پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین دارویی که اثر آن در بهبود دید افراد سالمند مبتلا به بیماری" تحلیل لکه زرد شبکیه چشم" (AMD) ثابت شده مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس این دارو به نام لوسنتیس (Lucentis) برای درمان شکل مرطوب  بیماری تحلیل لکه زرد– که حساسترین بخش شبکیه چشم است- و در افراد سالمند به نابینایی منجر می‌شود به کار می‌رود.در این بیماری خون و مایع از  رگ‌های خونی پشت شبکیه چشم نشت می کند و منجر به اختلال دید و در بسیاری موارد کوری می‌شود.

داروی لوسنتیس که شرکت بیوتکنولوژی  Genetech آن را ساخته است هنگامی که به داخل چشم تزریق می‌شود از رشد این رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. داروهای دیگری که برای درمان این بیماری موجودند تنها می‌توانستند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند ولی هیچکدام آنها  دید فرد بهبود نمی‌بخشیدند.

قبلا همین شرکت تایید استفاده از یک داروی ضد‌سرطان به نام  آواستین(Avastin)  را برای درمان همین بیماری کسب کرده بود. هر دوی این داروها از عمل یک ماده پروتئینی محرک رشد عروق در بدن جلوگیری می‌کنند.هر دوی این داروها باید ماهانه به داخل چشم تزریق شوند و هیچکدام آنها علاج قطعی AMD نیستند. سالانه 1.4 میلیون نفر در آمریکا به علت AMD نابینا می‌شوند.

کد خبر 915

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز