمله 7  نفری  است که از کابینه نهم به فهرست وزیران دهم راه یافته است. او در آخرین سال فعالیت دولت نهم به جای علیرضا طهماسبی سوار قطار دولت نهم شد اما در آن زمان پرونده اتاق امن و رای دادگاه علیه محرابیان صادر نشده بود که مجلس به وی رای اعتماد داد.

محرابیان یک مشکل اساسی در کسب رای اعتماد از مجلس دارد؛  محرابیان و یکی از همکارانش به نام موسی مظلوم به تخلف علمی و ثبت غیرقانونی اختراع اتاق امن زلزله به نام خود محکوم شده‌اند. اگر چه درست همان‌روزی که فهرست کابینه منتشر شد دادگاه دیگری اظهار داشت که رای قبلی صادر شده درباره محرابیان مشکل فقهی دارد اما نمایندگان مجلس تاکید دارند که وزیر پیشنهادی صنایع حتما باید توضیحاتش درباره ثبت غیرقانونی اختراع اتاق امن زلزله قانع‌کننده باشد.

علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی با نتایج ضعیفی که کاروان ورزشی ایران در المپیک چین کسب کرد، اتفاقاتی که در جریان ریاست فدراسیون فوتبال رخ داد و بالاخره راه نیافتن تیم ملی کشورمان به جام جهانی پرونده مدیریتی قابل‌قبولی از خود برجای نگذاشته است. او یک بار به عملکرد 4 ساله خود در سکانداری ورزش ایران نمره 17 داده بود. با وجود این گفته می‌شود او با حضور در کمیسیون انرژی، توانسته رای قابل‌قبولی در بین اعضای این کمیسیون کسب کند.

مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در دولت نهم برای تصدی پست وزارت نفت در دولت دهم کار سختی را در پیش دارد. وزارت نفت یکی از وزارتخانه‌هایی است که مجلس معمولا با حساسیت بیشتری به آن می‌پردازد.کاظم وزیری هامانه آخرین وزیری بود که از مجلس هفتم برای تصدی پست وزارت نفت در دولت نهم رای اعتماد گرفت. او در میانه راه از کار برکنار شد و غلامحسین نوذری به جای او نشست.

در آن زمان مجلس به سعیدلو رای اعتماد نداد. احمدی‌نژاد نام محصولی را پیش کشید اما قبل از آنکه محصولی به مجلس بیاید به خاطر فضایی که در خانه ملت علیه او وجود داشت، کنار کشید. مسعود میرکاظمی با وجود آنکه از بی‌حاشیه‌ترین وزیران دولت نهم بود اما از آنجا که از بدنه مدیران نفتی نیست شاید چندان با اقبال مجلس همراه نباشد؛ به‌ویژه آنکه در نخستین واکنش‌ها حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی و از تاثیرگذارترین نماینده‌های مجلس درباره وی گفته بود: انتخاب میرکاظمی برای وزارت نفت یعنی حذف نگاه توسعه‌ای به نفت و تاکید بر نگاه تجاری.

سانحه هوایی، پرونده آمیا، کار سخت بهبهانی، نگاه مثبت به وحیدی

محمود احمدی‌نژاد استاد خود در دانشگاه علم و صنعت را باز برای وزارتخانه راه و ترابری معرفی کرده است.حمید بهبهانی همان زمانی که قرار بود در میانه کار دولت (مرداد ماه سال گذشته) به جای رحتمی به وزارت راه برود با انتقادهای زیادی از سوی مجلس همراه بود. شاید بهبهانی کمی بدشانس باشد که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، در فاصله یک هفته ( از 24 تیر تا 2 مرداد) صنعت هوایی کشور شاهد 2 سانحه هوایی شد. در نخستین مورد پرواز تهران ایروان در قزوین سقوط کرد و بیش از 153‌مسافر و 15 خدمه آن کشته شدند و در حادثه دوم هواپیمایی در فرودگاه مشهد موقع فرود دچار سانحه شد و 18 کشته بر جای گذاشت. قطعا مجلس با یادآوری دفاعیات بهبهانی در 15 مرداد سال گذشته، این 2 حادثه هوایی را در جلسات رای اعتماد امسال درنظر خواهد گرفت.

احمدی‌نژاد در فهرست جدیدش، محمد مصطفی نجار وزیر دفاع دولت نهمش را به وزارت کشور فرستاده است و احمد وحیدی را به‌عنوان گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت دفاع معرفی کرده است. احمد وحیدی در دوران علی شمخانی معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را بر عهده داشت. ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص و مسئولیت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر مسئولیت‌های وحیدی به شمار می‌رود.

رسانه‌های غربی به‌دنبال اعلام خبر معرفی سردار احمد وحیدی برای گزینه پیشنهادی وزارت دفاع جار و جنجال زیادی به راه انداخته و به تکرار دروغ‌های خود در مورد پرونده آمیا پرداختند. این رسانه‌ها نوشتند که وحیدی تحت تعقیب پلیس اینترپل است. این نوع فضاسازی‌ها به‌نظر می‌رسد تاثیر عکس در رای نمایندگان گذاشته است؛ آنچنان که علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی با تاکید می‌گوید: این نوع فضاسازی‌ها در رای اعتماد مجلس به وحیدی تاثیر مثبت خواهد داشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری 3 توصیه به وی کرد. او گفت: مجلس برای رای اعتماد به هیات وزیران بر مبنای سه محور قضاوت خواهد کرد: نخست اصالت فکر دینی وزرای پیشنهادی بر منهج روحانیت و مرجعیت دینی، دوم سابقه‌ انقلابی روشن آنها و ره‌پویی ولایت فقیه، سوم کارآمدی چه از نظر تحصیل و چه از بعد تجربه‌ گذشته‌ آنان. باید از فردا نشست و دید، مجلس چند وزیر را دارای این شاخصه‌ها می‌داند.

کد خبر 88917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز