گروه ادب و هنر- الهام اناری: دبیر چهارمین جشنواره فیلم کوثر با انتقاد از تصویر زن در سینمای ایران، پیشنهاد ایجاد کارگروه خانواده در بنیاد سینمایی فارابی را مطرح کرد تا به‌دنبال آن تولید فیلم خانوادگی افزایش پیدا کند.

نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره فیلم کوثر با حضور محمد خزاعی، دبیر جشنواره و نمایندگان رسانه‌ها در سالن همایش‌های مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

ابتدای این جلسه محمد خزاعی با اشاره به اینکه جشنواره کوثر پس از پشت سر گذاشتن 3دوره که یک دوره آن در اصفهان و 2دوره در مشهد برگزار شد، امسال در تهران برپا می‌شود، گفت: برپایی این جشنواره در شهرستان‌های مختلف تاثیر زیادی بر ارتقای فرهنگی دارد ولی تحقق این امر به حمایت‌های مالی نیازمند است.

پنجمین دوره این جشنواره در خوزستان برگزار می‌شود. به گفته خزاعی، احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برای تولید 4فیلم سینمایی با موضوع خانواده و صداوسیما هم برای پخش فیلم‌های 135 ثانیه‌ای این جشنواره قول مساعد داده است.

اهداف مشترک در طول 4دوره

به گفته خزاعی، این جشنواره در تمامی دوره‌های برگزاری اهداف خاصی را به‌طور مشترک دنبال می‌کند که عبارتند از : بستر‌سازی‌ در جهت باز‌شناخت جایگاه زن در سینمای ایران، بررسی جایگاه زن در فرهنگ غنی ملی و ایرانی، تحلیل نقش زن، اجتماع و خانواده، ترسیم سیمای زن متناسب با دیدگاه‌های انقلاب، توجه جدی به نقش زنان در جامعه اسلامی و مهم‌تر از همه تعیین جایگاه زن در سینمای ایران.

برابر با بودجه 2 تله فیلم

خزاعی با گلایه از بودجه کمی که برای برگزاری این جشنواره درنظر گرفته شده، گفت: متأسفانه برای برپایی این جشنواره با مشکلات مالی فراوان مواجه هستیم و کل بودجه دریافتی ما برای برپایی این جشنواره در ابعاد وسیع به اندازه بودجه 2فیلم تلویزیونی است.

خزاعی درخصوص مسائل مربوط به جشنواره گذشته عنوان کرد: متأسفانه پس از برگزاری جشنواره سوم، برخی ادعا کردند که این جشنواره هزینه‌های میلیاردی داشته و بازدهی کافی هم نداشته است.

درصورتی که در دوره قبل حدود 300 میلیون تومان بودجه جشنواره کوثر بود و البته امسال این هزینه کمتر هم شده است و تا هفته پیش بدهکار هم بودیم.

حذف بخش بین‌الملل و یاس زرین

به گفته خزاعی در دوره سوم، بخش بین‌الملل و یاس زرین به‌عنوان بخش‌های اصلی این جشنواره فعالیت می‌کردند ولی در این دوره به‌دلیل مسائل مالی حذف شدند.
وی در ادامه در مورد بخش‌های مختلف این دوره جشنواره گفت: در بخش 135 ثانیه‌ای در موجزترین و کوتاه‌ترین زمان، مفاهیم به مخاطب منتقل می‌شود.

در این دوره حدود 500 طرح به دبیرخانه جشنواره رسید و 200 فیلم در این جشنواره حضور پیدا کردند که 100 فیلم از تولیدات خود جشنواره است، همچنین بخش حجاب و عفاف هم به‌عنوان یک بخش ویژه در این دوره از جشنواره لحاظ شده است.در این دوره 1172 اثر با عنوان طرح و فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این رقم شامل 619 فیلم و 553 طرح است.

نکته جالب توجه در این آثار این است که 431 اثر از سوی خانم‌ها از سراسر کشور به جشنواره رسیده است. همچنین 361 اثر در این دوره از جشنواره از شهرستان‌ها برای ما ارسال شد.

در مجموع آثار، در بخش مستند 21 اثر، در بخش کوتاه 48 اثر، در بخش 135 ثانیه‌ای 65 اثر، در بخش سینمایی 21 اثر و در بخش سینمایی ویدئویی 28 اثر حضور دارند. همچنین 11فیلم از فیلم‌هایی که در این جشنواره نمایش داده می‌شوند، تاکنون اکران نشده‌اند. بزرگداشت انسیه شاه‌حسینی و پروانه معصومی و نشست تخصصی زن، هویت، سینما از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

5 داور از سینماگران

فرهاد توحیدی،  پوران درخشنده،  حبیب‌الله کاسه‌ساز، جمال شورجه و داوود رشیدی فیلم‌های بخش مسابقه آثار سینمایی جشنواره فیلم کوثر را داوری خواهند کرد. داوران این بخش 21 فیلم سینمایی راه یافته به بخش رقابتی را که از میان 42 فیلم ارسال شده به جشنواره انتخاب شده‌اند مورد بررسی قرار داده و برگزیدگان اصلی این بخش را معرفی خواهند کرد. جوایز برگزیدگان در مراسم اختتامیه در تالار وحدت اهدا خواهد شد.

انتقاد از تصویر زن در سینما

دبیر جشنواره در ادامه با انتقاد از تصویر زن در سینمای ایران گفت: تمام صاحب‌نظران از وضعیت کنونی سینما و جایگاه زن در این عرصه ناراضی هستند و تیترهای خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نشان‌دهنده این امر است.

تصویری که هم‌اکنون در سینمای ایران از زنان جامعه ما ارائه می‌شود، با واقعیت تطابق ندارد و با آنچه در جامعه می‌گذرد بسیار متفاوت است. جشنواره کوثر قصد دارد با بیان این مشکلات و آگاه کردن مسئولان جدید سینمایی که خود با ایدئولوژی و اهدافی مثبت پا به این عرصه گذاشته‌اند، بستری برای برطرف کردن مشکلات موجود فراهم کند.

نشان دادن جایگاه واقعی زنان جامعه ایرانی و اسلامی و ارج نهادن به شخصیت زن در سینما و احیای مجدد نقش زن در سینما در دستور کار مسئولان سینمایی است. متأسفانه تولید فیلم‌های خانوادگی در اولویت تولید قرار ندارد، باید در این زمینه کارگروه خانواده در دولت جدید و بنیاد فارابی تاسیس شود تا شاهد رونق فیلم‌های خانوادگی باشیم.

مسائل مبتذل موجب بروز بسیاری از آسیب‌ها می‌شود. اگر در دوره گذشته بحث دفاع مقدس و جنگ سلاح گرم و سرد مطرح بود، امروز بحث جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای مطرح است. این مطلب فقط به خارج از کشور برنمی‌گردد، بلکه در داخل کشور هم به‌صورت ناآگاهانه به این جنگ روانی کمک می‌شود و خودمان هم متوجه این حرکت نمی‌شویم.

خزاعی همچنین با اشاره به سطحی شدن محتوای برخی فیلم‌ها در سال‌های اخیر گفت: پس از ساخت آثاری درخصوص دفاع مقدس که نقش زنان در این عرصه را به‌خوبی نمایان کرده بود به‌تدریج برخی آثار به مضامین سطحی، کم مایه، مبتذل و بی‌محتوا روی آوردند که این امر باعث ایجاد خطر در فرهنگ عمومی جامعه و موجب نگرانی بسیاری از سینماگران و فرهیختگان شده است.

چهارمین جشنواره فیلم کوثر از 27 تا 30 آبان‌ماه جاری در تهران، سینما فلسطین برگزار می‌شود.

کد خبر 95287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز