جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: «یارانه حامل‌های انرژی»، از مزیت‌های نسبی بخش تولید تا امروز بوده است که قیمت تمام شده کالای داخل را دارای صرفه اقتصادی و قابل رقابت با محصولات خارجی کرده است.

مزیتی که «حذف» آن یا به تعبیر دیگر «هدفمند کردن آن»، هزینه‌های تولید در صنایع مختلف را افزایش خواهد داد. سؤال «کاشفی»، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمانشاه  این است که هزینه‌های افزایشی این طرح  در بخش تولید و صنعت چگونه جبران خواهد شد؟

وی نقش حمایتی دولت در این بخش را کمرنگ دانسته و به همشهری می‌گوید: سیاست‌های دولت در بخش اول طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص است؛ اما در بخش دوم یعنی حمایت از تولید شفاف نیست.

کاشفی معتقد است که مجلس باید این بخش از لایحه را به شکل شفاف و مشخص ارائه کند تا در آینده با کم و زیاد شدن و یا دخل و تصرف سلیقه‌ای مجریان مواجه نشود.
وی با کلیات طرح «تحول اقتصادی» و هدف‌گذاری آن مخالفتی ندارد؛ اما شیوه اجرای آن را دارای ابهاماتی می‌داند که به گفته وی این موضوع فعالان اقتصادی را هم نگران کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمانشاه، با بیان این که صنایع انرژی‌بر این استان از جمله نیروگاه‌ها، صنایع سیمان و ذوب‌آهن بیش از دیگر بخش‌های تولید از اجرای طرح آزادسازی انرژی متاثر خواهند شد، حمایت دولت از این صنایع را خواستار شد.

مسئله‌ای که مورد اشاره یکی از تولیدکنندگان صنعت فولاد این استان هم قرار می‌گیرد.
«جهان بخش شکری»، رئیس هیأت‌مدیره کارخانه جهان فولاد غرب، می‌گوید: بازار آهن که وضعیت مناسبی ندارد  و با اجرای این طرح، بار مضاعف دیگری بر آن تحمیل خواهد شد.
وی می‌افزاید: درصورت آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی 2 راهکار برای صنایع ما باقی می‌ماند که یا کار را تعطیل کنیم و یا به دلال بدل شویم.

شکری در گفت‌وگو با همشهری با ذکر اینکه در شرایط موجود نیز سیاست‌های حمایتی دولت از صنایع کمرنگ است، صدور مجوز واردات برای کالاهای چینی و بی‌کیفیت را بخشی از این بی‌مهری خواند که باعث کاهش ظرفیت 70 درصدی تولید صنایع فولاد داخلی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمانشاه هم خواستار شفاف شدن کمک‌های دولت با اجرای طرح تحول اقتصادی می‌شود و می‌گوید: این سیاست باید با تفکیک سهم دستگاه‌ها و صنایع مختلف باشد.

به اعتقاد وی، با تصویب این قانون نیازمند اصلاح دیگر قوانین مرتبط با فضای کسب و کار هستیم تا شاخص‌های بهره‌وری تولید و اقتصاد آسیب نبیند.رئیس هیأت‌مدیره صنایع جهان فولاد غرب هم بر ممانعت از واردات و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در مقطعی 10 ساله برای صنایع انرژی بر تاکید دارد.

کاشفی درخصوص اظهار نظر این فعال اقتصادی توضیح می‌دهد: اتاق بازرگانی با بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از 5 ماه گذشته نتایج مورد نظر خود را به مجلس ارائه کرد و در آن شیب حذف یارانه‌ها در بخش صنایع و تولید را 5 ساله پیشنهاد کرد که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت؛ اما شیوه اجرای آن از هم‌اکنون پر ابهام است.

وی آثار تورمی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را با جمع‌بندی صورت گرفته در شاخص‌های مختلف 26 تا 28 درصد ذکر می‌کند و می‌گوید: با توجه به تورم 20 تا 25 درصدی موجود، باید منتظر تورم 48 تا 50 درصدی در کشور باشیم.

پیش‌بینی شکری، فعال اقتصادی استان کرمانشاه از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش هزینه‌ها، غیراقتصادی شدن کار و بیکاری گسترده در کشور است که وی این نتایج را در تعارض با بهبود وضع معیشتی و گسترش عدالت می‌داند.

کد خبر 94547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز