جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

حسین رامادان: اوایل وقتی مسافرکشی با موتور باب شد خیلی‌ها متعجب بودند، اما کم‌کم وقتی در ترافیک گیر کردند و از خدمات این نوع مسافرکش‌ها بهره‌مند شدند بیشتر به کار راه‌انداز بودن این موتورها پی‌بردند

و آرام‌آرام-هر چند به‌طور غیررسمی- ‌موتور هم به جمع مسافرکش‌ها پیوست، اما افزایش برخی تخلفات باعث شد تا از قرار معلوم در طرح جدید راهنمایی و رانندگی مسافرکشی با موتورسیکلت ممنوع شود.

چرا و به چه دلیلش را خواهیم گفت. با اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در برخی خیابان‌های مرکزی و جنوبی تهران و سپس به‌وجود آمدن سیستم زوج و فرد، رفت و آمد ماشین‌ها در محدوده وسیع‌تری از طرح در خیابان‌های پایتخت پدیده مسافرکشی با موتور که اوایل در منطقه بازار تهران رایج شده بود را به نقاط دیگرهم کشاند و  به ‌قول معروف دست زیاد شد.

یعنی درحقیقت مسافرکشی با موتور جواب داد. بسیاری از جوانان جویای کار با 200 ، 300هزارتومان اقدام به خرید موتور کردند تا با مسافرکشی در خیابان‌ها، میادین و تقاطع‌های پرتردد و نقاط مرکزی و شمال شهر امورات خود را بگذرانند. خیلی زود مسافرکشی با موتور جنبه عمومی ‌پیدا کرد و آرام‌آرام «موتور تاکسی»  به‌طور غیررسمی ‌برای خودش شغلی شد.

هر یک از موتورسواران جایی را برای خود پاتوق کردند و به تازه‌واردها اجازه ورود به منطقه خود را ندادند. هر چند با سرد و گرم شدن هوا مسافرکشی با موتور هم دچار شدت و ضعف می‌شد، اما به هر حال موتور به‌عنوان وسیله‌ای تندرو جای خاصی در میان وسائط نقلیه شخصی و عمومی‌ پیدا کرد، مخصوصا که «موتور که قانون ندارد» شعار معروفی بین موتورسواران شد تا از هر راهی حتی به عرض نیم‌متر عبور کنند.

حتما شما هم در پشت چراغ قرمز تقاطع‌ها  موتورسوارانی که جلوتر از خط عابر پیاده و دیگر وسائط نقلیه ایستاده‌اند را دیده‌اید که منتظر سبز شدن چراغ هستند تا هر چه سریع‌تر خود راه به آن‌طرف چهارراه برسانند. البته گاهی هم تا چراغ سبز نشده  همین که مسیر خلوت شد گازش را می‌گیرند و پیروزمندانه بدون توجه به قرمز بودن چراغ به مسیر خود ادامه می‌دهند که همین امر به‌نوعی باعث افزایش تصادفات موتورسیکلت با دیگر وسایل نقلیه می‌شود.

به‌راستی کدام راننده ماشین شخصی را سراغ  دارید که آینه بغل‌های ماشینش  از دست این موتورسواران آسیب ندیده باشد و از همه مهم‌تر آن‌که بندرت موتورسواری را می‌بینید که خود و ترکش دارای کلاه ایمنی باشند. شاید همین بی‌توجهی‌های پی‌درپی بود تا مسئولان را وادار کرد در حال بررسی طرحی باشند که در آن مسافرکشی با موتور ممنوع شود. 

 فرار موتورسواران از ضعف قوانین

روزانه بین 800 تا هزار دستگاه موتور در تهران توقیف و 5هزار موتورسیکلت متخلف جریمه می‌شوند، اما به دلیل ضعف قوانین برخورد با موتورسیکلت‌سواران به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم و باید بگویم ما هم از دست موتورسواران خسته شده‌ایم.

این بخشی از صحبت‌های رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران درباره تعرض موتورسواران به حریم پیاده‌روها و عدم رعایت اصول رانندگی در خیابان‌ها بود که نشان دهنده ضعف آشکار قوانین در برخورد با موتورسواران است. شاید همین عدم بازدارندگی قوانین است که به‌نوعی در آینده بحث قانونمندترشدن مسافرکشی با موتور در دستور کار قرار دارد.

یک میلیون موتور از سروکول تهران بالا می‌روند

براساس آمار‌های غیررسمی چیزی بیش از دو  میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارند که به‌ندرت به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارند و این در حالی است که وقتی به دلیل تخلف، موتورسیکلتی جریمه می‌شود با اعتراض متخلفان هم روبه‌رو می‌شویم.درواقع سرهنگ‌هاشمی ‌معتقد است این قوانین دیگر باعث کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی نمی‌شود و باید کمی ‌سختگیرانه‌تر عمل کرد.

 به‌خصوص که موتورسواران خود را پایبند به رعایت هیچ قانونی نمی‌دانند و یکی از دلایل گسترش تخلفات موتورسواران ضعف قوانین در برخورد با آن‌هاست ولی اجرای سختگیرانه‌تر قوانین باعث می‌شود تا کمی ‌از بی‌نظمی‌ ترافیکی آن‌ها کاسته شود.

 آیا مسافرکشی با موتور سیکلت ممنوع می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، مسافرکشی با موتورسیکلت چند سالی است که در تهران باب شده . به‌طوری‌که سر هر چهارراه و میدانی به غیر از رانندگان تاکسی، موتورسیکلت‌سوارانی نیز هستند که منتظر مسافرند. سردار مهدی محمدی‌فرد، معاون حقوقی و پارلمانی ناجا  در این باره به همشهری مسافرمی‌گوید:

در قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی، مسافرکشی با موتورسیکلت ممنوع شده
 است. وی ادامه داد: البته اجرای این طرح در دست بررسی است چراکه افراد زیادی هستند که با مسافرکشی با موتور امورات‌شان را می‌گذرانند و ما نمی‌خواهیم برای آن‌ها مشکل ایجاد شود، از طرفی ما باید فکری برای سامان‌دهی موتور تاکسی ها، اجرا و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی بکنیم.

قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی متعلق به 30سال پیش است

محمدی‌فرد در ادامه ضمن اشاره به این‌که قانون اخذ جرایم  راهنمایی و رانندگی متعلق به دهه 50است، به همشهری مسافر می‌گوید: با تصویب لایحه قانون افزایش اخذ جرایم توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، شاهد تحولی عظیم و کاهش تصادفات رانندگی، ‌بهبود شرایط ترافیکی، کاهش تخلفات و... خواهیم بود.

وی ادامه داد: قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در مجلس هفتم مطرح شد، اما به تصویب نرسید. قانون قبلی به سال1350 بازمی‌گردد که تعداد خودروها و جاده‌هایش با شرایط فعلی قابل مقایسه نبود ولی الان همه می‌دانند جرایم رانندگی در کشورهای مختلف جهان بسیار بالاتر از مبلغی است که ما دریافت می‌کنیم درواقع ما به دنبال اجرای قوانین بازدارنده هستیم.

باید رانندگی با موتور قانونمندتر شود

ما به دنبال محرومیت یا ممنوعیت نیستیم بلکه معتقدیم باید رانندگی با موتورسیکلت قانونمند تر شود موضوع بحث جریمه کردن نیست بلکه بحث افزایش تصادفات و بی اعتنایی به قوانین راهنمایی و رانندگی است که جان و مال مردم را به خطر انداخته است.

معاون حقوقی و پارلمانی ناجا در ادامه می‌گوید: یکی از راه‌های کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی در جهان افزایش نرخ جرایم به‌عنوان یک عامل بازدارنده است. ما این پیشنهاد را به مجلس ارایه داده‌ایم. در بحث موتورسواران هم مردم خود می‌دانند آن‌ها باید بیشتر به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند چرا که اجرای این قوانین برای همه وسائط نقلیه یکسان است.

اجرای دقیق اخذ جرایم رانندگی برای موتورسواران

ناگفته نماند شغل مسافرکشی با موتور تنها مربوط به تهران نیست چرا که چند سالی است «موتورتاکسی» رسما در برخی  از شهرهای اروپایی فعال شده‌اند که البته  حکایت‌شان مثل خیلی دیگر از مسایل راهنمایی و رانندگی ما فرق می‌کند. در  تهران اکثر این موتورها شخصی هستند و از امکاناتی چون وسایل ایمنی و بیمه‌های مناسب محرومند، به همین دلیل همیشه ممکن است حادثه‌ای جبران‌ناپذیر برای مسافر پیش بیاید، ولی در کشورهای اروپایی موتورتاکسی‌ها زیر نظر یک شرکت فعالیت می‌کنند.

سردار محمدی‌فرد در این‌باره تصریح می‌کند:‌ متاسفانه موتورسیکلت‌سواران در استفاده از کلاه ایمنی، رعایت سرعت و حق تقدم کوتاهی می‌کنند، اما باتجربه‌ای که در اجباری‌کردن استفاده از کمربند ایمنی در خودروها داشتیم با تصویب قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی شرایط رانندگی موتورسیکلت‌ها قانونمند‌تر خواهد شد و موتورسیکلت‌سواران نیز قانون را تمکین خواهند کرد.

همشهری مسافر

کد خبر 90154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز