گروه ادب و هنر: 275سکه در مراسم نهایی جایزه ادبی جلال آل احمد توزیع می‌شود.

مراسم پایانی این دوره که از امسال برگزیده آن در بخش داستان به منزله برگزیده جایزه «کتاب سال» نیز معرفی  خواهد شد، 2 آذر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انصراف 3 نامزد از 6 نامزد نهایی جایزه جلال به ایسنا گفت: در بین این همه کتابی که ارزیابی شده است، کناره‌گیری 3 نفر مسئله مهمی نیست. افراد و کاندیداها هر وقت خواستند و علاقه‌مند بودند، می‌توانند از حضور در رقابت انصراف دهند.

تاکنون، مصطفی مستور، قباد آذرآیین و مجید قیصری از نامزدی دومین دوره جایزه جلال انصراف داده‌اند.«بیوتن» نوشته رضا امیرخانی، «صورتک‌های تسلیم» نوشته محمد ایوبی و «آوای نهنگ» نوشته احمد بیگدلی کتاب‌های باقیمانده در بخش داستان این جایزه هستند که به‌نظر می‌رسد جایزه نهایی را امیرخانی تصاحب کند.

جایزه نهایی نفرات اول هر یک از رشته‌های جایزه جلال، 110 سکه است که در تاریخ جوایز فرهنگی ایران، سابقه ندارد. البته سال گذشته هیچ‌یک از نامزدها در هیچ کدام از رشته‌ها نتوانستند این جایزه بزرگ را به خانه ببرند و تنها 4 کتاب به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. اما امسال آنطور که مدیرعامل خانه کتاب - یعنی برگزارکننده جایزه جلال - می‌گوید، 3 برگزیده در 3 بخش اصلی و یک برگزیده نیز در بخش جنبی معرفی خواهند شد که مجموعا 275 سکه را تحویل می‌گیرند؛ علاوه بر تندیس و نشان جلال.

علی شجاعی‌صائین مدیرعامل خانه کتاب به مهر می‌گوید: ما در یکی از گروه‌ها 2 اثر برگزیده مشترک خواهیم داشت که با این حساب جایزه نقدی پدیدآورندگان آنها نصف می‌شود یعنی به هر کدام از آنها 55 سکه بهار آزادی اهدا می‌شود. در یکی دیگر از گروه‌ها نیز یک برگزیده مستقل خواهیم داشت که وی مبلغ کامل جایزه ریالی یعنی 110 سکه بهار آزادی را دریافت خواهد کرد.

به احتمال زیاد این برگزیده مستقل، همان رضا امیرخانی است. اما برگزارکنندگان جایزه جلال، امسال حسابی سر کیسه را شل کرده‌اند؛ چراکه علاوه بر اینها، قصد دارند 55 سکه نیز به یک برگزیده در بخش جنبی بدهند.

اما آنطور که پایگاه خبری حوزه هنری 1آذر گزارش کرده است، کتاب معروف و پرفروش «دا» خاطرات سیده‌زهرا حسینی ازجمله برگزیده‌های جایزه جلال امسال است. پایگاه خبری حوزه هنری دیروز نوشت: براساس نظر هیات داوران جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد در مراسم اختتامیه این جایزه، از سیده زهرا حسینی گردآورنده این کتاب ارزشمند تجلیل می‌شود.

این کتاب احتمالا همان اثری است که قرار است در بخش جنبی مورد تجلیل قرار گیرد. اما شجاعی صائین آن را تایید نمی‌کند و می‌گوید: این اسامی از طریق ما اعلام نشده و طبیعی است نمی‌توانیم این اخبار را تایید کنیم. دا به‌عنوان اثری خاطره‌نگارانه پیش‌تر نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به‌عنوان برگزیده معرفی شده بود.

این کتاب که محصول دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری است، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و تاکنون بیش از 70 بار تجدید چاپ شده است.
دومین جایزه جلال آل‌احمد از ساعت 15 تا 17 امروز (دوم آذر)  همزمان با روز تولد جلال آل‌احمد در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 95881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز