سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: عدم مدیریت علمی موجب برهم خوردن سیستم مدیریت در آموزش و پرورش شده است

تا آنجا که از قانونی که استخدام معلم حق‌التدریس را منع کرده، پا را فراتر نهاده است.

دکتر علی عباسپور تهرانی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا،در واکنش به اقدامات اخیر آموزش و پرورش در خصوص استخدام شرکتی از طریق خرید خدمات آموزشی تصریح کرد: این کار خلاف بوده و به مصالح آموزش و پروش نیست، لذا نامه‌ای به سرپرست آموزش و پرورش نوشته و این موضوع را به اطلاع وی رسانده‌ایم، هم‌چنین در جلسه‌ای که در هفته جاری با حضور معاونین آموزشی آموزش و پرورش برگزار شد به آنها تاکید کردیم این کار درست نیست.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: این اقدام آموزش و پرورش باعث می‌شود مشکل معلمان حق‌التدریس ادامه پیدا کند، اگر آموزش و پرورش احتیاج به نیرو دارد باید نیروهای موردنیازش را با جابجایی نیروهای موجود انجام دهد و اگر نیروهای موجود در آموزش و پرورش مازاد هستند باید آنها را بازخرید و نیروهای کارآمد و نخبه جایگزین کند.

به گفته وی، متاسفانه یکی از مشکلات آموزش و پرورش عدم مدیریت علمی بر منابع انسانی است که نمی‌تواند به طور صحیح از نیروهای موجود استفاده کند، انتقال‌های بدون ضوابط هم از دیگر عواملی است که هم‌اکنون آموزش و پرورش را با مشکل مواجه کرده است. برخی معلمان بواسطه رابطه‌بازی از مناطق روستایی انتقالی می‌گیرند و بدون ضوابط مشخص به مراکز استان‌ها منتقل می‌شوند، اگرچه در مراکز استان‌ها به آنها احتیاج نیست.
عباسپور هم‌چنین افزود: این انتقال‌ها کار را به جایی رسانده است که در حال حاضر شکایات بسیاری از جانب معلمینی که از مناطق روستایی به مراکز استان‌ها منتقل شدند، مطرح است. آنها به این امر معترضند که در مرکز استان به عنوان نیروی مازاد اعلام شدند چراکه آموزش و پرورش استان مربوطه درس کافی برای تدریس ندارد که به آنها ارایه کند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در بررسی شکایات مذکور به آموزش و پرورش اعلام کردیم اگر نمی‌توانست در مرکز استان به این معلمان درس ارایه کند چرا با انتقال آنها موافقت کرده است. این موضوع نشانگر این است که واقعا یک مدیریت صحیح و منطقی در آموزش و پرورش اعمال نمی‌شود.

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش از قانون بازنشستگی پیش از موعد هم خوب استفاده نکرد، گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد را به پیشنهاد آموزش و پرورش در مجلس تصویب کردیم، مطابق با این قانون مقرر شد نیروهای ناکارآمد و نیروهای مازاد از آموزش و پرورش بروند اما بر اساس گزارش معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در جلسه هفته جاری، اگرچه موافقت آموزش و پرورش برای اجرای این قانون ضروری است اما متاسفانه به استناد این قانون نیروهای کارآمد از آموزش و پرورش رفتند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت هم‌چنین تصریح کرد: مسوولان آموزش و پرورش در مقابل این پرسش که چرا با بازنشستگی پیش از موعد نیروهای موردنیاز و کارآمد موافقت کردید، هیچ پاسخی ندارند. آنها نباید با بازنشستگی نیروهای کارآمد موافقت می‌کردند، بلکه باید با توجه به این قانون نیروهای ناکارآمد را بازنشسته می‌کردند اما متاسفانه عکس عمل شده و نیروهای کارآمدی نظیر معلمان ریاضی و فیزیک رفتند و معلمان مازاد پابرجا ماندند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معلمانی که از طریق شرکت‌ها و با خرید خدمات آموزشی جذب می‌شوند فردا خود را نسبت به استخدام محق می‌دانند و نهایتا برای دولت و مجلس مشکل‌ساز می‌شوند.
عباسپور در خاتمه تاکید کرد: استخدام شرکتی معلمان یا خرید خدمات آموزشی خلاف قانون است، لذا اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات این مساله را تا توقف کامل پیگیری می‌کنند.

کد خبر 92191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز