نگار صادقی: زمانی که بانک‌ها از ارائه تسهیلات به کشاورزان برای خرید تراکتور خودداری می‌کنند طبیعی است که تراکتورهای تولیدی روی دست شرکت‌های تولیدکننده می‌ماند

با این که طی 2 سال گذشته رایزنی‌های فراوانی با مسئولان بانکی برای تسهیل پرداخت وام بانکی به کشاورزان برای خرید تراکتور صورت گرفت و حتی قول‌های مساعدی در این ارتباط داده شد، اما مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ارومیه معتقد است؛ بانک‌ها کوچکترین همکاری را با کشاورزان انجام نداده‌اند و اگر قرار بود آنها به امید بانک‌ها بنشینند شاید نمی‌توانستند حتی 50 دستگاه تراکتور هم به فروش برسانند.

در حال حاضر 230 نفر در کارخانه تراکتورسازی ارومیه فعالیت می‌کنند، اما اشتغالزایی غیرمستقیم این کارخانه بالغ بر 800 نفر می‌شود، با اینکه تولیدات تراکتورسازی ارومیه نیز مانند سایر واحدهای تولیدی افزایش نیافته است اما این شرکت برخلاف سایر شرکت‌ها تعدیل نیرو نداشت و تاکنون نیز تاخیری در پرداخت حقوق و مزایای نیروی کار خود نداشته است.

حسین دربندی‌آذر مدیرعامل تراکتورسازی ارومیه به رکود حاکم بر بخش صنایع اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید؛ در مجموع وضعیت تولید تراکتورسازی ارومیه بد نیست ضمن این که ما تلاش می‌کنیم براساس فروشمان به تولید اقدام کنیم.

وی علت تصمیم شرکت مبنی بر تولید تراکتور براساس فروش را گران بودن موتورهای وارداتی ذکر کرده و تصریح می‌کند؛ براین اساس تصمیم گرفتیم برای کمتر شدن هزینه واردات موتور به میزان فروش، تولید کنیم.

تولید تراکتورسازی ارومیه در شش ماه ابتدای امسال ثابت بود و تنها 500 دستگاه تولید کرد، اما به گفته مدیرعامل این شرکت با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود در 6 ماه دوم سال تولید، فروش و صادرات شرکت افزایش یافته و 700 دستگاه تراکتور تولید شود.

دربندی‌آذر در رابطه با صادرات تراکتورسازی ارومیه نیز می‌گوید: طی 6 ماه نخست امسال 35 دستگاه تراکتور و 500 دستگاه انواع دنباله بند به کشورهای ونزوئلا، آذربایجان، عراق و ارمنستان صادر کردیم.

تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی تبریز زراعی است، اما تراکتورهایی که در کارخانه ارومیه تولید می‌شود در بخش باغی به کار گرفته می‌شود به همین دلیل بازار هدف این شرکت کل ایران است. در حال حاضر 40 شرکت به تامین قطعات مورد نیاز تراکتورسازی ارومیه می‌پردازند.

مدیرعامل تراکتورسازی ارومیه عدم ارائه تسهیلات به کشاورزان طی 6 ماه نخست امسال را مهمترین علت رکود فروش این شرکت می‌داند و خاطرنشان می‌سازد؛ کشاورزان بدون تسهیلات بانکی قادر به تهیه تراکتور نیستند و فروش فعلی هم به‌صورت قسطی بود.

وی می‌گوید: اگر قرار بود به امید بانک‌ها بنشینیم تا آنها یک روزی تسهیلات خرید تراکتور را به کشاورزان بدهند قطعا 50 دستگاه هم نمی‌توانستیم بفروشیم و این در حالی است که در این مدت تقریبا با زور توانستیم تراکتورهایمان را بفروشیم.

2 سال است که قفل تسهیلات بانکی به روی فعالان بخش تولید باز نشده است، از طرفی خشکسالی و سرمازدگی‌های اخیر هم باعث شد تا بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات خرید تراکتور را از اولویت کاری خود خارج کند. مدیرعامل تراکتورسازی ارومیه با تاکید بر این که هیچ مشکلی در تولید تراکتور نداریم می‌گوید: قیمت تراکتورهای تولیدی این شرکت حدود 9 میلیون تومان است اما بانک‌ها تسهیلاتی در اختیار کشاورزان برای خرید تراکتور قرار نمی‌دهند.

بیش از 3 سال است که یارانه‌ای که از سوی دولت در اختیار شرکت‌های تولید تراکتور قرار می‌گرفت حذف شده است، مدیرعامل تراکتورسازی ارومیه ازجمله دلایل گران بودن تراکتورهای تولیدی کشور را حذف پرداخت یارانه تولید تراکتور به کارخانه‌ها می‌داند و معتقد است: زمانی که دولت به ازای تولید تراکتورها یارانه مورد نیاز را در اختیار شرکت قرار می‌داد ما نیز یارانه را از قیمت تمام شده تراکتور کسر می‌کردیم به این ترتیب تراکتور 9 میلیونی 7 میلیون تومان عرضه می‌شد.

دربندی‌آذر با بیان این که وضعیت فروش شرکت از زمانی که یارانه‌ها حذف شد راکد شد ادامه می‌دهد: فروش شرکت به‌دلیل اختصاص یارانه به تولید تراکتورها در سال 85 بسیار عالی بود به نحوی که کشاورزان برای خرید تراکتورهای این شرکت صف می‌ایستادند اما در حال حاضر دیگر آنها قادر به خرید تراکتور با این قیمت‌ها نیستند.

مدیرعامل تراکتورسازی ارومیه واردات تراکتورهای چینی را از دیگر مشکلاتی می‌داند که تولید تراکتور در ایران را تهدید می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه مسئولان تعرفه واردات خودرو را که تاثیری در اقتصاد کشور ندارد 90 درصد تعیین می‌کنند اما تعرفه واردات تراکتور را صفر می‌کنند به این ترتیب هرکسی می‌تواند به واردات تراکتور اقدام کند.

وی می‌گوید: حذف تعرفه واردات تراکتور باعث شده است که تراکتورهای چینی به راحتی وارد بازار شوند این در حالی که تولیدات چینی در مقایسه با محصول مشابه ایرانی از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و از خدمات پس از فروش هم برخوردار نیست.دربندی‌آذر ابراز امیدواری کرد تعرفه واردات تراکتور به 30 درصد افزایش یابد.

همشهری استانها

کد خبر 92477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز