همشهری آنلاین: اشتباهی که در دولت نهم رخ داد خط خوردن بیماران پیوند کلیه از لیست مشمولان بیماران خاص بود که هنوز به حالت اول بازنگشته است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: حدود دو سال است که وزارت رفاه قول پیوستن بیماران پیوند کلیه را به گروه بیماران خاص داده است اما هنوز در حد امضای وزیر رفاه باقی مانده است.

مصطفی قاسمی افزود: اشتباهی که در دولت نهم رخ داد خط خوردن بیماران پیوند کلیه از لیست مشمولان بیماران خاص بود که هنوز به حالت اول بازنگشته است.

وی ادامه داد: در لیست بیمه شدن این بیماران، وزارت رفاه ابتدا اعلام کرد که تنها عنوان دیالیز برای بیماران کلیوی آمده است و فقط این گروه بیمه می‌شوند، بنابراین بیماران پیوند کلیه از حمایت بیمه محروم شدند.

قاسمی تصریح کرد: البته با رایزنی‌های انجمن بیماران کلیوی و تایید وزارت بهداشت و معاون سلامت آن به امضای وزیر رفاه آن زمان یعنی آقای مصری رسید که دست خط وی در انجمن موجود بوده اما دو سال است که از امضای وزیر رفاه می‌گذرد و کاری برای آنها نشده است.
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد:‌ وزارت بهداشت به وزارت رفاه نیز تاکید کرده بود که حتما پیوستن بیماران پیوندی به بیماران خاص را امضا کند اما متاسفانه به هنگام توزیع سهام عدالت بیماران پیوند کلیه از دریافت آن محروم شدند.

قاسمی با اشاره به وجود 37 هزار بیماران پیوندی و دیالیز در کشور گفت: از هر 10 نفر، یک نفر در ایران به بیماری کلیوی دچار می‌شوند.

وی بر بیمه شدن داروی جایگزین بیماران پیوند کلیه نیز تاکید کرد و گفت: تامین دارو برای این گروه از بیماران سخت بوده و توسط برخی افراد شیطنت‌هایی می‌شود به طوری که داروی جایگزین برای این بیماران حدود 400 هزار تومان بوده و بیمه نیست.

قاسمی تصریح کرد: مگر نه اینکه می‌گویند مصرف داروی خارجی عوارض دارد پس چرا داروی جایگزین برای کاهش عوارض را بیمه نمی‌کنند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: با آقای مصری صحبت کرده بودیم و وی نیز قبول کرده بود تامین و رایگان داده شود اما در پیچ و خم نامه‌نگاری اداری و تغییر وزیر رفاه معطل ماند.

وی تصریح کرد: بنابراین دو سال است که بیمه شدن داروی جایگزین بیماران پیوندی ساماندهی نشده است و با اینکه حدود 80 درصد بیماران داروی نوع ایرانی را نیز استفاده می‌کنند اما برای یکی دو قلم که برای برخی عوارض دارد نیز داروی جایگزین بیمه شده نداده‌اند.

قاسمی بخش‌های پیوند کلیه را در کشور کافی دانست و گفت: خوشبختانه نوبت‌های طولانی برای پیوند وجود ندارد هر چند که برای اهدای کلیه نوبت‌های سه و چهار ماهه وجود دارد اما کیفیت عمل پیوند در کشور مناسب است و دست انجمن برای انجام رایگان عمل پیوند برای بیماران نیازمند باز است.

کد خبر 95558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز