دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با اتمام تعدادی از نمایش‌های روی صحنه، سالن‌های نمایشی شهر تهران در هفته جاری میزبان 16 اثر نمایشی خواهند بود که تعدادی از آنها نمایش‌های جدید خواهد بود.

یکی از این نمایش‌های جدید در تالار سنگلج به روی صحنه می‌رود. بعد از اتمام نمایش سیاه بازی «قولنج» نمایش هاملت با سالاد فصل نوشته زنده‌یاد اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان در این تالار اجرا می‌شود. این نمایش با حضور بازیگرانی چون جعفر والی، فردوس کاویانی، بهروز بقایی و بهاره رهنما به روی صحنه می‌رود.

همچنین تماشاخانه ایرانشهر میزبان یک نمایش جدید است. بعد از پایان نمایش زال و رودابه به کارگردانی نادر رجب‌پور این تماشاخانه میزبان نمایش اتللو نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی حمید مظفری در سالن شماره یک خواهد بود. این نمایش با توجه به ادبیات و شعرهای فارسی و نثر گلستانی توسط مظفری ترجمه و بازنویسی شده‌است. اصغر همت، علی بی‌غم، کمال‌الدین شفیعی، وحید نفر، محمدعلی نوربخش، کرمانی نسب، مینا خسروانی، مریم عبدلی و ملیکا رزی بازیگران کار هستند.

نمایش جدید دیگر مربوط به سالن اصلی است که جایگزین نمایش باغ شکر پاره می‌شود. نمایش باغ شکرپاره قطب‌الدین صادقی جمعه 27 شهریورماه با 7هزار و 237 تماشاگر به اجراهای خود پایان داد. با اتمام این نمایش، سالن اصلی خود را برای نمایش «رومولوس کبیر» نادر برهانی‌مرند آماده می‌کند.

حمید سمندریان به‌عنوان مشاور، برهانی مرند را در کارگردانی نمایش کمدی رومولوس کبیر، نوشته فردریش دورنمات همراهی می‌کند. این نمایش از 5 مهرماه با بازیگرانی همچون امیر جعفری، مهدی سلطانی، سهراب سلیمی، ریما رامین‌فر، کاظم هژیرآزاد، سیامک صفری، پیام دهکردی، محمود جعفری، مهرداد ضیایی، داریوش موفق، کوروش نریمانی، محسن علا، افسانه ماهیان، فرزین محدث، سینا رازانی و هادی به روی صحنه می‌رود.

رومولوس کبیر قصه امپراتوری به نام رومولوس است که به‌نظر می‌رسد با رفتارها و اتخاذ تصمیم‌های عجیب و غریب زمینه سرنگونی خود را فراهم می‌کند اما در نهایت مشخص می‌شود که رفتارها و تصمیم‌های او روشنفکرانه و مبتنی بر تفکر و تمهیداتی خاص بوده است.

همچنین بعد از اتمام نمایش مجلس برادرکشی سیروس همتی در کارگاه نمایش، از 5 مهرماه نمایش لیرشاه به کارگردانی آرش دادگر به روی صحنه می‌رود. این نمایش با بازی خسرو شهراز، بهناز نازی، حمید‌رضا نعیمی، مهران امام‌بخش، رضا بهبودی، بهروز کاظمی، فرید قبادی، سعیده آجرلی، سپیده صباغ، یعقوب صباحی، امین طباطبایی، جواد نمکی و... به صحنه می‌رود. متن این نمایش را حمیدرضا نعیمی براساس نمایشنامه «لیرشاه» شکسپیر بازنویسی کرده است.

مجموعه تئاترشهر

با توجه به استقبال مخاطبان و تماشاگران تئاتری، نمایش خشکسالی و دروغ به کارگردانی و نویسندگی محمد یعقوبی تا سوم مهرماه روی صحنه خواهد بود. این نمایش به زندگی یک وکیل دادگستری و همسرش و اتفاقاتی که میان آنها رخ می‌دهد، می‌پردازد. آیدا کیخایی، ‌رؤیا دعوتی، مهدی پاکدل و علی سرابی بازیگران این اثر نمایشی هستند. خشکسالی و دروغ ساعت 20:30 به صحنه می‌رود.

نمایش کمدی مرثیه‌ای برای یک سبک‌وزن به نویسندگی و کارگردانی در تالار سایه در ساعت 20:15 اجرا می‌شود. این نمایش در فضایی کمدی به تقابل اجتماعی 4انسان می‌پردازد.

هدایت عامل هاشمی، افشین هاشمی، خسرو احمدی و نگار عابدی بازیگران این اثر نمایشی هستند که ساعت 20:15 به صحنه می‌رود.

تالار قشقایی هم میزبان نمایش مهر هفتم سعید شاپوری است. مهر هفتم برگرفته از فیلمی با همین نام از اینگمار برگمان، کارگردان فقید سینمای سوئد، داستان مواجهه یک شوالیه را با مرگ روایت می‌کند. فرزین صابونی، علیرضا محمدی، بهنام تشکر، آذر خوارزمی،‌رؤیا میرعلمی و شبنم مقدمی از جمله بازیگران مهر هفتم هستند که ساعت 20:30 به صحنه می‌رود.

تماشاخانه ایرانشهر

سالن شماره 2ایرانشهر هم میزبان نمایش خنکای ختم خاطره نیما دهقان است که ساعت 20:30 به صحنه می‌رود.خنکای ختم خاطره، داستان تشییع یک شهید گمنام را از شهری به شهر دیگر تا رسیدن به مقصد روایت می‌کند.

این نمایش با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اجرا خواهد شد و در آن بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی، علی سرابی، سعید چنگیزیان، الهام کردا، محمدرضا حسن‌زاده، محسن بابایی و حمیدرضا آذرنگ حضور دارند.

تالار مولوی

تالار مولوی میزبان 3نمایش در سالن‌های اصلی و کوچک است. بوبوک نوشته و کار بنفشه اعرابی از ساعت 18 در سالن اصلی به صحنه می‌رود و به زندگی پس از مرگ چند انسان می‌پردازد. بهرام سروری‌نژاد، علی برجی، طوفان مهردادیان، پریسا محمدی، محمد طیب‌طاهر، امیر محرابی، فرزین نوبرانی و اکبر فتا‌ح‌زاده در بوبوک بازی می‌کنند.

نمایش پرواز از فراز تیر چراغ‌برق محمدرضا اجاقی ساعت 20:30 در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود. این نمایش داستان جوانی است که برای به دست آوردن دختر مورد علاقه‌اش از تیر برق بالا می‌رود. مجید علم‌بیگی، آرش میراحمدی، سیدمحمد باباحیدری، مدیا ذاکری، فرامرز قلیچ‌خانی، سمیه آباده و مریم عسگری در نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در این شهر فرشته‌ای وجود ندارد نوشته شهرام احمدزاده به کارگردانی بیتا خارستانی ساعت 19:15 در سالن کوچک مولوی به صحنه می‌رود. غزاله جزایری، عباس جمالی، آرمین ریاضی‌فر، فاطمه سرلک، هوتن شکیبا، مهرآفرین محمدبیگی و حمید ملاحسینی بازیگران این نمایش هستند.

این نمایش روایتگر خانواده سنتی ایرانی و اتفاقاتی است که برای دختر خانواده رخ می‌دهد.

تالار هنر

تالار هنر هم با شروع مدارس فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهد. به گفته مدیر تالار هنر، برنامه 6 ماه دوم این تالار هم مشخص شده ‌است. سید صادق موسوی به مهر گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در نیمه دوم سال، اجرای نمایش برای مدارس است.

این برنامه از مهرماه در 2یا 3نوبت صبح‌ها برای دانش‌‌آموزان مدارس مختلف اجرا می‌شود و برای مدارس تا پایان سال‌جاری ادامه دارد. از این پس تالار هنر بعد از ظهرها میزبان 2سئانس نمایش می‌شود که یک نوبت آن به اجرای تئاتر‌های صحنه‌ای کودک و یک نوبت آن به تئاترهای عروسکی کودکان اختصاص دارد. طبق برنامه‌ درنظر گرفته شده از این پس اجرای نمایش‌های عروسکی کودک دفتر تئاتر عروسکی مرکز هنرهای نمایشی را در تالار هنر پوشش می‌دهیم.

اما این تالار همچون روزهای گذشته میزبان نمایش زندگی کوتاه است مهدی مهدی‌آبادی خواهد بود. این نمایش روایتگر زندگی یک آدم برفی است که در کنار مترسک با هم بخشش و دوستی را تجربه می‌کنند. مونا بیگی، مجتبی گوهرخای، بهاره میرزاپور و مرتضی احمدی بازیگران این نمایش هستند که هر روز جز شنبه‌ها ساعت 18:30 اجرا خواهد شد.

دیگر سالن‌ها

خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر نیز این هفته میزبان نمایش آذر حسین فرخی است. این نمایش تلفیقی از مونودراماست که طراحی با نور و حرکت در آن استفاده شده است. آذر درباره پرستاری است که در دوران جنگ حین جابه‌جایی مجروحان بر اثر انفجار نارنجک آسیب می‌بیند.

فریبا شاهسون، ناصر عرفانیان، حسن فرخی و فتانه صبوری بازیگران این نمایش هستند.خانه کوچک نمایش دانشکده هنر و معماری نیز در هفته جاری میزبان نمایش اسب‌های پشت پنجره نوشته ماتئی ویسنی‌یک و ترجمه تینوش نظم‌جو خواهد شد که با کارگردانی برکه فروتن به صحنه می‌رود.

هیأت انتخاب جشنواره کودک و تئاتر معرفی شد

علی‌اکبر قاضی نظام، منوچهر اکبرلو   و   وحید طوفانی اعضای این هیات هستند که به بررسی 84 اثر واصل شده به دبیرخانه سومین دوره جشنواره کودک و تئاتر می‌پردازند.

این دوره از جشنواره، نیمه دوم مهر ماه همزمان با روز جهانی کودک آغاز می‌شود و به‌مدت 9 ماه تا خرداد سال 89 در 6 فرهنگسرای تهران برپاست. فرهنگسراهای بهمن، ابن‌سینا، خانواده، شفق، دختران و خاوران و سالن کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان، میزبان مخاطبان این جشنواره خواهند بود.

کد خبر 90911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز