سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کلود لوی اشتراوس، بنیانگذار انسان‌شناسی ساختاری در 100سالگی درگذشت

بنگاه انتشاراتی پلون - ناشر آثار روشنفکر فرانسوی،‌کلود لوی اشتراوس، بنیانگذار انسان‌شناسی ساختاری، 3 نوامبر (12 آبان) اعلام کرد او  در 100سالگی درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز لوی-اشتراوس که میان عموم مردم بیشتر به خاطر خاطرات و شاهکارش در سال 1955 با نام "گرمسیریان اندوهگین" مشهور است، روز شنبه درگذشت. او در 28 نوامبر (7 آذر)‌ به یکصد و یک سالگی می‌رسید.

 ژان دو ارمسون،‌ عضو وابسته آکادمی فرانسه که نخبگان متولیان روشنفکری فرانسه را گرد می آورد، گفت:‌"او بزرگترین دانشمند فرانسه بود."

لوی اشتروس دانشجوی درخشانی بود که در زمین‌شناسی، حقوق و فلسفه بالاترین نمرات را آورده بود،‌ در سال 1935 به عنوان استاد به برزیل فرستاده شد. در آنجا بود که او علاقه‌اش به انسان‌شناسی را کشف کرد.
 
او چندین سفر اکتشافی به نواحی دورافتاده جنگل‌های بارانی آمازون و ماتو گروسو انجام داد تا آداب و رسوم قبائل محلی را مطالعه کند،‌و تدوین نظریه‌ها یو روش‌هایی را آغاز کند که بعدها اثر عمیق در حوزه مطالعاتی‌اش داشت.

او به فرانسه مراجعت کرد و در شروع جنگ جهانی دوم به ارتش احضار شد. پس از شکست فرانسه از نازی‌ها، او دریافت که یهودی بودن‌اش اکنون برای او مخاطره‌‌آفرین است،‌ و در سال 1944 به آمریکا رفت.
 
در طول سال‌های بعدی  شماری از مناصب علمی معتبر را در پاریس و نیویورک  به او داده شد  و او شروع به انتشار آثار علمی تاثیرگذارش کرد.

او به خصوص از رسوم و اسطوره‌های قبیله‌ای برای  نشان‌دادن این موضوع استفاده کرد که رفتار انسانی بر اساس نظام‌های منطقی است که ممکن است از جامعه‌ای به جامعه‌ای دیگر فرق کند،‌اما زیرساختار مشترکی را داراست.

این یافته‌ها که این برداشت را که فرهنگ اروپایی غربی به نوعی منحصر به فرد یا برتر است به چالش می‌کشید،‌ دلیل و برهان برای مخالفان استعمارگری را فراهم می‌آ ورد و باعث شد لوی اشتروس فراتر از حلقه انسان‌‌شناسان حرفه‌ای پیروانی بیابد.

او این بحث را مطرح  می‌کرد،‌زبان‌شناسی،‌ارتباطات و منطق ریاضی را می‌توان برای آشکار کردن نظام‌های بنیادی اجتماعی مورد استفاده قرار داد.
 
لوی اشتروس که بسیار فاضلانه می‌نوشت،‌ از اندیشمندانی آسان‌یاب نبود و بسیاری از آثارش برای خواننده غیرحرفه‌ای قابل فهم نیست،‌اما او توانست با کتاب "گرمسیریان اندهگین" از محدوده غرابت علمی خارج شود.

این کتاب که شرح مفصلی از رفتار اجتماعی در میان قبائل برزیلی است،‌ به خاطر محتوای خودزندگینامه‌ای‌اش از سایر آثار نویسنده متمایز است.

گرچه جمله افتتاحیه کتاب: "من از سفرهای اکتشافی و کاشفان بیزارم" - به قصد تایید همردیفان دانشگاهی‌اش نوشته نشده بود،‌عاشقان ادبیات آن را موفقیتی شمردند.

آکادمی که معتبرترین جایزه ادبی فرانسه، گنگور، را اهدا می‌کند،‌ شب قبل از اعلام گزینه‌های‌شان به عموم در آن سال، از اینکه نمی‌تواند "گرمسیریان اندوهگین" را برگزیند ابراز تاسف کرد، چرا که این کتاب یک رمان نبود.

لوی اشتراوس بزرگترین قدردانی به عنوان یک دانشمند را در سال 1973 به دست آورد که به عنوان عضو آکادمی فرانسه برگزیده شد. او همچنین درجات و نشان‌های افتخاری متعددی از دانشگاه‌ها و دولت‌ها از جمله برزیل دریافت کرده بود.

کد خبر 94420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز