همشهری آنلاین: معامله واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح باطل و بزودی مزایده واگذاری مجدد آن برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا مرداد ماه امسال بود که سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: "95 درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح(ساتا) واگذار شده است. که بر اساس آن دو هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده و پنج درصد مابقی آن نیز به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان این شرکت اختصاص خواهد یافت."

 آغاز مخالفت‌ها

این خبر بزودی در محافل دولتی و خصوصی مورد توجه قرار گرفت و اتاق‌های بازرگانی و تعاون که از مدت‌ها پیش خود را برای در اختیار گرفتن مدیریت این شرکت مهیا کرده بودند، بهت‌زده خواستار تجدید نظر در این زمینه شدند.

دیری نپایید که وزارت بازرگانی هم به جمع مخالفان پیوست و خواستار باطل شدن این معامله شد. در این بین سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح که خود را مالک قانونی این واگذاری می‌دانست در واکنش به این اعتراض‌ها به روند قانونی واگذاری اشاره می‌کرد و در پی اعمال نظرات خود در مدیریت و برنامه‌های آن بود.

بحث‌ها و واکنش‌های درباره واگذاری چند ماهی به طول انجامید تا اینکه در اواخر آبان ماه وزیر بازرگانی در حکمی مدیرعامل این شرکت را تغییر داد. این اقدام وزارت بازرگانی با واکنش تند ساتا روبه‌رو شد و مدیرعامل این سازمان اعلام کرد که حق تعیین و تغییر مدیریت شرکت نمایشگاه‌ها با ساتا است و دیگران حقی در آن ندارند؛ به همین منظور مدیری را برای سه سال برای آن برگزید.

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اما امروز (سه‌شنبه 26 آبان) در بیانیه‌ای با تاکید بر قانونی‌بودن این واگذاری متذکر شد: "دوستان منتقد دولتی، با تکیه بر کدام کارآمدی در برابر این واگذاری مقاومت می‌کنند؟"

پایان ماجرا

اما پایان ماجرا را رئیس‌جمهور تعیین کرد؛ چرا که وی با ابلاغ دستوری به وزیر امور اقتصادی و دارایی ابطال معامله را صادر کرد و به این ترتیب باید منتظر واگذاری مجدد این شرکت به شکل مزایده بود.

در این زمینه مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: دستور ابطال واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از سوی رئیس‌جمهور به وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است.

دکترغلامرضا حیدری کرد زنگنه با اشاره به ابطال معامله شرکت نمایشگا‌ه‌ها توضیح داد: این دستور امروز از سوی رئیس جمهور به وزیر اقتصاد ابلاغ شده و شرکت نمایشگاه‌ها مجددا به مزایده گذاشته خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف خریدار سهام(ساتا) چه خواهد شد؟ گفت: معادل این شرکت، شرکت دیگری به ساتا داده می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه شرکت نمایشگاه‌ها به وزارت بازرگانی داده نخواهد شد، گفت: این شرکت به مزایده گذاشته شده و قیمت‌گذاری مجدد می‌شود و در نهایت فروش این شرکت را خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی به برگزاری مجدد معامله اشاره کرد و گفت: در خصوص مراحل واگذاری این شرکت هفته آینده جلسه‌ای برگزار و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

ساتا: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است

اما پس از انتشار این خبر از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی روابط عمومی ساتا عنوان کرد: هنوز در این زمینه چیزی به ما ابلاغ نشده است.

البته سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) صبح امروز در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرده بود که متن کامل آن به شرح زیر است:

بیانیه ساتا پیش از ابطال معامله

‌مدتی است که موضوع واگذاری سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به صندوق بازنشستگی کارکنان نیروهای مسلح و متعاقب آن واکنش دوستان ما در وزارت محترم بازرگانی، بازتاب‌های متفاوتی را برانگیخته است. لذا ضمن احترام به افکار عمومی و به خصوص فعالان حوزه‌های تجارت و صنعت، به این وسیله مطالب زیر را به اطلاع می‌رساند.

یادآور می‌شود سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) به عنوان متولی صندوق بازنشستگی کارکنان نیروهای مسلح، همواره سعی داشته و دارد تا با حفظ متانت و رعایت اصول اخلاقی در تعاملات خبری و رسانه‌ای، مبنا را بر تلاش در انجام وظایف محوله و نیز پاسخگویی به افکار عمومی گذارد.» در ادامه مطالب مدنظر این سازمان در شش بند آمده است:

 1ـ واگذاری 95درصد سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران امری قانونی است که به عنوان بخشی از رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح توسط سازمان خصوصی‌سازی و به نمایندگی از سوی دولت، به انضمام سهام چند شرکت دولتی دیگر به طور رسمی و قطعی به ساتا منتقل شد. (اصل اسناد قابل ارائه است.)

2ـ سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) طبق اساسنامه تصویبی هیات محترم دولت، به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی متولی صندوق بازنشستگی کارکنان نیروهای مسلح است که صیانت از حقوق مسلم بازنشستگان شریف نیروهای مسلح و خانواده‌ ایشان که از جمله خادمان به امنیت ملی و حافظان استقلال و تمامیت ارضی کشور در دوران دفاع مقدس بوده‌اند را برعهده داشته و شایسته نیست که تحت عناوین مختلف مورد هجوم قرار گیرد.

3ـ تخصص نداشتن ساتا در حوزه اقتصاد و صنعت، ادعایی بی‌اساس است که خود مدعیان، بر واهی بون آن اذعان دارند. یادآور می‌شود که ساتا با حضور موثر چندین ساله در عرصه‌های مذکور، نقشی به سزا در سطح ملی ایفا می‌کند. در تمام کشورهای جهان، صندوق‌های بازنشستگی یکی از پشتوانه‌های عظیم توسعه اقتصادی بوده و نقش بسزایی در ایجاد تحرک‌ مثبت در بازار ایفا می‌کنند. این صندوق‌ها در دوران گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد آزاد، بهترین حامی دولت‌ها در انتقال دارایی‌ها به بخش خصوصی هستند. رفتارها و موضع‌گیری‌های برخی از مدیران میانی در دستگاه‌های اجرایی، مقوله مخالفت با خصوصی‌سازی و ایستادگی در برابر اصل 44 قانون اساسی را تداعی می‌کند که هرگز شایسته نبوده و به خلاف اراده دولت محترم در تحقق این اصل است.

4ـ این سازمان به عنوان مالک شرکت نمایشگاه بین‌المللی تهران، با درک دغدغه صادقانه فعالان غیردولتی عرصه صنعت و تجارت، ضمن تاکید بر تغییرنیافتن کاربری این نمایشگاه، تلاش دارد تا با گشودن عرصه‌های کارشناسی و با بهره‌گیری از تجارب در اختیار و دیدگاه دلسوزان، ارتقای نقش ممتاز این نمایشگاه‌ در عرصه تجارت بین‌المللی را هدف‌گذاری کند.

5ـ تراز اسفناک تجاری ایران در عرصه جهانی و حتی در سطح منطقه‌ای، این سوال بزرگ را در اذهان باقی می‌گذارد که دوستان منتقد دولتی، با تکیه بر کدام کارآمدی و عملکرد قابل دفاع، با مقاومت در برابر این واگذاری همچنان سعی بر هدر دادن فرصت‌های طلایی دارند. این عزیزان به مسئولیت خیطر خویش در قبال معیشت و مردم بیش از پیش اهتمام کرده و از اقدامات غیرحرفه‌ای و حاشیه‌ای پرهیز کنند.

6- سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، بار دیگر آمادگی خود را برای هرگونه مشارکت با فعالان بخش غیردولتی عرصه تجارت و صنعت کشور در موضوع مدیریت شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران به صورت شفاف اعلام می‌کند. این مشارکت در تمامی زمینه‌ها بوده و حتی واگذاری بخشی از سهام آن را نیز شامل می‌شود.

با این روند به نظر می‌رسد هرچند ساتا رویکرد مخالفت با دولت را در پیش گرفته اما برای حفظ نمایشگاه‌های بین‌المللی دست دوستی به سمت بخش خصوصی دراز کرده که آن‌ها نیز این واگذاری را غیرقانونی می‌دانند و منتظر برگزاری جلسه هیات عالی واگذاری هستند.»

 حمایت اتاق تعاون از ابطال معامله

در پی انعکاس اظهارات رئیس سازمان خصوصی سازی مبنی بر تجدید نظر در واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، اتاق تعاون ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو این واگذاری حمایت کرد.

دبیرکل اتاق تعاون ایران اعلام کرد: در زمینه دستور رئیس‌جمهور به وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر لغو قرارداد واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا)، اتاق تعاون ایران به عنوان پارلمان بخش تعاون کشور از این تصمیم به صورت جدی حمایت می‌کند.

حسین رحمانی‌نیا که از مدت‌ها قبل خواستار واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به متولیان مردمی و دستگاه‌های اقتصادی و تشکل‌های تعاونی و خصوصی اتاق‌های تعاون و بازرگانی بود، ضمن تشکر از مواضع حمایتی رییس جمهور بر ضرورت مدیریت و مالکیت شرکت‌های تعاونی و خصوصی بر نمایشگاه‌ها تاکید کرد.

عضو شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: «این تصمیم موید اعتقاد دولت به ضرورت واگذاری دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولتی به بخش واقعی غیر دولتی با اولویت بخش تعاون در اجرای سیاست‌های اصل 44 است.»

دبیرکل اتاق تعاون ایران در ادامه با اشاره به اهلیت اتاق‌های تعاون و بازرگانی و سوابق موفق تشکل‌های تحت پوشش آنها در مدیریت برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، خواستار مدیریت و مالکیت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در قالب اجاره به شرط تملیک با توجه به مفاد قانون اصل 44 مبنی بر توانمندسازی بخش‌های تعاون و خصوصی شد.

رحمانی‌نیا که عضو هیات عالی واگذاری است خاطرنشان کرد: این تصمیم رییس جمهور تاکیدی بر توانمندسازی بخش‌های تعاون و خصوصی است.

حال باید دید واکنش ساتا به این دستور رئیس‌جمهور چیست و نهایا شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از چه طریقی و به چه نهاد یا سازمانی واگذار خواهد شد؟ آیا ساتا به شرکت دیگری که به آن داده شود راضی می‌شود؟

کد خبر 95488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز