مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: امارات متحده عربی قصد دارد با توسعه صنعت فضایی ملّی خود، نقش مهمی در راه تاسیس سازمان فضایی اتحادیه کشورهای عرب ایفا کند.

پرتاب اخیر موسسه علوم و فناوری پیشرفته امارات که نخستین ماهواره ابتکاری سنجش از دور این کشور (دوبی‌ست-1) را ساخته و از قزاقستان به فضا فرستاد و همچنین پرتاب برنامه‌ریزی شده ماهواره‌های مخابراتی یاه ‌ست، همگی شواهدی بر این مدعاست که امارات در حال نمایش راهی پیش روی کشورهای عربی در زمینه ایجاد یک برنامه فضایی منطقه‌ای است.

ضرورت رهبری کشورهای عربی در زمینه فضا، نخستین بار نوامبر گذشته به وسیله نمایندگان ارشد آنها در همایش فناوری فضایی جهانی، درخصوص پرتاب ماهواره دوبی‌ست در ابوظبی پررنگ شد و آن پیغام مجدداً قرار است در گردهمایی دسامبر امسال که برای اولین بار کارشناسان ناسا را به پایتخت امارات می‌کشاند مورد بررسی و تاکید قرار گیرد.

هدف از تاسیس سازمان تحقیقات فضایی کشورهای عربی، که احتمالاً شامل کشورهای امارات، الجزایر، عمان، مصر، سوریه و ... می‌شود، جمع‌آوری داده‌ها، فناوری و استعدادها مابین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست و به‌تدریج برنامه‌های پیشنهادی در حال ارائه به کشورهای این منطقه است.                       

به گزارش سازمان فضایی ایران، ماهواره دوبی‌ست-1 که تابستان گذشته از پایگاه پرتاب بایکونور قزاقستان پرتاب شد، داده‌هایی برای توسعه زیرساختارها، برنامه‌ریزی توسعه شهری و روستایی، مدیریت بحران و بلایای طبیعی و تهیه نقشه‌های دقیق فراهم خواهد کرد.

کد خبر 93259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز