سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای ویژه آمریکا در یک عملیات جنجالی در خاک سومالی یکی از فرماندهان ارشد القاعده را ترور کردند

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کماندوهای آمریکا با استفاده از یک بالگرد وارد خاک سومالی شدند و خودروی حامل علی صالح نبهان را - که گفته می‌شود با شبه نظامیان الشباب در ارتباط بوده است - هدف قرار داده‌اند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا عقیده دارند که شبه‌نظامیان الشباب که در حال جنگ با نیروهای دولتی سومالی هستند ارتباط نزدیکی با القاعده دارند.

شبکه الجزیره روز گذشته گزارش داد که یک مقام آمریکایی با اعلام این خبر گفته است، این فرمانده ارشد القاعده که مدت‌ها در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار داشته، کشته شده است و جنازه وی در دست نیروهای آمریکایی قرار دارد.

شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای آمریکایی 2‌نفر دیگر را هم در این حمله دستگیر کردند و جنازه 2 نفر دیگر هم در محل حمله باقی ماند.علی صالح نبهان، 28ساله که تبعه کنیاست، برای سال‌ها در فهرست مظنونان تروریستی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا قرار داشت.

او متهم بوده است که در 28 نوامبر سال 2002 در بمب‌گذاری یک هتل اسرائیلی در مومباسا، پایتخت کنیا، دست داشت. یک مقام آمریکایی هم روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی‌ تایید کرد که یک ناو جنگی آمریکا برای حمایت از این عملیات و نظارت کامل بر انجام آن در منطقه حضور داشته است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکنون به‌طور رسمی انجام این عملیات جنجالی در خاک آمریکا را تایید یا رد نکرده است. برایان وایتمن، سخنگوی پنتاگون در نشستی خبری در مقابل سؤال خبرنگاران در این مورد اعلام کرد که در رابطه با دخالت نیروهای آمریکایی در این عملیات اظهارنظر نمی‌کند.

پیش از این گزارش‌های اولیه حاکی از حمله نیروهای خارجی با یونیفرم نظامیان فرانسوی به‌خودرویی حامل شبه نظامیان گروه الشباب بود. دولت فرانسه بلافاصله دخالت داشتن نیروهایش در این حمله را رد کرد. فرانسه پیش از این سابقه حمله نظامی در سومالی را برای نجات گروگان‌های این کشور داشته است.

به‌دنبال این ترور شبه‌نظامیان سومالی روز گذشته تهدید کردند که به‌زودی انتقام قتل فرمانده ارشد خود را خواهند گرفت. یکی از رهبران شبه‌نظامیان الشباب روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه آمریکا دشمن اصلی این گروه به حساب می‌آید تاکید کرد که غربی‌ها به هیچ عنوان نباید از آنها انتظار بخشش داشته باشند.

فرانسه پایگاه نظامی بزرگی نزدیکی جیبوتی، پایتخت سومالی دارد و ماه گذشته یکی از مشاوران امنیتی فرانسه که از سوی شبه نظامیان به گروگان گرفته شده بود در عملیات نیروهای این کشور آزاد شد.

این در حالی است که همکار این فرد هنوز در دست شبه‌نظامیان است و این احتمال وجود دارد که برای گرفتن انتقام از نیروهای غربی به خاطر این حمله کشته شود. ترور علی صالح نبهان در حالی صورت گرفت که بسیاری عقیده دارند کشتن رهبران القاعده فایده چندانی ندارد و این گروه نشان داده است که به سرعت فردی را جایگزین آنها خواهد کرد.

در فهرست مظنونان تروریسم

علی صالح نبهان از سوی آمریکا برای سال‌ها به‌عنوان یکی از رهبران مهم القاعده تحت تعقیب بوده است و نیروهای اطلاعاتی آمریکا برای مدت‌ها فعالیت‌های وی را تحت نظر داشتند. تلاش برای دستگیری او بعد از بمب‌گذاری در یک هتل اسرائیلی در کنیا شدت گرفت.

وی همچنین مظنون به تلاش برای هدف قرار دادن یک هواپیمای رژیم صهیونیستی در فرودگاه مومباساست. گزارش‌های دیگر هم می‌گوید که وی متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری در سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 است که باعث کشته شدن 250 نفر شد. علی صالح نبهان از سال 1997 دائما میان سومالی و کنیا در رفت‌وآمد بود.

کد خبر 90577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز