همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه هفتم آبان در دیدار با مردم مشهد مقدس در نخستین سفر استانی از دور سوم با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان در این ارتباط و بحث رآکتور تهران گفت: بحث رآکتور تهران فرصتی برای ارزیابی صداقت برخی از کشورها و آژانس است.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه موضوع هسته‌ای امروز به یک نقطه‌ مهمی رسیده است، گفت: ‌من نمی‌خواهم در این ارتباط تاریخ را تکرار کنم، ولی شما در جریان هستید که ما چند سال قبل در کجا بودیم.

 دشمنان فریاد می‌زدند، ‌دائم بحث از تحریم بود، قطعنامه می‌دادند و می‌گفتند که شما باید فعالیت‌های هسته‌یی‌تان را به صورت کامل تعطیل کنید اما ما امروز در کجا هستیم، امروز آنها به دنبال همکاری‌های هسته‌یی با ملت ایران هستند.

رییس‌جمهور گفت: دشمنان یک روزی به ما می‌گفتند که شما نباید فعالیت‌های هسته‌یی داشته باشید و باید فعالیت‌هایتان را تعطیل کنید، اما امروز می‌گویند بیاییم با هم در این زمینه همکاری کنیم.

وی گفت: امروز موضوع هسته‌یی ایران به صورت کامل تثبیت شده است و فعالیت‌های هسته‌یی ایران برای تمام کشورها یک امر عادی و طبیعی است و در واقع این مساله را حق مسلم ملت ایران می‌داند.

رییس جمهور با بیان اینکه آنها روزی به ما می‌گفتند که بیایید فقط در موضوع هسته‌یی مذاکره کنید و ما امتناع می‌کردیم، گفت: امروز می‌گویند بیایید برای بسط همکاری‌ها در سطح بین‌الملل گفت‌وگو کنیم و بنشینیم با هم برای حل مساله‌ی جهانی راه‌حل پیدا کنیم می‌بینید که از کجا به کجا آمده‌ایم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: آنها نمی‌خواستند که ملت ایران دارای عزت و‌ اقتدار باشد، ولی امروز عظمت و اقتدار ملت ایران تثبیت شده است، علت آن چیست؟ علت اول آن ایستادگی بی‌نظیر و تاریخی ملت ایران و رهبر عزیز انقلاب در برابر قدرت‌های زورگوی جهانی است و علت بالاتر لطف و عنایت مولایمان امام عصر(عج) است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: غربی‌ها قبلا به ما می‌گفتند که فعالیت‌های خود را تعطیل کنید، ولی امروز برای تبادل سوخت، ‌توسعه‌ی فناوری، ساخت نیروگاه‌ها و ساخت رآکتور اعلام آمادگی می‌کنند و می‌گویند بیاید در این زمینه‌ها با یکدیگر همکاری و مشارکت کنیم و آنها از موضع تقابل به موضع تعامل و همکاری رسیدند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر در نقطه حساسی هستیم و این مقدمه‌ی جهش بعدی ملت ایران در عرصه‌های جهانی و علمی است، گفت: ما به آنها می‌گوییم شما چند سال نتیجه مقابله با ملت ایران را تجربه کردید، تحریم کردید، ‌قطعنامه دادید، ‌تهدید به حمله‌ی نظامی کردید و نتیجه‌ی آن را گرفتید و امروز می‌گویید که می‌خواهید رفتارتان را عوض کنید، ما از این امر استقبال می‌کنیم و دستی که صادقانه به سمت ما دراز شود را می‌فشاریم، ولی اگر کسی به دنبال توطئه، طراحی و بی‌صداقتی باشد پاسخ ملت ایران همان پاسخ قاطعی است که به آقای بوش و اسلاف بوش داد.

وی خطاب به آنها ادامه داد: شما در این فاصله ضرر کردید، اما ملت ایران ضرر نکرد، شما دچار مشکل شدید و ملت ایران ایستاد و به فضل الهی بر مشکلات خود غلبه کرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: ‌دنیا و برخی از افراد در گوشه‌ و کنار در داخل کشور بدانند که این دولت تا زمانی که به دست ملت ایران سر کار است و امور را در دست دارد یک سر سوزن از حقوق قطعی ملت ایران عقب‌نشینی نمی‌کند.

رییس‌ قوه مجریه ادامه داد: خوشبختانه شرایط برای همکاری‌های هسته‌یی در سطح بین‌المللی فراهم شده است و بحث رآکتور تهران و تحویل سوخت در مورد رآکتور تهران موضوعی است که صداقت برخی از کشورها و آژانس را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اینکه آژانس نقش قانونی خود را برای همکاری‌های هسته‌یی کشورهای عضو ایفا کند و در واقع رابطه هسته‌یی سالم را بین کشورها برقرار کند.

وی ادامه داد: ما از تبادل سوخت و همکاری فنی و ساخت نیروگاه و رآکتور استقبال می‌کنیم و آماده‌ی همکاری هستیم و انتظار داریم که دولت‌های طرف مذاکره‌ی ما نیز به تعهد قبلی خود عمل کنند، ما با برخی از کشورها قرارداد هسته‌یی داریم و سی سال است که این قرارداد مثلا بسته شده پولش را داده‌ایم، ولی آنها عمل نکرده‌اند و اگر بنا به همکاری است باید آنها تعهدات قبلی خود را عمل کنند و در واقع تعهدات قبلی را عملیاتی کنند و اگر قرار است در ساخت رآکتور و نیروگاه همکاری صورت بگیرد باید آنها تعهدات قبلی را انجام دهند.

احمدی‌نژاد در ادامه عنوان کرد: ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم و به فضل الهی گام به گام به سمت قله‌های عزت حرکت می‌کنیم و از همکاری‌های درست و قانونی که همه‌ی حقوق ملت ایران حفظ شود نگرانی نداریم و کار را دنبال می‌کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه یک نکته را می‌خواهم به برخی از افراد در داخل بیان کنم، گفت: زمانی که فشار دشمنان به اوج رسیده بود برخی از مدعیان در داخل کشور به جای ایستادگی در برابر دشمن تحت شعارهایی مانند تدبیر و تعقل فرزندان این ملت را به سازش دعوت کردند و به مثابه ستون پنجم دشمن تلاش می‌کردند که پشت جبهه‌ی ملت را خالی کنند. چقدر سخنرانی کردند و حرف‌های بی‌ربط زدند که مثلا شما با ایستادگی کشور را به خطر می‌اندازید، اکنون که با ایستادگی ملت، رهبری و امام عصر(عج) حقوق هسته‌یی، غنی‌سازی و فنآوری و توانمندی ملت ایران در این عرصه تثبیت شده و به رسمیت شناخته شده و دوران به بهره‌برداری از آن استقامت‌ها فرا رسیده است، عده‌ای به شدت انقلابی شده‌اند، ما از انقلاب شدنی آنها و اینکه متوجه شدند که مقاومت در مقابل زیاده‌خواهان و دشمنان بهترین راه است، استقبال و خدا را شکر می‌کنیم، اما انتظار نداریم که پیروزی و دستاوردهای عظیم ملت را به بهانه‌های گوناگون زیر سوال ببرند و بدانید ملتی که با وحدت و انسجام و حرکت در مسیر نورانی امام و ولایت و امام عصر(عج) در برابر همه قدرت‌های بزرگ مقاومت کرده در برابر جوسازی‌های شما مطلقا اثری نخواهد پذیرفت.

رییس‌جمهور گفت: ‌دوره‌ی ایستادگی بود و اکنون تثبیت شده‌ایم و اکنون دوران بهره‌برداری از توفیقات به دست آمده است و بدانید که ملت و دولت این راه روشن را تا آخر ادامه می‌دهد.

رییس‌جمهور در ادامه‌ی سخنان خود در جمع مردم مشهد به اهمیت بحث عدالت و پیگیری امر مهم عدالت از سوی دولت اشاره کرد و گفت: دولت میثاق مهمی که با ملت در راستای اجرا شدن عدالت بسته، پیگیری می‌کند و برخی خیال نکنند با سر و صدا و مسائل حاشیه‌ای موضوع عدالت از دستور کار ملت و دولت خارج شده است، مطلقا چنین چیزی نیست. شما همه می‌دانید پیگیری امر عدالت مهم و دشوار است و نیازمند ایستادگی و مقاومت است.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور ادامه داد: دیدید که گفتن چند جمله در مورد عدالت چطور عده‌ای را برآشفت و رسانه‌های استکباری چه سر و صدایی راه انداختند.

رییس‌جمهور افزود: دولت برآمده از این ملت در برپایی عدالت مستحکم هست و تا استیفای تمام حقوق ملت و برگرداندن آن به ملت ایستاده است و در برابر جوسازی‌ها و هیاهوها عقب‌نشینی نخواهد کرد و محال است که عقب‌نشینی کند.

رییس‌جمهور خبر داد که آیین‌نامه‌های مربوطه در دولت در این ارتباط در حال تنظیم است و حسابرسی، حساب‌کشی دقیق و پیگیری تمامی موارد در طول سال‌ها در دستور کار دولت است و به فضل الهی به زودی آیین‌نامه‌ی مربوطه به تصویب نهایی دولت می‌رسد و به لطف خداوند اجرا می‌شود.

احمدی‌نژاد در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بحث هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: بحث هدفمندکردن یارانه‌ها یک اقدام بزرگ برای اصلاحات اقتصادی و اجرای عدالت است.

رییس‌جمهور خطاب به مردم گفت: ‌دقت کنید برخی‌ها دو موضوع را در این ارتباط خلط می‌کنند، در یک دوران طولانی به دنبال حذف یارانه‌ها بودند، در قانون برنامه‌ی سوم و چهارم حذف یارانه‌ها به تصویب رسید یعنی اینکه قیمت‌ها به قیمت واقعی برسد، بدون آنکه چیزی به ملت برگردد، این یک کار اشتباه بود و دولت‌های قبلی با آنکه آن را نوشته بودند و تصویب کرده‌ بودند مطلقا به آن نزدیک نشدند.

رییس‌جمهور افزود:‌ در این ارتباط مطالعه شد و جوانب امر در نظر گرفته شد و به این نتیجه رسیدیم که حذف یارانه‌ها بی‌معنا است و این منجر به متلاشی شدن بخشی از زندگی مردم و پر کردن جیب عده‌ی قلیلی می‌شود و در پی مطالعه‌هایی که انجام شد ما به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها رسیدیم.

وی گفت:‌ براساس این لایحه، یارانه‌ها حذف نمی‌شود، بلکه درست و عادلانه توزیع می‌شود، امروز توزیع یارانه‌ها درست نیست و به گونه‌ای است که هر کس بیشتر مصرف کنند از یارانه بیشتری برخوردار می‌شود، ما می‌خواهیم یارانه‌ها را هدفمند کنیم و این یارانه‌ها را به سمت کسانی سوق دهیم که وقتی تحولات اقتصادی رخ می‌دهد آسیب نبینند. یارانه‌ی نان، ‌دارو، آب و سوخت قرار نیست که قطع شود بلکه ما هدف‌مان این است که یارانه‌ها درست و به صورت عادلانه توزیع شود. 50 الی 60 سال به این سمت نادرست بود و حال باید اجازه داد در مسیر درست حرکت کند.

رییس قوه مجریه ادامه داد: در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها قرار نیست که به مردم فشار آید، تلاش کردیم قدرت خرید 60 الی 70 درصد مردمی که ثبت‌نام کرده‌اند و شناسایی شده‌اند و شامل این موضوع می‌شوند را افزایش دهیم و بالاتر ببریم و پول را در کف دست خودشان بگذاریم تا خودشان مدیریت کنند نه اینکه پول به نام آنها باشد و به کام دیگران.

احمدی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: عده‌ای می‌خواهند که این روش کنونی همچنان ادامه پیدا کند و یک عده‌ی قلیلی سود اصلی یارانه‌ها را ببرند، ما نمی‌گوییم که آنها نباید از یارانه‌ها استفاده کنند اما می‌گوییم یارانه‌ها باید عادلانه توزیع شود.

رییس‌جمهور با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم بلکه آنها را در دسترس دهک‌هایی که باید در اختیارشان قرار گیرد قرار می‌دهیم، گفت: مثلا اگر قرار است به کشاورز کمک کنیم باید طوری کمک کنیم که کشاورز سود ببرد و در واقع سود حاصله به جیب کشاورز برود.

وی گفت: ما در این ارتباط برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ‌مجلس محترم نیز همکاری کرد و امیدواریم دو سه نکته‌ی باقی مانده نیز اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برخی شروع به ترساندن ملت در این ارتباط کرده‌اند، عنوان کرد: چرا مردم را می‌ترسانید؟ این ترس باید با کمک مردم و با حمایت مردم صورت بگیرد، این طرح در جهت پشتیبانی از مردم است و نه نقطه‌ی مقابل مردم.

احمدی‌نژاد گفت: در گذشته بحث حذف یارانه‌ها مطرح بود که ما از اساس مخالف آن هستیم و آن را نیز اجرا نکرده‌ایم و بلکه ما بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می‌کنیم و به همین خاطر فراخوان دادیم از اقتصاددانان کمک گرفتیم و سال گذشته مردم فرم‌هایی را در این ارتباط پر کردند براساس این فرم‌ها مشمولین را شناسایی کردیم و به زودی حساب‌های عدالت اعلام می‌شود تا مردمی که ثبت نام کرده‌اند و واجد شرایط هستند آن‌ها را پر کنند.

رییس‌جمهور گفت: پیش بینی شده که دو سه ماه قبل از شروع طرح این یارانه‌ها در حساب مردم باشد و ما سعی می‌کنیم کار را دقیق انجام دهیم و این یارانه‌ها را به سمت صنعت، تجارت، حمل و نقل و تولید سوق دهیم تا عامل شکوفایی اقتصادی و عامل تولید شود و توزیع در جهت مناسب قرار بگیرد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در این ارتباط من دو خواهش دارم، گفت: من از کشاورزان و اهالی اقتصاد می‌خواهم که انشاءالله از این اقدام بزرگ حداکثر بهره‌برداری را برای اصلاح صنعت، کشاورزی و فناوری ببرند.

احمدی‌نژاد گفت: خواهش دوم من از مردم است این طرح مال شما و ‌متعلق به شماست و در خدمت منافع شماست. ما این مسیر را دنبال کردیم که قدرت خرید هفت دهک بیشتر شود و البته در این مسیر پس‌انداز سه دهک مقداری کمتر می‌شود، البته پس‌انداز خواهند داشت، ولی کمتر از گذشته خواهد شد. من از مردم می‌خواهم همکاری کنند و قرار است خود مردم اجرای این طرح را مدیریت کنند. ما پول را به حساب شما می‌گذاریم و شما باید مدیریت کنید. از بازاری‌ها می‌خواهم که همکاری کنند شورای اصناف نیز وارد کار شده‌اند.

رییس‌جمهور خطاب به مردم گفت: جای نگرانی در این ارتباط وجود ندارد و این صحبت که می‌گویند قیمت‌ها ده‌ها برابر و چند برابر می‌شود درست نیست. این در واقع اقدامی است برای ریشه‌کن کردن تورم . 50 سال است که به صورت متوسط ما شاهد تورم 15 درصدی بوده‌ایم، یعنی 15 درصد از حقوق بگیران سابق و کسانی که درآمد کمتری دارند کم شده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما باید ریشه تورم را خشک کنیم و یکی از روش‌های خشک شدن ریشه‌ی تورم، توزیع عادلانه‌ی یارانه‌ها و اجرای مناسب آن است. البته طرح های بانک، مالیات و گمرک نیز به سرعت آماده شده و انشاءالله اجرا می‌شود.

رییس‌جمهور در ادامه‌ی سخنان خود با بیان اینکه در آستانه‌ی اتفاقات عظیمی قرار داریم و جهان در حال دگرگونی است و نقش ملت ایران در شکل‌دهی و هدایت این تحولات نقش یگانه، ممتاز و پیشتازی است، گفت: ما باید خودمان را برای این تحولات آماده کنیم.

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در ادامه گفت: من می‌خواهم در اینجا یک اشاره‌ای به دولت آمریکا داشته باشم، که در این هنگام جمعیت به صورت یک‌صدا فریاد زدند مرگ بر آمریکا که رییس‌جمهور در جواب شعارهای آنها گفت آفرین بر ملت شجاع و هوشمند ملت ایران و افزود: در نظرسنجی‌هایی که خود آمریکایی‌ها منتشر کرده‌اند اعلام شده که بیش از 80 درصد ملت ایران به وعده‌های آمریکا اعتمادی ندارند و به رفتارهای دولت آمریکا با تردید نگاه می‌کنند. من در اینجا می‌خواهم یک جمله‌ای خطاب به سردمداران آمریکا بگویم شما گفته‌اید که می‌خواهید تغییر ایجاد کنید و منافع ملی آمریکا را حفظ کنید، من یک نصیحت به شما می‌کنم شما باید در سیاست‌های اصلی خود در خاورمیانه تغییر بدهید تغییرات باید در اینجا مشاهده شود، من دوستانه به شما می‌گویم شما باید بین حفظ آبروی خود و حفظ منافع‌تان و حمایت از رژیم صهیونیستی یکی را انتخاب کنید و این دو با هم قابل جمع نخواهند بود.

رییس‌جمهور افزود: ملت ایران و سایر ملت‌ها شعار تغییر شما را در فلسطین، ‌عراق، افغانستان و در لبنان ارزیابی می‌کنند ما علاقه‌مند هستیم که شما روش خودتان را تغییر بدهید و این به نفع شما و جهان است. شما باید بدانید که امکان ادامه سیاست‌های گذشته و همزمان حفظ وجهه‌ی آمریکا و منافع آمریکا وجود ندارد و باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

رییس‌جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک فرا رسیدن میلاد امام رضا(ع) اظهار کرد: وجود امام بالاترین هدیه خداوند به بشریت است.

وی خطاب به جمعیت افزود: عزیزان من آیات الهی فراوان هستند، همه‌ی عالم آیه‌ی خداوند هستند، اما امام آیه‌ی افضل خداوند است و بهترین راه شناختن خدا شناخت امام است. امام تجلی اکمل خداوند است و همه‌ی اسماء الهی در وجود امام متجلی است و تنها قرب به خداوند قرب به امام است و کسی که عاشق امام باشد عاشق خدا نیز هست. امام مجرای ورود به دایره‌ی رحمت، ‌علم و اسماء الهی خداوند است و کسی که با امام است دل‌سوخته‌ی انسان‌ها و ارزش‌های الهی است و به میزانی که به امام نزدیک شویم به همان میزان به خداوند نزدیک شده‌ایم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه همه‌ی بدبختی‌های بشر در طول تاریخ ناشی از غفلت از امام، راه امام و دلبستگی به امام بوده است، گفت: تنها راه نجات بشریت بازگشت به امامت و خط نورانی امام و ولایت و شناخت امام و پیوستن به امام و حرکت در مسیر امام است و این حقیقتی است که می‌تواند بشریت را به سر منزل مقصود برساند.

رییس‌ قوه مجریه افزود: حاکمیت امام یعنی حاکمیت یکتاپرستی، عدالت، عشق، برادری و کرامت انسان‌ها؛ ما هرچه داریم از وجود نورانی امام است.

پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور تعدادی از مقامات محلی این استان سخنرانی کردند در این مراسم مردم شعارهای مرگ بر آمریکا، انرژی هسته‌یی حق مسلم ماست، ‌احمدی احمدی حمایتت می‌کنیم، سردادند.

کد خبر 93990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز