مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

مهدی امینی: زمانی که در کارواش‌های شهر‌مان به شسته شدن خودروی خود نظاره‌گریم، حواس‌مان به محیط‌زیست شهرمان نیست که نیست

خودروهای شخصی ما علاوه‌بر مصرف سوخت بالا، ایجاد آلودگی‌های صوتی، افزایش آلاینده‌های ثانویه و آلودگی هوا، ترافیک نابهنجار، تصادفات و‌... حتی هنگامی‌که تمیز و شست‌وشو می‌شوند نیز با خود حادثه و آلودگی به‌همراه دارند‌؛ این شامل همه ماست.

1. بر‌اساس نمونه‌برداری‌ها‌ی انجام‌شده، پساب کارواش‌ها‌ی استان تهران آلوده بوده و این آلودگی وارد آب‌ها‌ی زیرزمینی و سطحی می‌شود.

پساب گاراژهای‌ها‌ی شست‌وشوی ماشین در شهر تهران آلوده به مواد شوینده، بیودی و حتی روغن و بنزین است که میزان این مواد از حد استاندارد بیشتر بوده و آلودگی بسیارزیادی در محیط‌زیست تهران ایجاد می‌کنند.

2. ‌مصرف آب کارواش‌ها فراتر از حد استاندارد است. این امر از یک‌سو باعث به‌هدر رفتن و اسراف آب شده و از سوی دیگر موجب افزایش پساب تولیدی آن‌ها می‌شود که نتیجه آن افزایش بیش از پیش آلودگی منابع آبی است.

3. ‌حدود 200‌واحد کارواش در استان تهران شناسایی شده‌اند که برخی از این کارواش‌ها‌ غیر‌مجاز بوده و از آب شرب برای شست‌وشوی خودروها استفاده می‌کنند. هزینه تصفیه آب شرب بسیار بالا بوده و کلان‌شهر تهران در زمینه تامین آب شرب شهروندان در اکثر اوقات سال با مشکل روبه‌روست.

4. ‌در صورتی که واحدهای کارواش سیستم‌ها‌ی مدیریت پساب را به‌دقت اعمال کرده و بتوانند از پساب‌ها‌ی تولیدی مجدداً و پس از تصفیه، برای شست‌وشوی خودروها استفاده کنند، بیش از 50‌درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده و تا 90درصد از میزان آلودگی ایجادشده ناشی از پساب‌ها‌ی این واحدها کاسته خواهد‌شد.

5. ‌نخستین کارواش سازگار با محیط‌زیست که در آن به‌جای آب از یخ‌ خشک استفاده می‌شود، در تهران راه‌اندازی خواهد‌شد. این خبری بود که مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران در اواخر سال‌1387 اعلام کرد. کارواشی سازگار با محیط‌زیست که از یخ خشک برای شستن خودروها استفاده می‌کند و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست و افزایش عمر رنگ و بدنه خودروها خواهد‌شد.

6. ‌فرآیند زیستن و داشتن حق انتخاب همیشگی و همراه با تصمیمات جدید بوده است. به‌راستی اگر بدانیم که کارواش ما هزینه هنگفتی بر شهرمان، دوستان، همشهریان و ‌آشنایان‌مان تحمیل می‌کند، اقدام به ایجاد یک‌سیستم تصفیه آب در آن نخواهیم‌کرد؟

آیا باز‌هم به‌طور پنهانی و غیرقانونی آب شرب گران‌بها را برای شستن خودرو به‌هدر خواهیم داد؟ آیا به‌عنوان یک شهروند حاضریم برای تمیزی خودروی‌مان بهایی به سنگینی بی‌آبی و آلودگی محیط زندگی و شهرمان بپردازیم؟

شهر‌تهران و شهروندان تهرانی برای زندگی بهتر و با کیفیت‌تر، به  تغییرات بسیاری احتیاج دارند که اتفاقاً کارواش‌ها‌ و شست‌وشوی ماشین‌ها‌ نیز یکی از این تغییرها‌ی لازم هستند!

همشهری مسافر

کد خبر 89819

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز