مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: فضای سبز بزرگ‌ترین میدان خاورمیانه متحول شده است!

منظور از بزرگ‌ترین میدان خاورمیانه همان میدانی است که در یکی از غربی‌ترین نقاط پایتخت قرار گرفته و نماد آزادی است. بله؛ منظور همان میدان آزادی است. فضای سبز میدان آزادی از شهریورماه سال گذشته(سال87)  گسترده و بازسازی شده و هم‌اکنون فاز اول این کار به پایان رسیده تا چهره میدان کاملا متحول شده باشد.این گزارش را بخوانید تا متوجه شوید فضای سبز این میدان به شکلی طراحی شده که به آسانی خراب نمی‌شود و در تمام مدت سال طراوت خود را حفظ می‌کند. [آشنایی با برج میدان آزادی تهران]

همه می‌دانند آزادی هم‌چون برج میلاد نه تنها برای پایتخت، بلکه برای ایران‌زمین یک نماد ملی محسوب می‌شود. آیا به عنوان یک شهروند تهرانی می‌دانستید میدان آزادی بزرگ‌ترین میدان در میان کشورهای خاورمیانه است. این میدان وسعتی در حدود ۱۵هزار مترمربع دارد و از این حیث حتی به نوعی در میان قاره کهن مثال‌زدنی و ستودنی است.

حتما نمی‌خواهید بگویید که نمی‌دانید این میدان تاریخی در چه سالی ساخته شده؟ میدان آزادی با برج معروفش در سال۱۳50خورشیدی توسط حسین امانت، معمار معروف ایرانی ساخته شد که این طراحی برای او شهرت بین‌المللی به همراه آورد. عملیات بنای برج آزادی در یازدهم آبان۱۳۴۸ خورشیدی آغاز و پس از 28‌ماه کار‌، در ۲۴دی‌ماه ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید.

 مساحت زیر بنای این میدان، حدود ۷۸هزار مترمربع است و بنای آن به صورت دروازه‌ای به ارتفاع حدود ۴۵متر ساخته شده است که 5متر آن داخل زمین فرو رفته است‌. هر شهروند تهرانی بارها و بارها از مقابل این میدان معروف و تاریخی عبور کرده، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید طاق آن از زمین، ۲۳متر فاصله دارد و دارای 8بخش مجزاست‌.

عرض پایه این بنا ۶۶متر است و ساختن آن ۳۰ماه زمان برده است‌. در محوطه میدان‌، ۶۵۰۰۰مترمربع، به صورتی زیبا باغچه‌بندی و گل‌کاری شده است‌. در ساختمان آن ۲۵۰۰۰قطعه سنگ به کار رفته و ۹۰۰تن آهن مصرف شده‌است‌. گفتیم مساحت زیادی از این میدان باغچه‌بندی و گل‌کاری شده است و آن یعنی دقیقا همان جایی که به شکلی سنتی نقطه ورودی پایتخت محسوب می‌شود، از نظر زیبایی‌شناختی دارای شرایط مناسبی است و چشم مسافران را می‌نوازد. این میدان برای تهران به همان اندازه که قدمت دارد و تبدیل به یک نماد شده اهمیت نیز دارد.

 بنابراین بازسازی یا بهتر بگوییم چشم‌نوازبودنش برای مسئولان پایتخت اهمیت داشته و مساله‌ای بسیار مهم بوده، تا جایی که همین چندی پیش نیز طرح جدیدی برای افزایش سرانه فضای سبزش و هم‌چنین گسترش آن موردنظر مسئولان قرار گرفت. البته کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما مسئولان فضای سبز منطقه9 شهرداری پایتخت می‌گویند چمن‌ها و فضای سبز جدید این میدان که از یک سال قبل مورد بازسازی و گسترش قرار گرفته از جنسی است که با راه‌رفتن عابران پیاده حتی با حجم زیاد روی چمن خراب نمی‌شود و احتیاجی به ترمیم ندارد!

البته وقتی ما هم پای صحبت‌های مهندس علیرضا علی‌بخشی نشستیم تا درباره بازسازی و گسترش فضای میدان آزادی گفت وگو کنیم و او از فرم جدید فضای سبز این میدان صحبت کرد، کمی تعجب کردیم، اما بعد از توضیحاتی که مسئول فضای سبز منطقه‌9 شهرداری پایتخت به همشهری‌زندگی داد، پذیرفتیم که  ظاهرا فرم فضای سبز میدان بزرگ آزادی تغییرات محسوسی داشته است.

حتما برای شما هم به عنوان یک شهروند تهرانی جالب است تا بیشتر با بازسازی و گسترش فضای سبز بزرگ‌ترین میدان خاورمیانه آشنا شوید، بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را مطالعه کنید.

فاز نخست بازسازی و گسترش

در قسمت فضای سبز میدان آزادی اصطلاحا تپه‌هایی قرار گرفته‌اند که معروف شده‌اند به تپه‌های چهارگانه میدان آزادی. در ابتدا بازسازی و گسترش فضای سبز این میدان قدیمی و تاریخی از ضلع جنوب‌غربی این میدان که اصطلاحا تپه شماره یک در آن قرار گرفته است، شروع شد و سپس به ضلع جنوب میدان رسید.

 برای ضلع جنوب میدان که به سمت بزرگراه آیت‌ا...سعیدی قرار دارد، طرح فضای سبز حجمی در نظر گرفته شد که اصطلاحا به تپه صخره‌ای معروف است. مهندس علی‌بخشی از ادامه طرح بازسازی و گسترش فضای سبز میدان آزادی در ضلع شمالی میدان یعنی ابتدای بزرگراه محمدعلی جناح نیز خبر داد و تایید کرد که در قسمت‌هایی که نام برده شد عملیات ساخت‌وساز و اجرایی‌ که فاز نخست نام‌گذاری شده بود، به پایان رسیده است.  

 آغاز طرح از شهریورماه سال87

طرح بازسازی و گسترش فضای سبز میدان آزادی با توجه به اهمیتی که این میدان بزرگ و تاریخی به عنوان یک نماد برای پایتخت دارد، از سال گذشته آغاز شد. طرح بازسازی و گسترش این میدان از شهریورماه سال87 در دستور کار اداره فضای سبز شهرداری منطقه9 قرار گرفت و هم‌اکنون بخش بزرگی از آن به پایان رسیده است.

مسئول اداره فضای سبز شهرداری منطقه9 پایتخت می‌گوید: «البته بازسازی فضای سبز داخلی میدان که قطعا در دید اولیه شهروندان و مسافران خارجی قرار داشت، هم اکنون به پایان رسیده اما برنامه‌های گسترده دیگری هم برای بازسازی فضای سبز این میدان در نظر گرفته شده که هم‌اکنون کارش آغاز شده و قطعا در آینده‌ای نزدیک به پایان می‌رسد». به عبارتی می‌توان گفت طرح بازسازی و گسترش فضای سبز میدان آزادی تقریبا کمتر از یک سال به طول انجامید.

چمن مسلح و رینگ وسط برج

همان‌طور که گفته شد در آینده برای گسترش و بازسازی فضای سبز میدان آزادی برنامه‌های گسترده‌ای در نظر گرفته شده است. برای رینگ وسط برج و هم‌چنین تپه‌های چهارگانه میدان آزادی اصطلاحا چمن مسلح در نظر گرفته شده و باید گفت اکنون قسمتی از کار آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک نیز به پایان می‌رسد.

در حال حاضر چمن‌های اطراف برج قدمت بسیار طولانی دارند و هر بار با مراسمی که در آن برگزار می‌شد، چمن خراب می‌شد. بنابران تصمیم بر این شد که برای فضای سبز اطراف برج از چمن مسلح استفاده شود. مهندس علی‌بخشی با اشاره به این موضوع به همشهری‌زندگی می‌گوید:

 «هر ساله و بعد از برنامه‌های ویژه‌ای که برای مناسبت‌هایی مانند 22بهمن در اطراف میدان آزادی برگزار می‌شد، باید چمن با هزینه‌ای زیاد بازسازی می‌شد ولی با قرار گرفتن پوشش چمن مسلح دیگر به راحتی چمن‌ها خراب نمی‌شود و بعد از انجام هر برنامه‌ای لازم نیست آن را تعویض و یا ترمیم کنیم».

سیستم آبیاری بارانی و قطره‌ای

سال88 با عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری شده است. در این راستا برای پایین آوردن هزینه و هم‌چنین بالا بردن کیفیت کار، مسئولان فضای سبز شهرداری منطقه9 تصمیم گرفتند 2سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی را برای آبیاری فضای سبز میدان آزادی در نظر بگیرند که البته شیوه‌های نوینی هستند.

مسئول اداره‌فضای سبز شهرداری منطقه9 در این‌باره اظهار می‌دارد: «آبیاری فضای سبز میدان آزادی به صورت روزانه انجام می‌شود و برای این‌که هزینه‌های مربوط به آبیاری پایین آورده شود و البته کیفیت آن نیز بالا برود، از سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی استفاده کردیم. به این ترتیب تمام چمن و درخت‌هایی که در اطراف برج و هم‌چنین میدان قرار گرفته‌اند، به صورت مستمر آبیاری می‌شوند». در این روش تمام تپه‌های چهارگانه سبزی خود را حفظ می‌کنند و در تمام مدت سال نیز طراوت خاصی  دارند.

همشهری زندگی

کد خبر 90270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز