همشهری آنلاین: سران بسیاری از کشورها در سخنرانی‌های خود در سازمان ملل خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت شدند

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران روسای جمهور و نخست وزیران بسیاری از کشورها که در دومین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده بودند بر ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت که از مدت‌ها پیش به یک موضوع حساس در دیپلماسی بین‌المللی تبدیل شده است، تاکید کردند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود تاکید کرد ساختار سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت این سازمان باید اصلاح شود تا کارایی بزرگ ترین سازمان      بین‌المللی تقویت شود.

اردوغان خاطر نشان کرد هر گونه اصلاح در سازمان ملل متحد بدون ایجاد اصلاحات در ساختار شورای امنیت، کارایی نخواهد داشت.

اردوغان افزود من یکبار دیگر تاکید می‌کنم که ترکیه با توسعه شورای امنیت سازمان ملل متحد و افزایش کرسی‌های غیر دایم آن موافق است.

یوکیو هاتومایا نخست وزیر جدید ژاپن نیز در سخنرانی خود تاکید کرد کشورش توانایی و ظرفیت ایفای نقش مهمتر را در سازمان ملل متحد و به ویژه در شورای امنیت دارد چرا که به گفته وی ژاپن مانند پلی است که میان چند کشور ارتباط برقرار می‌کند.

وی افزود ژاپن به حضور فعال خود در مذاکرات بین المللی درباره اصلاح شورای امنیت ادامه خواهد داد چرا که معتقد است شمار اعضای دایم و غیر دایم شورای امنیت باید افزایش یابد.

نخست وزیر ژاپن افزود کشورش شایستگی آنرا دارد که یکی از اعضای جدید دایم شورای امنیت باشد.

ارنست بای کوروما، رئیس جمهور سیرالئون، نیز در سخنرانی خود ایجاد اصلاحات واقعی و تغییرات اساسی را در شورای امنیت خواستار شد.

کوروما تاکید کرد آفریقایی‌ها بارها در گذشته به صراحت اعلام کرده‌اند که در سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت در حق کشورهای آفریقایی بی عدالتی می‌شود و باید هر چه سریعتر به این وضعیت پایان داده شود.

جاکایا مریشو کیکوتی، ‌رئیس جمهور تانزانیا، نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر ضرورت اصلاحات ساختاری در شورای امنیت تاکید کرد و خواستار آن شد که در این شورا دو کرسی دایمی به کشورهای آفریقایی داده شود.

رئیس جمهور تانزانیا تاکید کرد دادن کرسی دایم به کشورهای آفریقایی در شورای امنیت لطف نیست بلکه اصلاح یک اشتباه و پایان دادن به بی عدالتی است که از آغاز تاسیس سازمان ملل متحد در حق کشورهای آفریقایی اعمال شده است.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از نیویورک، زلکو کومسیچ رئیس جمهور بوسنی نیز به نوبه خود بر ضرورت اصلاح شیوه فعالیت شورای امنیت و تقویت شفافیت در عملکرد این شورا تاکید کرد.

کد خبر 91155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز