مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان مرکز هسته‌ای اروپا از سرعت پیشرفت آزمایش مهبانگ به بعد از یک سال دوباره راه‌اندازی شده‌است، ابراز رضایت می‌کنند

به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا می‌گویند که کاری که برخورد دهنده بزرگ هادرون از زمان راه‌اندازی خود از روز جمعه انجام داده‌است معادل 9 روز فعالیت آن در اولین راه‌اندازی در یک سال پیش است.

روز جمعه 29 آبان برخورد دهنده بزرگ هادرون بعد از یک سال تعطیلی به علت تعمیر دوباره راه‌اندازی شد.

از روز شنبه دانشمندان مشغول تزریق پرتوهای پروتون به درون شتاب‌دهنده شدند و هدف اصلی آن‌ها به حداکثر رساندن عمر پرتوهاست.

دکتر جیمز ژیل، مدیر ارتباطات CERN می‌گوید: "در حال حاضر عمر پرتوها یک ساعت است که برای شروع خوب است ولی هدف ما نگهداشتن پرتوها در درون تونل برای 10 تا 12 ساعت است. کارهای دقیق و پیچیده‌ای برای رسیدن به آن مرحله باید انجام داد.

همچنین احتمال دارد که دانشمندان قصد افزایش انرژی برخورد دهنده به 1.2 تریلیون الکترون ولت تا این آخر هفته را داشته باشند.

قرار است تا اولین برخورد کم انرژی 10 تا 15 روز دیگر انجام شود.

برخورددهنده بزرگ هادرون (LHC) به منظور کمک به دانشمندان در انجام آزمایش مهبانگ (Big Bang) طراحی شده‌ و قرار است با برخورد دو ذره پروتون با یکدیگر، یک ذره زیر اتمی جدید را به دانشمندان معرفی کند که راز پیدایش جهان هستی را آشکار کند.[گزارش شروع به کار بزرگترین اتم شکن جهان]

این برخورددهنده از چند تونل به طور 27 کیلومتر در زیر مرز فرانسه و سوئیس قرار دارد.

کد خبر 95847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز