سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: سرپرستی از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست (فرزندخواندگی) با مصوبه مجلس شورای اسلامی به واگذاری بخشی از دارایی به کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی مشروط شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و در ادامه بررسی موادی از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست تصویب کردند: دادگاه درصورتی حکم سرپرستی صادر می‌کند که درخواست کننده، بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملیک کند.

بر این اساس، تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است و در مواردی که دادگاه تشخیص دهد اخذ تضمین عینی از درخواست‌کننده ممکن یا به مصلحت نیست و سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی به تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر و پس از قبول درخواست‌کننده و اجرای دستور، حکم سرپرستی صادر می‌کند.

همچنین براساس ماده دیگری از این لایحه، درخواست‌کننده منحصر یا درخواست‌کنندگان سرپرستی باید متعهد شوند که همه هزینه‌های مربوط به نگهداری، تربیت و تحصیل افراد تحت سرپرستی را تأمین کنند.

این حکم حتی پس از فوت سرپرست منحصر یا سرپرستان نیز تا تعیین سرپرست جدید برای کودک یا نوجوان جاری است. به همین منظور سرپرست منحصر یا سرپرستان موظفند با نظر سازمان بهزیستی، خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بیمه عمر کنند.

همچنین ماده 16 این لایحه به‌دلیل آنکه خلاف قانون اساسی شناخته شد برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع یافت.براساس این ماده قرار بود اداره امور و دارایی‌های صغار با نظارت سازمان بهزیستی تا زمان رسیدن به سن رشد بر عهده سرپرست منحصر یا سرپرستان باشد و آنها مکلف باشند به تملیک و انتقال دارایی‌های کودک یا نوجوان به نام وی اقدام کنند مگر اینکه به حکم دادگاه صالح ترتیب دیگری برای اداره اموال این دسته از افراد مقرر شده باشد.

در ادامه بررسی مواد این لایحه، نمایندگان تصویب کردند که حقوق و تکالیف سرپرست کودک یا نوجوان تحت سرپرستی از لحاظ نگهداری، تربیت، نفقه و احترام نظیر حقوق و تکالیف پدر و مادر و اولاد باشد.

ادامه بررسی این لایحه به جلسه بعدی مجلس موکول شد‌.

کد خبر 92212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز