چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

زمین‌لرزه، بامداد چهارشنبه در بستر اقیانوس آرام سونامی ایجاد کرد که بخش‌های عمده‌ای از جنوب اقیانوس را ویران و مردم آن را بی‌خانمان و وحشت‌زده کرد.

این سونامی تا لحظه تنظیم این خبر بیش از 150 کشته به جا گذاشته و صدها هزار نفر را بی‌خانمان کرده‌است.

مناطق نزدیک به جنوب اقیانوس آرام کشورهای چندان پرجمعیتی نیستند و بیشتر از جزایری کم جمعیت تشکیل شده‌اند. با این حال این سونامی3/8 ریشتری علاوه بر جزایر ساموآ، تونگا، فیجی و کوک که در حاشیه جنوبی اقیانوس آرام هستند، کشورهای ژاپن و آمریکا را نیز تحت‌تأثیر قرار داد.

در ژاپن شدت این سونامی در جزیره هاشیجوجیمو احساس شد اما گزارشی از خسارات و تلفات در این منطقه مخابره نشده‌است. همچنین در آمریکا جزیره هاوایی بر اثر این سونامی لرزید.  در جزایر حاشیه جنوبی اقیانوس آرام ارتفاع موج‌های ناشی از این سونامی گاه به بیش از 5 متر رسید.

مردم این مناطق از وحشت به بلندترین نقاط جزایر پناه برده‌اند و عملیات امداد و نجات برای آسیب‌دیدگان از همان ساعات نخست بعد از وقوع زلزله آغاز شد.  اکنون علاوه بر جزایر حاشیه اقیانوس آرام، کشورهای آمریکا و ژاپن هم در هشدار سونامیبه سر می‌برند. البته ژاپن اعلام کرده که این وضعیت هشدار از عصر روز چهارشنبه پایان یافته‌است.  در همین حال وقوع زلزله‌ای به قدرت 9/9 ریشتر روز چهارشنبه در آب‌های نزدیک به سواحل جزیره سوماترای اندونزی به ثبت رسید. گزارش‌های اولیه حاکی از تخریب چند خانه و پل و چندین آتش سوزی در این منطقه است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا وقوع سونامی در ساموآی آمریکا را یک فاجعه جدی خوانده و اکیپ‌های امدادرسانی فدرال را به مناطق سونامی زده اعزام کرده است. نیوزیلند  نیز برای کمک به یافتن کسانی که از سونامی جان سالم به در برده اند، یک هواپیما به ساموآ فرستاده است و می‌گوید آماده کمک رسانی هوایی به منطقه است.

جزایر ساموآ که بیشترین آسیب را از این سونامی دیده‌است شامل 2بخش جداگانه است: بخش مستقل ساموآ و بخش متعلق به آمریکا. کل جمعیت این دو منطقه حدود 250 هزار نفر است.
این سونامی چند روز بعد از وقوع توفانی شدید در آسیا روی داد. این توفان که از فیلیپین شروع شد و اکنون ویتنام و کامبوج را هم درنوردیده، در حال حرکت به سوی چین است. این توفان مناطق گسترده‌ای از جنوب شرق آسیا را ویران کرده‌است. این توفان در فیلیپین و ویتنام بیش از 500 کشته و هزاران بی‌خانمان به جا گذاشته‌است.

کد خبر 91746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز