چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: سیب‌های دماوندی امسال هر چقدر تازگی و طراوت از خود نشان می‌دهند باز هم نمی‌توانند چشم تجار و سلف‌خران را به سوی خود بکشند و برای باغداران خود بازار گرمی کنند.

واردات سال گذشته سیب، چنان تکانی به خریداران این محصول داد که امسال نیم نگاهی هم به سیب دماوند که آوازه‌‌اش در داخل و خارج پیچیده، نمی‌کنند.آنها به حق هم باید سیاست محتاطی پیشه کنند؛

چه سال قبل سیب روی درخت را هزار تومان خریداری کردند ولی واردات، قیمت آن را در بازار تا500 تومان تنزل داد. سیاست‌های وارداتی هم   برنامه‌ریزی شده نیست که بخواهند روی آن حساب کنند؛

اما باغداران هم مقصر کاهش قیمت و تنظیم بازار نیستند که امسال جورکش واردات سال قبل شدند. هم‌اکنون محصول سیب دماوند روی دست باغداران مانده است و تقاضایی برایش نیست. برداشت سیب در شهرستان دماوند از 10 مهرماه تا 10 آبان ماه انجام می‌شود. عمده محصول سیب کشاورزان روانه سردخانه‌ها می‌شود و به‌تدریج ظرف 6 ماه به مصرف می‌رسد.

محمد جعفری،  رئیس سازمان بازرگانی دماوند در گفت‌وگو با همشهری با این توضیح که سیب دماوند در سال‌های قبل از زمانی که گل می‌زد خریداری می‌شد، می‌افزاید: متأسفانه امسال استقبالی برای خرید این محصول نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند نیز در توضیح علت خریداری نشدن سیب دماوند به واردات سال گذشته اشاره می‌کند که باعث متضرر شدن خریدارانی شد که سیب دماوند را روی درخت با هزینه تمام شده یک هزار تومان خریداری کرده بودند و با واردات سیب‌های خارجی آن را کمتر از قیمت خرید یعنی 500 تومان تا 700 تومان در بازار به فروش رساندند.

مرتضی امیری، ضرر و زیان سال گذشته تجار را عاملی در استقبال نکردن آنها  از محصول امسال می‌داند که تاثیر آن امسال در رفتار آنان نمایان شده است.طبق اعلام وی، دماوند با تولید سالانه حدود 200 هزار تن سیب از قطب‌های تولید این محصول است که حدود 30 تا 40 تن آن را هم صادر می‌کند.

امیری، با اعلام اینکه تمام وقت و هزینه باغدار صرف تولید می‌شود و نمی‌تواند همانند یک تاجر در مرحله فروش و عرضه محصول به بازار هم وارد شود، خواستار سیاستگزاری اصولی برای خرید محصول سیب از سوی دولت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند، ادامه می‌دهد: سازمان بازرگانی شهرستان طی قراردادی اقدام به خرید تنها 5 هزار تن از محصول سیب دماوند کرده که نسبت به حجم کل تولید رقم زیادی نیست.وی، ضرورت خرید بیشتر این محصول از سوی بخش بازرگانی را مورد اشاره قرار داده و می‌افزاید: با توجه به تقاضای بازار و تولید داخل که کفاف نیاز کشور را می‌دهد، ‌دولت باید در واردات محتاط ‌تر عمل کند.

کاهش قیمت سیب  از دیگر مشکلاتی است که باغداران دماوند با آن مواجه هستند. این اختلاف قیمت با توضیحات رئیس جهادکشاورزی شهرستان دماوند شفاف‌تر می‌شود که با مقایسه قیمت سال گذشته می‌گوید: قیمت خرید سیب روی درخت از 400 تومان تا 700 تومان سال گذشته به 250 تومان در سال‌جاری کاهش یافته و این در حالی است که هزینه‌های تولید نسبت به سال قبل کاهش نداشته است.

سازمان جهادکشاورزی شهرستان دماوند پیشنهاد داده است که دولت تعرفه واردات سیب را افزایش دهد تا باغداران ضرر کمتری کنند.امیری، ‌بر این باور است که با روند وارداتی بخش بازرگانی و حمایت نشدن کشاورزان، ‌انگیزه تولید از آنها سلب خواهد شد؛‌آن هم در شهرستان دماوند که عنوان نمونه‌های برتر کشاورزی را در اختیار دارد.

طبق گفته وی، ‌در برخی از نمونه‌های شهرستان دماوند از هر هکتار باغ سیب، 152 تن برداشت شده است.نبود تقاضا، نگهداری سیب را برای باغداران سخت کرده است، چه هزینه نگهداری در سردخانه از هر کیلو 75 تومان در سال گذشته به 82 تومان افزایش یافته است.

رئیس اداره بازرگانی شهرستان دماوند از تلاش برای کاهش هزینه نگهداری این محصول به 60 تومان در هر کیلو خبر می‌دهد.امیری، خاطرنشان می‌کند: کشاورزان آمادگی ذخیره‌سازی‌ و یا عرضه مستقیم سیب به بازار را ندارند.

وی، ‌البته بخشی از نبود تقاضا برای محصول سیب را تگرگ‌زدگی آنها می‌داند که در عین حال مدیر جهادکشاورزی این شهرستان اعلام می‌کند: تگرگ‌زدگی تنها 10 درصد محصولات را تحت‌تأثیر قرار داده و ما مشکلی برای تامین سیب کشور نداریم.

کد خبر 93937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز