گروه سلامت - سمیه شرافتی: در چند سال گذشته آمار قربانیان مسمومیت با منواکسیدکربن در کشور ما هشداردهنده بود

اما امسال این آمار در حالی از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود که هنوز سرما به‌طور جدی شهروندان را ناچار به استفاده از وسایل گرمایشی نکرده است.

با این حال به گزارش فارس، دکتر محمد حسن عابدینی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: 257 نفر در نیمه اول سال‌جاری به‌علت مسمومیت با گاز CO در کشور جان باختند و این میزان در مقایسه با مدت‌مشابه سال قبل، 7/14 درصد افزایش یافته ‌است. به گفته وی از این تعداد 172‌نفر مرد و 85 نفر زن بودند.

با توجه به افزایش آمار مرگ‌و‌میر ناشی از مسمومیت با گاز CO در نیمه دوم سال به‌علت برودت هوا و استفاده از وسایل گرمازا، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور به هموطنان توصیه کرد: در نصب وسایل گرمایشی و تجهیزات مورد نیاز دقت لازم را داشته باشند و با رعایت استانداردها مانع بروز حوادث تلخ و ناگوار شوند اما علت‌های احتمالی افزایش قربانیان ناشی از خفگی با گاز منواکسیدکربن ظاهرا به چند عامل برمی‌گردد:

عامل اول: دودکش‌های غیراستاندارد

نخستین فرضیه، نقص اقدامات لازم برای خروج گاز وسایل گرمایشی است. داوود براتی، معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم عوامل بروز این حوادث را به شکل کلی و دقیق بررسی‌کنیم، چند عامل را باید مورد توجه قرار دهیم، به همشهری می‌گوید: عامل اول و اصلی‌تر، خود ساختمان‌ها هستند که در زمان ساخت در آنها دودکش به درستی طراحی و نصب نمی‌شود، پس این پتانسیل خطر وجود دارد که این ساختمان‌ها در زمان استفاده از وسایل گرمایشی مثل انواع بخاری‌ها وآبگرم‌کن تلفات زیادی را در اثر نشت گاز منو‌اکسید‌کربن ایجاد کنند.

براتی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما پیمانکاران و مهندسان ناظر اصلا   اطلاعات کافی در زمینه ساخت ندارند، بیان‌می‌کند: همچنین مالک ساختمان هم علاقه‌ای به فضاهای غیرمفید ندارد و اصرار دارد به جای اینکه دودکش روی پشت بام و با قطر مناسب باشد، با قطر کمتر نصب شود تا دیوار هم ضخیم نشود و نمای ساختمان از بین نرود.

براتی با اشاره به اینکه دودکشی که باید تا بام ساختمان امتداد داشته باشد را امتداد نمی‌دهند، می‌گوید: در ساختمانی که به‌عنوان مثال 16 واحد مسکونی دارد و در هر واحد تعداد قابل توجهی وسایل گرمایشی وجود دارد، کانون‌های خطر نیز به تعداد زیادی افزایش خواهند یافت درحالی‌که در اغلب این ساختمان‌ها سیستم حرارت مرکزی مثل رادیاتور وجود ندارد.

وی هشدار می‌دهد: معضل دیگر ما این است که در آپارتمان‌های کوچک آبگرمکن‌های دیواری بسیار خطرناک هستند آن هم همراه با اجاق گاز و بخاری؛ درحالی‌که این آبگرمکن‌ها باید در آپارتمان‌های بالای 70 متر نصب شوند تا اکسیژن به راحتی جریان داشته باشد.

عامل دوم: بخاری‌های غیراستاندارد

اما عامل دومی که به افزایش تعداد مسمومیت‌ها با گاز منواکسیدکربن دامن می‌زند، به عقیده معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی، استاندارد نبودن وسایل گرمایشی است.

به عقیده او دراغلب کشورها وسایل گرمایشی که در زمره وسایل پرخطر هستند، مثل دودکش‌ها، اگر به‌صورت اصولی تولید نشده باشد یا در زمان استفاده از آن به‌دلیلی مسیرش مسدود شود، یا اگر دودکش وظیفه خودش را که هدایت دودناشی‌از احتراق به بیرون است انجام ندهد، وسیله گرمایشی هم یا اصلا روشن نمی‌شود یا خاموش می‌شود اما در کشور ما وسیله گرمایشی این ضعف بزرگ را دارد که سیستم ایمنی آن کامل نیست.

براتی خاطرنشان می‌کند: ما متأسفانه به همین مردم که مصرف‌کنندگان اصلی هستند، اطلاعات کافی نمی‌دهیم و فرهنگ‌سازی‌ و خدمات پس از فروش هم نداریم، در بازار فروش هم هیچ کنترلی روی عرضه محصولات وجود ندارد و همه این عوامل باعث می‌شوند که مردم هم با خطاهای انسانی در بروز مرگ‌های ناشی از مسمومیت‌ها سهیم باشند.

عامل سوم: تبلیغات نادرست

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی یکی دیگر از عوامل افزایش 3 برابری مسمومیت با گاز منواکسیدکربن نسبت به سال‌های قبل را این طور بیان می‌کند: در اثر سرد شدن بیش از حد هوا تمام منافذ و روزنه‌ها کاملا مسدود می‌شود در نتیجه گازی که باید از طریق این منافذ بیرون برود، داخل محیط پخش می‌شود.

به عقیده وی سرمای نامتعارف هوا، مصرف‌کننده را وادار به افزایش تعداد وسایل گرمایشی می‌کند و این خطر مسمومیت را بیشتر می‌کند درحالی‌که در رسانه‌ها مدام تاکید می‌شود روزنه‌ها و منافذ اتاق کاملا بسته شوند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. براتی در این‌باره می‌گوید: ایزوله کردن محیط باعث می‌شود که ضریب ناایمن‌کردن محیط افزایش یابد و نقایص، بهتر خودشان را نشان دهند.

کد خبر 94301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز