شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا خبر دادند که این اتحادیه و کاخ سفید، خواستار گفت‌وگوی فوری با ایران هستند

اما دلایلی که دیپلمات‌های اروپایی و آمریکا برای این گفت‌وگو و فوریت آن ذکر می‌کنند، با یکدیگر متفاوت است.

فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا این خبر را پس از آن دادند که بسته پیشنهادی ایران مورد بررسی کاخ سفید و اتحادیه اروپا قرار گرفت.

به گزارش بلومبرگ، فیلیپ کرولی گفت: آمریکا خواهان برگزاری نشست با ایران برای بررسی دقیق هدف هسته‌ای این کشور است.وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه افزود: ما به‌دنبال برگزاری فوری این نشست هستیم و به‌دنبال آزمودن ایران در مورد خواست آن برای نزدیک شدن و حل مسئله خواهیم بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پی دریافت بسته پیشنهادی ایران گفت: ما می‌خواهیم با دبیر شورای‌عالی  امنیت ملی ایران دیداری داشته باشیم.

به گزارش دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خاویر سولانا که پس از دریافت بسته پیشنهادی ایران صحبت می‌کرد، ادامه داد: ما با دفتر دکتر جلیلی در تماس هستیم تا در نخستین فرصت ترتیب یک ملاقات را بدهیم. وی گفت: من پیشنهاد ایران را دریافت کرده‌ام و در حال مطالعه آن هستم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما همگی متعهد به گفت‌وگوهای هدفمند با ایران برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای تهران هستیم و این تلاش‌های دیرینه گروه 3+3 در چارچوب سیاست دوگانه آنها صورت گرفته است.

هماهنگی تلفنی

اما سخنگوی خاویر سولانا دیروز خبر داد که پس از رسیدن بسته پیشنهادی ایران به واشنگتن، لندن، مسکو، پکن، پاریس و برلین سران 6 کشور با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند. کریستینا گالاچ خبر داد: در گفت‌وگوی تلفنی که میان سران 1+5 صورت گرفت، همگی بر آغاز مذاکرات قریب‌الوقوع با ایران در سطح بلندپایه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گالاچ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بسته پیشنهادی ایران تاکید کرد: ما این بسته را بررسی خواهیم کرد تا به هدف خود که مذاکرات حقیقی و کارساز با ایران است، دست یابیم.

بسته پیشنهادی شهریور 88

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه 18 شهریور پیش بسته پیشنهادی جدید کشورمان را به نمایندگان کشورهای 1+5 در تهران تحویل داد. گروه موسوم به 1+5 از 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به اضافه آلمان تشکیل شده است.

در بخشی از  متن بسته پیشنهادی تازه ایران آمده است:  براساس اولویت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی محورهای مذاکرات برای صلح و رفاه را می‌توان در 3 محور سیاسی - امنیتی، بین‌المللی و اقتصادی لحاظ نمود.

1- محور سیاسی - امنیتی

1-1- حفظ کرامت انسان‌ها، احترام به فرهنگ ملت‌ها و تامین حقوق آنها

2-1- تقویت ثبات و تحکیم صلح عادلانه، توسعه گستره مردم سالاری و پیشرفت دمکراسی و ارتقای رفاه ملت‌ها در مناطقی که از بی‌ثباتی، نظامی گری، خشونت و تروریسم رنج می‌برند بر مبنای:

اول: احترام به حقوق ملت‌ها و منافع ملی کشورها

دوم: تحکیم حاکمیت ملی کشورها در چارچوب روش‌های مردم‌سالارانه

سوم: پرهیز از خشونت و نظامی‌گری

چهارم: مقابله ریشه‌ای با تروریسم

نقاطی در جهان به‌ویژه خاورمیانه، بالکان، بخش‌هایی از آفریقا و آمریکای جنوبی و شرق آسیا از جمله مناطقی هستند که در اولویت باید مورد توجه قرار گیرند. تعامل مشترک برای کمک به ملت فلسطین برای تدوین طرحی جامع، مردم‌سالارانه و عادلانه برای دستیابی ملت فلسطین به حقوق اساسی خود می‌تواند نمونه‌ای از این همکاری‌ها باشد.

3-1- مبارزه با تهدیدهای امنیتی مشترک از طریق مقابله اساسی، همه جانبه و مؤثر با عوامل ایجاد‌کننده و تقویت‌کننده تهدیدهای امنیتی از جمله تروریست، مواد‌مخدر، مهاجرت‌های غیرقانونی، حمایت‌های سازمان یافته و دزدی دریایی

2- مسائل بین‌المللی

1-2- اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و ارتقای کارکرد آنها بر مبنای مردم‌سالاری و عدالت
2-2- ارتقای وزن و جایگاه موضوعات زیست‌محیطی در مسائل بین‌المللی و مشارکت عمومی در مدیریت مسائل زیست‌محیطی
3-2- تعریف و تدوین عادلانه حقوق فضا و سهیم شدن همه دارندگان فناوری فضا در مدیریت و بهره‌برداری عادلانه از آن
4-2- تعریف و تدوین حقوق مربوط به تبادل فناوری‌های نو و پیشرفته
5-2- توسعه نظارت قانونمند و عادلانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایجاد سازوکار لازم برای بهره‌برداری همگانی از انرژی پاک هسته‌ای در زمینه کشاورزی، صنعت، پزشکی و تولید نیرو
6-2- جهان شمولی معاهده NPT و سازماندهی عزم جهانی و اعمال برنامه واقعی و اساسی برای خلع سلاح کامل و جلوگیری قاطع از هر گونه توسعه و اشاعه تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی
7-2- ارتقای ملاحظات اخلاقی و انسانی و حاکمیت کامل آنها در سازوکارها، مناسبات و رویه‌های بین‌المللی

3- محور اقتصادی

1-3- انرژی و امنیت آن در عرصه‌های تولید، عرضه و انتقال و مصرف
2-3- تجارت و سرمایه‌گذاری
3-3- ظرفیت‌سازی‌ برای ارتقای رفاه عمومی، فقرزدایی از جهان و کاهش فاصله طبقاتی و فاصله شمال جنوب
4-3- ریشه یابی عوامل بحران اقتصادی و مالی جهانی و جلوگیری از وقوع جنبه‌های دیگر بحران در عرصه اقتصادی جهان و طراحی سازوکاری جدید و عادلانه
5-3- مبارزه با اقتصاد زیرزمینی، مفاسد اقتصادی، جرایم مالی و جنایات سازمان یافته علیه امنیت اقتصادی.

کد خبر 90307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز