جمعه ۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بین الملل: شورای امنیت سازمان ملل متحد همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات مانوئل زلایا، رئیس‌جمهوری برکنار شده هندوراس با دولت موقت این کشور نشستی اضطراری درباره تحولات سیاسی هندوراس برگزار کرد

زلایا که در سفارت برزیل در هندوراس پناه گرفته است در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام شروع مذاکرات تاکید کرد که تاکنون پیشرفتی برای حل بحران این کشور به دست نیامده است. وی درباره نحوه مذاکرات تاکنون گفت: مقام اعزامی از سوی دولت روبرتو میچلتی، رئیس‌جمهور موقت هندوراس در نخستین دور مذاکرات موضعی بی‌نهایت سخت اتخاذ کرده بود و مواضع دولت موقت به‌طور کامل احتمال هر نوع توافق را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: هر نوع توافق با دولت موقت باید شامل ابقای من به‌عنوان رئیس‌جمهوری هندوراس باشد.زلایا در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه الجزیره اعلام کرد که برای بازگشت به قدرت حامیان کافی در میان نظامیان هندوراس دارد اما به هیچ عنوان نمی‌خواهد از خشونت برای این منظور استفاده کند. وی گفت: خشونت لازم نیست. استفاده از خشونت راهبرد افراد ضعیف است. 

زلایا  روزگذشته در نشستی با حضور سفیر برزیل و 4 نامزد مهم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شرکت کرد. زلایا پیش از این اعلام کرده بود درصورتی‌که در سمت خود ابقا نشود انتخابات ریاست‌جمهوری 29 نوامبر را به هیچ عنوان به رسمیت نمی‌شناسد.

مذاکرات زلایا با دولت موقت هندوراس در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته نشستی اضطراری درباره تحولات سیاسی هندوراس برگزار کرد. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل روز چهار شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره روند سیاسی هندوراس شده بود.

وزارت امور خارجه فرانسه هم خواستار آن شده بود که مسائل مربوط به رئیس‌جمهوری برکنار شده هندوراس که بار دیگر به کشورش بازگشته است در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گیرد.

زلایا دوشنبه گذشته به‌طور مخفیانه به تگوسیگالپا پایتخت کشورش بازگشت و به سفارت برزیل در این شهر پناهنده شد. هزاران نفر از طرفداران مانوئل زلایا در اطراف سفارت برزیل در تگوسیگالپا تجمع کرده‌اند و خواستار بازگشت زلایا به قدرت هستند.

مسئله هندوراس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکی از موضوعات جنجالی بوده است. هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سخنرانی خود در سازمان ملل هم آمریکا و اسرائیل را به‌عنوان حامیان اصلی کودتا در هندوراس معرفی کرد.

وی اعلام کرد که اسرائیل تنها رژیمی است که دولت کودتاگر هندوراس را به رسمیت شناخته است و به این دولت کمک می‌کند. وی همچنین با انتقاد از دولت اوباما گفت: اوباما مدعی تغییر است اما ما تاکنون هیچ تغییری در سیاست‌های دولت آمریکا مشاهده نکرده‌ایم و او از کودتا در هندوراس حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر اسپانیا هم در این نشست از دولت موقت هندوراس خواست که دمکراسی را به این کشور بازگردانند. وی تاکید کرد: ما کودتا را نمی‌پذیریم.

چاوز در حالی حمایت رژیم صهیونیستی از کودتا در هندوراس را اعلام کرد که رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور هم تاکید کرده است مزدوران اسرائیلی درصدد ترور او هستند. زلایا اعلام کرد: از زمان بازگشت به هندوراس مزدوران اسرائیلی تمامی تلاش خود را برای ترور من انجام داده‌اند. وی تاکید کرد که دولت موقت با استفاده از این افراد در تلاش برای شکنجه من با ارسال امواج رادیویی قوی است.

زلایا علاوه بر  مقام‌های دولت موقت هندوراس با نامزدهای مهم انتخابات هم مذاکره کرد

کد خبر 91174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز