در طول سال‌های اخیر نیز محمد باقر قالیباف، شهردار تهران همواره بر فعالیت شهرداری به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و نه صرفا خدماتی تاکید کرده است.

 این رویکرد شهردار تهران با فعالیت‌های همه جانبه شهرداری در بخش‌های مختلف اجتماعی و حضور در عرصه‌های فرهنگی توانسته امروز به جایگاهی متناسب برسد.

محمد هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران و مشاور عالی شهردار در این گفت‌وگو به ابعاد مختلف تبدیل شهرداری به یک نهاد اجتماعی و فعالیت‌های مختلف فرهنگی اشاره کرده است که از آن جمله اقدامات شهرداری در حوزه قرآنی است. اینکه این نهاد تا چه اندازه در جهت تجلی مفاهیم قرآنی در زندگی شهروندان تلاش کرده و دستاورد‌های آن چه بوده است موضوع گفت‌وگوی ما با مشاور ارشد شهردار تهران است.

  • هدف از فعالیت‌های قرآنی معاونت فرهنگی و اجتماعی را چگونه تبیین می‌کنید؟ و دلایل ورود شهرداری به مجموعه فعالیت‌های قرآنی چیست؟

قرآن، کتاب رستگاری و قاعده استوار و پایدار سعادت دنیا و آخرت بشری است که حضرت حق آن را نازل فرموده تا هر کس به قدر شایستگی از آن بهره گیرد. همین معنا، مدیریت شهری را بر آن داشته است تا تمسک به کلید واژه‌ها و آموزه‌های قرآنی را در زندگی شهروندان عزیز در کلانشهر تهران مد نظر قرارداده و توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی را به‌عنوان اصلی‌ترین پایه امور فرهنگی و اجتماعی خویش بنا نهد.

رهبر معظم انقلاب نیز در رهنمودی به مدیریت شهری فرمودند: «سعی کنید روح دیانت و اخلاق اسلامی را در فضای شهر تهران ساری و جاری کنید».

شورای اسلامی شهر تهران نیز طی مصوبه‌ای، شهرداری تهران را از طریق تشکیل شورای‌عالی قرآنی شهر تهران ملزم به ترویج فرهنگ قرآنی کرده  که ریاست شهرداری تهران بر این شورا نشان از اهمیت وافری است که مدیریت شهری برای این موضوع قائل شده است.

در همین راستا به‌منظور شناسایی، معرفی و ساماندهی این فعالیت‌ها و ارتقای فرهنگ و معارف عالی قرآنی و تعامل بیشتر در میان اصحاب و  فعالان قرآنی کشور  مدیریت شهری در این عرصه  اقدامات گسترده‌ای را به انجام رسانده است.

  • شورای شهر در فعالیت‌های قرآنی چه نقشی دارد و شما چه برنامه‌هایی در این زمینه تدوین کرده‌اید؟

شورای محترم شهر سرفصل‌های قرآنی دارد که مصوب شده است و براساس این سرفصل‌های قرآنی، شهرداری اقدامات لازم را انجام داده که  از جمله این اقدامات حمایت از فعالیت‌های قرآنی است. لازم به ذکر است که امور فرهنگی ازجمله فعالیت‌هایی هستند که محوریت و سکانداری بخش مردمی در آنها ملموس و بسیار تاثیر‌گذار است و مشکلات موجود در این عرصه نیز عدم‌همراهی نهاد‌های مسئول بوده است.

  • آیا فعالیتی برای تامین زیرساخت‌ها در این حوزه انجام شده است؟

 از آنجا که فراهم کردن بستر‌های لازم و زیرساخت‌های کافی برای انجام فعالیت‌های قرآنی یک اصل بنیادین در این زمینه محسوب می‌شود، مدیریت شهری علاوه بر مشارکت در تجهیز و توسعه موزه ملی قرآن کریم به‌عنوان گنجینه‌ای از برجسته‌ترین و باشکوه‌ترین آثار قرآنی کشور، اقدامات مناسبی را در توسعه فضا‌های قرآنی انجام داده و در همین راستا با اختصاص اعتباری قابل توجه به مساجد، حوزه‌های علمیه و حسینیه‌ها به تجهیز و عمران و امور فرهنگی این نهاد‌های فرهنگی، گام‌های مؤثری را در تقویت زیرساخت‌های فرهنگی شهر تهران برداشته است.

طراحی و احداث 40 باب مسجد توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و مناطق 22 گانه که از ابتکارات شهردار محترم تهران جهت بالا بردن سرانه فرهنگی و مذهبی شهروندان تهرانی است از جمله طرح‌ها و اقداماتی است که با رویکرد مثبت مخاطبان مواجه شده است.

تجهیز و ایمن‌سازی‌ بیش از 250 مسجد شهر تهران با سیستم اطفای حریق با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال از اقداماتی بوده است که ضریب ایمنی و امنیتی مکان‌های فرهنگی و مذهبی شهر تهران را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

بیمه تمامی مساجد و حوزه‌های علمیه سطح شهر تهران در مقابل آتش سوزی و تجهیز کتابخانه بیش از 75حوزه علمیه شهر تهران.

  • در زمینه حمایت از تشکل‌های قرآنی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ما از آنها با مساعدت‌های مالی حمایت می‌کنیم که در این بخش مبلغ یک‌میلیارد و 90میلیون ریال در سال 87 به تشکل‌های قرآنی اختصاص یافت و این مهم در مقایسه با بودجه‌ای که دستگاه‌های متولی پرداخت کردند رقمی بسیار مناسب و قابل‌توجه است. همچنین اهدای  اقلام و تجهیزات قرآنی ازجمله قرآن، مفاتیح، رحل قرآن کریم و کتب تفسیر نهج‌البلاغه به تشکل‌هایی مانند مساجد، حسینیه‌ها و هیأت‌های مذهبی  هر ساله به‌صورت متمرکز صورت پذیرفته و در طول سال در مناسبت‌های گوناگون این خدمات رسانی ادامه دارد.

در این راستا، شهرداری تهران در سال‌های اخیر در اوایل ماه محرم با برپایی نمایشگاه عطر سیب به تجهیز مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌پردازد که برای نخستین بار سال گذشته این رویکرد با اهدای بسته‌های نفیس فرهنگی شامل قرآن کریم، مفاتیح، صحیفه سجادیه و کتب مذهبی اصیل از نویسندگان متعهد انقلابی همچون شهید مطهری به سمت غنی شدن افکار و عقاید فعالان این عرصه تغییر یافت و در انجام هر چه کیفی‌تر کردن اقلام و تجهیزات قرآنی اهدایی اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال در این بخش هزینه شد.

  • مناطق شهرداری در این فعالیت‌ها چه نقشی دارند؟

در طول سال معاونت‌های امور اجتماعی مناطق 22 گانه در مناسبت‌های گوناگون از جمله هفته استقبال از مساجد در هفته پایانی ماه شعبان با صحافی قرآن‌های موجود در سطح بیش از 1900 مسجد شهر تهران و اهدای اقلام قرآنی اقدامات خوبی را به سر انجام رسانده است که طبق آمار موجود بیش از 24000 جلد قرآن کریم در سال 87 و نیمه نخست سال 88 با اعتباری بالغ بر 720 میلیون ریال، به مساجد و هیئت‌های مذهبی اهدا  شده و در سال 87 با اعتباری بالغ بر 84 میلیون ریال، بیش از 7000 قرآن فرسوده مساجد شهر تهران توسط شهرداری مجدداً صحافی و برای استفاده علاقه‌مندان آماده‌سازی‌ شد.

از جمله فعالیت‌های مستمر،  حمایت از بر پایی محافل قرآنی و جلسات هفتگی در مساجد است. حسینیه‌ها و کانون‌های قرآنی که در طول سال مستمراً از طریق تعامل با معاونت امور اجتماعی مناطق 22 گانه صورت می‌پذیرد. این حمایت‌ها در قالب‌های گوناگونی صورت می‌پذیرد که از برجسته‌ترین آنها به این موارد به‌طور گذرا اشاره می‌کنم.

- در اختیار گذاردن فضای مورد نیاز برای تشکیل جلسات و محافل قرآنی

- حمایت تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت‌های همشهری محله و تابلوهای اطلاع‌رسانی محلات شهر تهران - حمایت‌های مالی در دعوت از قاریان برجسته ملی و بین‌المللی، گروه‌های قرآنی و اهدای جوایز 

- بر پایی اردوهای قرآنی که با اقبال کودکان و نوجوانان و نوآموزان قرآنی روبه‌رو شده است.

کد خبر 95152

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز