گروه اجتماعی ـ مینا شهنی:‌ کسانی که در کارگاه‌های کوچک کار می‌کنند، می‌پرسند: تکلیف سهام عدالت ‌ما چه می‌شود؟

آنها می‌‌گویند در شرایطی که تنها گروه‌هایی می‌توانند سهام عدالت بگیرند که نام و نشان‌‌شان در یک نهاد حمایتی یا یک صندوق بیمه‌ای ثبت شده ‌است، گروه زیادی از مردان و زنان که در کارگاه‌های کوچک خیاطی، صنعتی و خدماتی کار می‌کنند و در فهرست بیمه هم جایی ندارند چگونه می‌توانند سهام عدالت دریافت کنند؟

کسانی که نامشان در جایی ثبت نشده با طرح این پرسش دست روی نقطه‌ای گذاشته‌اند که یکی از گره‌های کور در واگذاری سهام عدالت است و از مسئولان می‌خواهند تا سهم آنها را از سهام عدالت بپردازند.

دولت چندی است که در تلاش است تا با واگذاری سهام عدالت وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد. این تلاش هر چند که از زمان برنامه‌ریزی تاکنون مخالفان و موافقانی داشته اما به‌نظر می‌رسد زور موافقان آن‌قدر بیشتر بوده که در این چند سال با قدرت هر چه تمام‌تر اجرایش را پیگیری می‌کنند.

نخستین گروه‌هایی که سهام عدالت دریافت کردند، کسانی بودند که تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد بودند، بعد از آن نوبت به بازنشستگان و روستاییان رسید.

به جز روستاییان بقیه این گروه‌ها نامشان در یک فهرست ثبت شده بود و درواقع از طریق فهرست کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و... به دبیرخانه سهام عدالت معرفی شده و سهامشان را دریافت کردند. برای روستاییان نیز نسخه جدید پیچیده شد.

بنا بر آنچه خود روستاییان گفته‌اند، ارائه سند مالکیت زمین یا اثبات سکونت در روستا برای دریافت سهام عدالت کافی است. افراد دیگری که بنا به شرایط اقتصادی در روستا ساکن شده‌اند و روستایی محسوب نمی‌شوند و یا در حاشیه شهرها سکنی گزیده‌‌اند، کارشان پیچیده شده‌ است.

آنها از یک سو فعالیت اشتغال‌زایی در روستا ندارند و از سوی دیگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز نیستند؛ بنابراین در فهرست کارگران نیز جایی ندارند.وقتی دولت اعلام کرد که به روستاییان هم سهام عدالت خواهد داد، نگرانی این کارگران بیشتر و بیشتر شد و با طرح این پرسش که چگونه می‌توانند برای دریافت سهام اقدام کنند، چالش جدیدی را پیش کشیدند.

با توجه به میزان درآمد و چگونگی معیشت خانواده این افراد و سیاست در پیش‌گرفته شده از سوی دولت مبنی بر اینکه سهام عدالت به افرادی با درآمد کمتر تعلق بگیرد، این گروه از خانواده‌های ایرانی مسلما مستحق دریافت سهام هستند ولی شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که نگرانی‌هایی در پی خواهد داشت.

سود سهام

بحث و نگرانی درباره از دست دادن سهام عدالت از زمانی آغاز شد که سود نخستین دوره از سهام به سهامداران پرداخت شد. میزان سود محاسبه شده برای هر سهم 40 هزار تومان بود و هر خانواده حداکثر صاحب 5 سهم بود؛ یعنی حداکثر سود پرداخت‌شده به یک خانواده 200هزار تومان در سال بود.

به گفته منابع رسمی دولت، تعداد مشمولین دور اول 5‌میلیون نفر بود و  کل رقم سود در این مرحله 200‌میلیارد تومان اعلام شد که 20 هزار تومان بابت قسط اصل سهام و 40 هزار تومان سود به هر فرد پرداخت شد.

حالا با گذشت 2 سال از این ماجرا و افزایش تعداد کسانی که سهام دریافت کرده‌اند، دیگر کسانی که خود را مستحق دریافت سهام می‌دانند نگرانند که مبادا این سهام و سود سالی 40 هزار تومانی‌اش را از دست بدهند.آیا دولت فکری به حال گروه‌هایی که نامشان در جایی ثبت نشده، کرده‌است؟

کد خبر 91998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز