یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

مهدی کشوریان: پیاده‌روی ورزشی است که علاوه بر تناسب اندام باعث می‌شود در فرد شادابی و نشاط به‌وجود آید.

 به‌خصوص اگر این پیاده‌روی در فضایی صورت گیرد که دارای آب و هوای مناسب و نمایی دلنشین باشد. دلیل این‌که پیاده‌راه بین 2هتل استقلال و آزادی توسط شهرداری منطقه‌یک به‌گونه‌ای بازسازی شده تا شهروندان بتوانند از قدم زدن در آن لذت ببرند نیز همین موضوع است.

پزشکان همیشه مراجعان‌شان را به پیاده‌روی تشویق می‌کنند. زیرا این‌کار امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و می‌تواند راه مطمئنی برای حفظ تناسب اندام و در نتیجه سلامتی بیشتر باشد. پیاده‌روی کار آسانی است و فقط نیاز به برنامه‌ریزی دارد. از جمله فواید پیاده‌روی می‌توان به این موارد اشاره داشت؛ قلب را سالم نگه می‌دارد، موجب کاهش فشار خون شده و میزان کلسترول «مفید» را در خون افزایش می‌دهد که خود عاملی برای جلوگیری از حمله قلبی است.

اندام را متناسب کرده، خطر ابتلا به دیابت و سکته قلبی را کاهش می‌دهد. انرژی شما را افزایش می‌دهد، قابلیت‌های شما را برای انجام کارهای روزانه و مقابله با تنش‌های روحی افزایش می‌دهد، به خوابیدن‌تان کمک می‌کند. اگر از بیخوابی رنج می‌برید، پیاده‌روی کمک بزرگی برای داشتن یک خواب راحت و بدون تنش است و در‌نهایت استخوان‌های شما را سالم نگه می‌دارد.

به این معنی که پیاده‌روی از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اصولا هر ورزشی که موجب مقاومت بدن در برابر نیروی جاذبه زمین شود، در استحکام استخوان‌ها بسیار موثر است. این نکات را خاطرنشان کردیم تا بگوییم اگر قصد دارید پیاده‌روی کنید آن هم در تهرانی که پر از دود و آلودگی است و اگر سن شما بالای 40سال نیست و نیاز ندارید تا با پزشک در مورد این موضوع مشورت کنید، باید بدانید که در همین شهر آلوده‌مان و درست در مجاور مسیر بزرگراهی، پیاده‌راهی مخصوص قدم زدن ایجاد شده؛ با هوایی پاکیزه و نمایی زیبا.

این پیاده‌راه حدفاصل 2هتل استقلال و آزادی است که توسط شهرداری منطقه یک احداث شده و بهترین مسیر برای قدم زدن است. شهرداری منطقه یک برای بازسازی این مسیر ویژه پیاده‌روی، طرح های خاصی را در نظر گرفته تا علاوه بر شهروندان پیاده دوچرخه‌سواران نیز از این مسیر بتوانند استفاده کنند. با شرایط جدیدی که این پیاده‌راه پیدا کرده می‌توان امیدوار بود که پیاده‌روی در پایتخت ایران جان تازه‌ای می‌گیرد.

پیاده‌راه آزادی-استقلال،شروع جهاد پیاده‌راه‌سازی

با توجه به نقش پیاده‌راه‌ها در پویایی شهر و ایجاد شادابی و نشاط در شهروندان، محور پیاده‌راه بزرگراه شهیدچمران حد فاصل دو هتل بزرگ آزادی و استقلال با فضاسازی مناسب و ویژه بازسازی شده و به‌زودی به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. مهندس محمد احمدی‌بافنده، شهردار منطقه یک درخصوص بازسازی این پیاده‌راه و هدف از آن گفت:

حرکت پیاده باعث زندگی بخشیدن به کالبد شهر می‌شود ولی در شرایط امروزه معابر پیاده با فضای اندک تنها به محل گذر تبدیل شده است. بر همین اساس بهسازی فضاهای این‌چنینی به عنوان بخشی از شبکه معابر منطقه در دستور کار قرار دارد. بر همین اساس چند محور قابل اتصال به یکدیگر را به غیر از این مسیر، انتخاب کرده و در حال آماده‌سازی‌شان برای اجرای این طرح هستیم.

پیاده‌راهی برای کوهنوردان

بازسازی پیاده‌راه بزرگراه شهیدچمران نه تنها فضایی متفاوت را برای شهروندانی که از این مسیر عبور می‌کنند به‌وجود آورده، بلکه برای کوهنوردانی که قصد رسیدن به ارتفاعات تهران را دارند هم مسیری خواهد بود که آن‌ها را پیش از رسیدن به کوه سر ذوق خواهد آورد. بهسازی و پیاده‌راه‌سازی بزرگراه شهیدچمران حدفاصل پارک وی تا سئول اجرا شده و از خیابان یمن به سمت ولنجک و بام تهران ادامه خواهد یافت تا کوهنوردان و گردشگران بتوانند از بزرگراه شهیدچمران تا بام تهران را پیاده طی کنند و یا در مسیر دوچرخه‌سواری رکاب بزنند.

هم‌چنین این مسیر با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و آشنایی گردشگران با تاریخ تمدن ایران ایجاد شده که در یک سمت این پیاده‌راه تمدن چندهزارساله کشورمان و در سمت دیگر تاریخ تمدن انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته می‌شود.

20 درصد تا پایان

مهندس متقی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه یک نیز درخصوص عملیات اجرا شده در این مسیر عنوان کرد: این مسیر به مساحت 5هزارو500مترمربع اجرا شده و تاکنون به طور میانگین بیش از 80درصد از عملیات کف‌سازی، مسیر دوچرخه‌سواری، جدول‌گذاری، دیوار مالون، نرده‌گذاری، مبلمان شهری و... در آن اجرا و برای استفاده شهروندان آماده شده ‌است.

 این مسیر به‌زودی تکمیل می‌شود و شهروندانی که پیاده‌روی را در برنامه‌های خود می‌گنجانند، می‌توانند در فضایی مناسب این کار را انجام دهند. البته این مسیر با هدف ترویج سفرهای پیاده در تهران بهسازی شده و امیدواریم در سایر معابر شهری نیز شاهد پیدایش چنین مسیرهایی باشیم.

پیاده‌راه‌های دیگر-نورپردازی مدرن

در بهسازی پیاده‌راه بزرگراه شهیدچمران از جدیدترین تکنولوژی نورپردازی استفاده شده که این نوع نورپردازی فضای حاضر را در شب تبدیل به مسیری زیبا و دلنشین می‌کند. طرح نورپردازی این مسیر توسط پایه چراغ‌های ترکیبی ساده، سولار و پروژکتورهای LEDتوسط مشاور نورپرداز در حال اجراست و تاسیسات برق آن نیز به‌زودی تکمیل می‌شود.

با تکمیل آن، مسیر دارای نمایی از نورپردازی زیبا خواهد شد. مهندس متقی درخصوص احداث و مرمت سایر پیاده‌راه های سطح منطقه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 37هزار مترمربع پیاده‌روسازی در سطح منطقه صورت گرفته که از این مقدار 25هزار مترمربع آن در نواحی و 12هزار مترمربع در خیابان‌های اصلی شهیدباهنر، موحددانش و بزرگراه‌های شهیدمدرس و شهیدچمران اجرا شده است.

اثرات پیاده‌روی در کاهش وزن

وقتی قرار است مسیری برای پیاده‌روی داشته باشیم بهتر است مزایای استفاده از آن را هم بدانیم تا در بهره‌گیری از آن تلاش بیشتری کنیم. همان‌طور که می‌دانید بدن انسان با تحرک، سلامت می‌ماند و این تحرک در سنین مختلف به یک صورت می‌تواند باشد. پیاده‌روی ازجمله ورزش‌هایی است که در هر سنی می‌تواند بدن انسان را در سلامت کامل نگه دارد.

به گفته پزشکان هر فرد روزانه بین 15 تا 20 دقیقه باید پیاده‌روی داشته تا از بدنی سالم برخوردار باشد. پیاده‌روی در محیط‌هایی که از اکسیژن پر است نیز می‌تواند به سلامت بیشتر بدن کمک کند چراکه اکسیژن انرژی بدن را تامین می‌کند و باعث می‌شود چربی‌های بدن بهتر و بیشتر سوزانده شود. حال با این اطلاعات مسیر تازه پیاده‌راه بین هتل استقلال و آزادی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بدن خود را در سلامت نگاه دارید.

همشهری مسافر

کد خبر 95736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز