دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

مهدی ربوشه: امیر قلعه‌نویی که در طول این فصل برخوردهای رسانه‌ای متعددی را با مدیر عامل باشگاه استقلال پشت‌سر گذاشته است حالا با خاطری آسوده می‌تواند لبخند پیروزمندانه‌ای بزند.

 دیگر چه فرقی می‌کند که صمد مرفاوی قهرمانی نیم فصل را «عنوانی بی‌حاصل» بداند و بگوید: «به قهرمان نیم‌فصل که جام نمی‌دهند.» این امیر قلعه‌نویی است که در نزاع با امیر واعظی آشتیانی به طور موقت به موفقیت رسیده است.

تیم او به خصوص در هفته‌های پایانی نیم‌فصل رقابت نزدیکی با استقلال داشت اما در نهایت سپاهان بود که به عنوان قهرمانی نیم فصل رسید. هرچند که این عنوان واقعا تضمینی برای گرفتن جام در پایان فصل نیست اما حداقلی‌ترین حاصل این اتفاق برای سپاهان انگیزه‌ای است که امیر قلعه‌نویی به دست آورده است. رقابت او با دیگر مدعیان کسب عنوان قهرمانی به‌خصوص صمد مرفاوی دیدنی خواهد بود. شاید این از تفاوت‌های صمد مرفاوی و امیر قلعه‌نویی است که یکی از آنها همیشه در دقیقه 90 بازی بیرون از زمین را واگذار می‌کند و برای رسیدن به موفقیت تمرکز ندارد.

باخت استقلال و تشویق قلعه‌نویی

«من اطمینان دارم که هواداران استقلال این تیم را به خاطر خود تیم دوست دارند و این طور نیست که پس از یکی، دو باخت اقدام به تشویق مربی دیگری کنند. در ضمن ما هرگز نگران این مسئله نیستیم که سرمربی فصل گذشته استقلال در ورزشگاه آزادی مورد تشویق قرار بگیرد.» این عبارات از آن امیر واعظی آشتیانی است که در ابتدای فصل با اطمینان خاصی درباره حفظ شرایط آرمانی استقلال سخن می‌گفت.

اختلافات او با امیر قلعه‌نویی آن‌قدر شدت یافت که حتی به جای نام بردن از امیر وی را در مصاحبه‌های خود با عنوان سرمربی سابق استقلال مورد خطاب قرار می‌داد. مدیرعامل استقلال اگرچه در سفر حج به سر می‌برد اما پس از شنیدن نتیجه باخت استقلال در آخرین بازی نیم‌فصل به طور حتم دچار نگرانی شده است. او اصلا دوست ندارد چند هفته دیگر هواداران استقلال به دنبال تکرار نتایج ضعیف آبی‌پوشان وی را نیز هدف شعارهای خود قرار دهند.

اتفاقی که در استقلال در غیاب قلعه‌نویی برای مدیرانی چون علی فتح‌الله‌زاده نیز رخ داده است و اصلا تازگی ندارد.اما باخت استقلال در هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر باعث شد تا هواداران این تیم در ورزشگاه آزادی امیر قلعه‌نویی را تشویق کنند. زمانی که سوت پایان دیدار استقلال و راه‌آهن از سوی محسن قهرمانی کشیده شد، تعدادی از تماشاگران استقلال به تشویق قلعه‌نویی پرداختند. شعارهای این عده سبب شد گروهی دیگر که حامی صمد مرفاوی به شمار می‌آمدند به شدت وی را تشویق کنند تا دیگر صدای هواداران حامی قلعه‌نویی شنیده نشود.

اما در این میان رئیس کانون هواداران استقلال اعتقاد دارد که به این تماشاگران خط دادند تا با شعارهای خود تمرکز استقلال را به هم بریزند. برخی تماشاگران استقلال نیز در پاسخ به صحبت‌هایی که محمد مایلی‌کهن علیه امیر قلعه‌نویی (سرمربی پیشین استقلال) مطرح کرده بود، علیه سرمربی سایپا شعار دادند.

واکنش مرفاوی به تشویق قلعه‌نویی

صمد مرفاوی که در طول این فصل بارها با کنایه در خصوص امیر قلعه‌نویی حرف‌هایش را مطرح کرده است، پس از شکست تیمش برابر راه‌آهن نیز توپ را به زمین سرمربی سپاهان انداخت تا کمی از فشار انتقادها بکاهد. سرمربی تیم استقلال در واکنش به تشویق امیر قلعه‌نویی گفت: «گفته بودم آدم‌های خناس زیادند و منتظر یک فرصت هستند تا چنین اتفاقاتی بیفتد.» صمد مرفاوی پس از باخت 3 بر 2 مقابل راه‌آهن تاکید کرد: «نتیجه بازی برای استقلال خوب نبود.

موقعیت‌های زیادی را از دست دادیم و تعجب می‌کنم چطور آن توپ‌ها گل نشد.» وی افزود: «راه‌آهن توپ را در سطح زمین پخش و از ضدحملات استفاده می‌کرد. از خط دفاع استقلال اصلا راضی نیستم. از خط دفاعی که در 4 هفته ابتدایی اصلا گلی دریافت نکرده بود، ناراحت هستم.» دامنه توجیهات سرمربی استقلال اما به موضوع شیطنت‌های احتمالی امیر قلعه‌نویی نیز ختم نشد. چه مرفاوی این بار در مقام انتقاد از زمان اعلام اسامی تیم ملی نیز برآمد. سرمربی استقلال با بیان اینکه نفرات دعوت شده به تیم ملی باعث غرور در تیم استقلال شدند، اضافه کرد: «ای کاش اسامی تیم ملی بعد از پایان مسابقات نیم‌فصل اعلام می‌شد یا حداقل امشب (پس از بازی با راه‌آهن) اعلام می‌شد.

وقتی 6 بازیکن به تیم ملی دعوت می‌شود معلوم است که مشکلاتی به وجود می‌آید و باید اکنون جور آن را بکشیم.» مرفاوی تصریح کرد: «این کار فدراسیون منطقی نبود. ما حاضریم با تیم ملی همکاری کنیم. من این بازی را باخته‌ام و نمی‌خواهم آن را توجیه کنم. البته اشکالی ندارد، در فوتبال برد و باخت هست ولی این درست نیست در هر چهار، پنج روز یک بازی بگذارند چون به بازیکنان خیلی فشار می‌آید.» وی تاکید کرد: «در این 4 هفته استقلال افت کرده و این به خاطر تیم ملی است.

امروز تیم خیلی بد بازی نکرد. من مهره نداشتم. در خط هافبک دو، سه بازیکن را نداشتم و این تاثیرگذار است. به غیر از خط دفاع تمام تیم خوب بازی کرد. راه‌آهن 3 موقعیت گل داشت و آنها را تبدیل به گل کرد.» مرفاوی درباره شعارهایی که علیه او بعد از بازی داده شد، گفت: «در فوتبال شعار دادن طبیعی است و این مسئله در پرسپولیس و استقلال بیشتر به چشم می‌خورد. هواداران نمی‌خواهند باخت تیم خود را ببینند. هنوز این مسائل در فوتبال جانیفتاده است و به محض تساوی یا باخت شعار می‌دهند. این فقط مختص من نیست.

علیه بزرگتر از من هم شعار می‌دهند. در فوتبال نتیجه همیشه به نفع یک تیم نیست.» سرمربی استقلال درباره اینکه چرا هواداران استقلال به تشویق قلعه‌نویی پرداختند، اظهار داشت: «علیه کسی شعار دادن کار درستی نیست. قبلا همین هواداران اسم افراد دیگری را می‌آوردند اما یک‌سری اسم‌ها مطرح می‌شود که کنار آنها شیطنت هم هست. من که گفته بودم آدم‌های خناس زیاد هستند. آنها خود را پنهان می‌کنند اما همه، آنها را می‌بینند. آنها  منتظر یک فرصت هستند تا چنین اتفاقاتی بیفتد.»

پاسخ رئیس سازمان لیگ به اعتراض‌ها

رئیس سازمان لیگ برتر گفت: «در این فصل کدام تیم هر 3 روز یک بار بازی داشته است؟»عزیز محمدی درباره اینکه تعدادی از بازیکنان استقلال پس از بازی با راه‌آهن نسبت به برگزاری فشرده لیگ انتقاد داشته‌اند، اظهار داشت: «بارها در این باره صحبت کرده و گفته‌ام که امسال برنامه لیگ را بدون هیچ تغییری برگزار کرده‌ایم.» وی افزود: «این برنامه همان برنامه‌ای است که یک ماه قبل از شروع مسابقات به تیم‌ها اطلاع داده‌ایم و در آن زمان هیچ باشگاهی اعتراض نکرد.» محمدی ادامه داد: «هیچ تیمی در این فصل به فاصله 3 روز یک بار بازی نداشته و حداقل فاصله زمانی، 5 روز یک بار بوده است.» رئیس سازمان لیگ برتر تاکید کرد: «برنامه بازی‌ها برای همه تیم‌ها یکسان است و اگر کسی انتقاد می‌کند، بهتر است پیشنهاد هم بدهد و فقط همه چیز را از چشم سازمان لیگ نبیند.»

بی‌تفاوتی قلعه‌نویی نسبت به استقلال

سرمربی سپاهان که به اتفاق برخی از اعضای این باشگاه دیدار استقلال تهران – راه‌آهن را دیده بود، درباره تیم سابق خود اظهارنظری نکرد.

امیر قلعه‌نویی گفت: «بازی استقلال– راه‌آهن را دیدم اما تمایلی به صحبت‌کردن درباره استقلال ندارم و همان‌طور که در ابتدای فصل گفتم تا روزی که در استقلال فعالیت نمی‌کنم دلیلی ندارد درباره آنها صحبت کنم  و هنوز برسرحرف خود هستم.»وی درباره تشویق شدن خود از سوی تماشاگران استقلال نیز به گفتن یک جمله اکتفا کرد: «مردم به من لطف دارند و در زندگی‌ام هرچه که به دست آوردم از لطف خداوند و محبت مردم بوده است.» وی درباره رقابت ذوب‌آهن و سپاهان برای کسب قهرمانی نیم‌فصل نیز گفت: «خوشحالم که دو تیم اصفهانی در کنار هم قرار گرفته‌اند اما بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم که قهرمانی نیم‌فصل ارزشی ندارد و هیچ تیمی با قهرمانی نیم‌فصل جام نمی‌گیرد.»

انتقاد طالب‌لو از هواداران استقلال

دروازه‌بان استقلال گفت: «هواداران احساسی عمل کردند اما باید به نظر آنها احترام بگذاریم.»وحید طالب‌لو با انتقاد از هواداران استقلال اظهار داشت: «فکر می‌کنم مقابل راه‌آهن بازی تماشاگرپسندی به نمایش گذاشتیم اما متاسفانه نتیجه به سود ما نبود و دچار بدشانسی شدیم. فکر می‌کنم هواداران احساسی عمل کردند اما باید به نظر آنها احترام بگذاریم.» وی در مورد شایعه اختلاف خود با محمدی ادامه داد: «با محمدی مشکلی ندارم. ما ابتدای فصل با باشگاه قرارداد می‌بندیم که با هم دوست باشیم. ما مثل کارمندان یک اداره هستیم و در یک اداره قرار نیست که همه با هم  خوب باشند. ما پول می‌گیریم که تمرین کنیم. دلیلی ندارد در یک تیم همه با هم دوست باشند.»

کد خبر 94758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز