فرهاد حسن‌زاده: در مقدمة این کتاب نوشته شده: وقتی دختر کوچکی بودم، به پدرم می‌گفتم: «یک داستان از بچگی‌هایتان برایم تعریف کنید.»

از آنجایی که پدرم نویسنده بود داستان‌هایی که تعریف می‌کرد از داستان‌های جن و پری خیال‌انگیزتر و از فیلم‌های تلویزیونی هیجان‌انگیزتر بودند. برخی از داستان‌ها حتا ممکن بود واقعی باشد.

این مقدمه را«ایمی اهرلیچ» نوشته که ویراستار کتاب است. او توضیح داده که برای تهیة این کتاب به ده نویسندة داستان‌های کودک و نوجوان نامه نوشته و از آنها خواسته که داستانی از دوران کودکی خود بنویسند، داستانی که لازم نیست مو‌به مو اتفاق افتاده باشد، بلکه کافی‌است در کودکی آنها رخ داده باشد. نویسنده‌ها هم به این درخواست پاسخ داده‌اند و داستانی کوتاه از آن دوره نوشته و یادداشتی هم برای هر داستان نگاشته‌اند.

خوبی این داستان‌ها این است که کودکان امروز با دنیا و طریقة زندگی نویسندگانی که دوستشان دارند آشنا می‌شوند و این داستان‌ها پلی می‌شوند برای رفتن به گذشتة آدم‌هایی که طعم موفقیت را با تمام وجود چشیده‌اند. این داستان‌ها به نوعی خاطره هم هستند. هر کسی ممکن است خاطره نویسی بکند، اما خاطره نویسی نویسندگان که همراه با چاشنی داستان پخته می‌شود طعم دیگری دارد. باور ندارید، امتحان کنید.

کتاب «پرواز و چند داستان دیگر» شما را می‌برد به دنیای کودکی نویسندگان. این کتاب را علی خزاعی‌فر و مینا روان‌سالار ترجمه کرده‌اند و نشر چشمه (کتاب باران) آن را با بهای 3000 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 92128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز