مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: به تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها‌، قطعا پیش‌بینی سفرهای روزانه با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت افزایش پیدا خواهد‌کرد‌،

 اما این افزایش سفر را باید از زوایای مختلف مورد‌بررسی قرار داد‌، چرا‌که مدیران شرکت واحد معتقدند‌، با شرایط فعلی و عملی نشدن وعده‌های دولت در اختصاص سهمیه اتوبوس‌ها، برای افزایش سفر‌، این شرکت با مشکل مواجه خواهد‌شد.

در ادامه پرونده هدفمند شدن یارانه‌ها، آثا‌ر و تبعات مثبت و منفی این طرح را در شرکت واحد مورد‌بررسی قرارداده‌ایم.

مدت‌ها‌ست موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها‌ در ر‌أس فعالیت‌های هیات‌دولت قرار گرفته‌است. مساله‌‌ای که این روزها به سوژه گفت‌و‌گوها و صحبت‌های مردم تبدیل شده و اکثراً با نگرانی درباره آن حرف می‌زنند. این در حالی است که هر کسی به‌نوبه خود برداشتی از هدفمند شدن یارانه‌ها‌ دارد‌، اما بیشتر از همه، اقشار آسیب‌پذیر جامعه‌اند که نسبت‌به اجرای این طرح نگران هستند و با خود هزار و یک فکر می‌کنند‌؛ این که چه می‌شود؟

اما آن‌چه با قاطعیت می‌توان گفت‌، این است که قطعا با اجرای این طرح همه‌چیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. با اجرای این قانون باید شاهد تغییرات محسوسی در تمام مسایلی که به زندگی روزمر‌ه‌مان مربوط می‌شود، باشیم. این را هم بگوییم که چندی پیش در ساختمان معروف بهارستان، نمایندگان مجلس کلیات هدفمند کردن یارانه‌ها را با 188‌ر‌‌أی موافق، 45‌ر‌أی مخالف و 6‌ر‌أی ممتنع از مجموع 241‌نماینده حاضر تصویب کردند.

حالا باید در انتظار اجرای این طرح یعنی هدفمند کردن یارانه‌ها‌ باشیم. طرحی که باید آن را از زوایای مختلف مورد‌نقد و بررسی قرار داد. موضوعی که با اجرایش سبک زندگی دستخوش  تغییراتی خواهد‌شد و مشکلات یا فرصت‌ها‌یی را به وجود می‌‌آورد. این‌که می‌گوییم فرصت‌، از آن حیث است که یک‌طرفه قضاوت نکرده‌باشیم و تمام جوانبش را بسنجیم.

اما یکی از مسایلی که قطعا بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها‌ به‌شدت مورد‌توجه قرار خواهد‌گرفت، موضوع حمل‌و‌نقل عمومی و درون‌شهری است. این‌که دیگر شاید اصلا برای هیچ شهروندی این موضوع به‌صرفه نباشد که از خودروی شخصی‌ استفاده کند.
 این یعنی هجوم به سمت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی که این یکی البته برای پایتختی که مشکل آلودگی هوا و ترافیک را توامان دارد‌، چندان هم بد نیست‌، اما باید دید که آیا عرضه و تقاضا با هم برابری می‌کنند! باید دید ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها‌ با چه چالش‌ها‌یی روبه‌رو می‌شود.

یعنی این‌که بیاییم و از هر دو‌جنبه مثبت و منفی این بحث را بررسی کرده و به نقد بگذاریم. شاید در این میان اگر بخواهیم به موضوع شرکت واحد اتوبوسرانی نیز نگاهی ویژه داشته‌باشیم‌، چندان بیراهه نباشد‌، چرا‌که اتوبوس را باید حتما به‌عنوان وسیله‌ای عمومی برای حمل‌و‌نقل به حساب بیاوریم که همیشه در دسترس است ‌و البته با قیمتی مناسب و یا به قول دوستان «هیچ»؛خدمات‌رسانی‌ می‌کند و کوله‌باری از مسافر را از این‌‌سوی شهر می‌برد به آن سوی شهر.

اتوبوس را باید جزو وسایل حمل‌‌ونقلی به‌شمار آورد که قطعا بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها‌ به‌شدت مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد. البته می‌توان پیش‌بینی افزایش حجم جابه‌جایی‌اش را هم داشت. اما این مساله‌ جای بحث دارد و باید دید بعد از اجرای این طرح، شرکت واحد و مدیرانش با چه چالش‌ها‌یی مواجه می‌شوند؟ در این بین قطعا مدیرعامل شرکت واحد بهترین پاسخگو برای این سوال است. با وی درباره موضوع هدفمند شدن یارانه‌ها‌ و آثار و تبعات مثبت و منفی‌اش بر شرکت واحد و روند خدمات‌رسانی‌ اتوبوس‌ها‌ صحبت کردیم که می‌‌خوانید.

جزییات باید اعلام شود

در‌حال‌حاضر هنوز جزییاتی درباره طرح هدفمند شدن یارانه‌ها‌ در اختیار مدیران شرکت واحد قرار نگرفته است. مدیرعامل شرکت واحد نیز به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌چنان‌چه جزییات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها‌ را بدانیم می‌توانیم اظهارنظر شفاف و روشنی دراین باره داشته باشیم».

مهندس بیژنی در ادامه افزود: «‌‌این‌که سهمیه‌ها‌ برداشته شود‌، حتما دیگر هیچ شهروندی برای سفرهای درون‌شهری از وسایل نقلیه شخصی‌اش استفاده نمی‌کند و اصلا برایش به‌صرفه نیست‌، اما درباره افزایش احتمالی استفاده مردم از اتوبوس‌های شرکت واحد باید جزییات دقیق‌تری از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها‌ در اختیار مدیریت شهری قرار بگیرد‌ تا بتوانیم برنامه‌ریزی درستی داشته‌باشیم. ما دوست داریم شهروندان بیشتر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند‌، اما این موضوع نباید به هر قیمتی انجام ‌شود».

به این شرط مشکل نخواهیم‌داشت!

مدیرعامل شرکت واحد هر‌چند دیگر دوست ندارد در خصوص سهمیه اتوبوس‌ها‌یی که از محل سهمیه‌ها‌ی دولتی این شرکت طلبکار است صحبت کند‌، اما به مساله‌‌ای مهم اشاره می‌کند و درباره ‌11دستگاه اتوبوس پیش‌بینی‌شده از سوی دولت برای پایتخت می‌گوید: «‌تاکنون حداکثر ‌8هزار دستگاه تحویل گرفتیم و هم‌اکنون ‌3هزار دستگاه باقی مانده‌است.

اگر به همان مساله‌ کرامت شهروندان هم توجه داشته باشیم‌، باید بگوییم که با این تعداد نمی‌توان انتظار داشت جابه‌جایی و سفر به‌درستی انجام شود‌، اما اگر دولت به وعده خود عمل کند و اتوبوس‌ها‌یی که هنوز طلبکاریم را به ما تحویل بدهد‌، مشکلی نخواهیم داشت». مهندس بیژنی افزود: «‌این یک حساب سرانگشتی و ساده است که باید حتما تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد و ما هم دوست نداریم مسافران به شکلی نامطلوبی سفر کنند».

تکمیل  ناوگان

دو دو‌تا می‌شود چهار تا. یعنی اصلا تا به حال نه کسی دیده و نه کسی شنیده که دو‌ دو‌تا بشود سه‌تا یا پنج‌تا! این همان موضوع قدیمی شرکت واحد است که بارها مدیرانش لب به سخن گشوده‌اند و درباره‌اش حرف زده‌اند. مدیران شرکت واحد اعتقاد دارند‌، بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها‌، حتما تقاضای سفرهای درون‌شهری با وسایلی هم‌چون اتوبوس افزایش پیدا می‌کند که در این شرایط باید ظرفیتش هم وجود داشته‌باشد.

مهندس بیژنی با اشاره به این موضوع به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌به احتمال فراوان‌، اجرای این طرح با افزایش سفر شهروندان با وسایل حمل‌و‌‌نقل عمومی همراه می‌شود و با این شرایط مساله‌ نیازمند تامین و تکمیل ناوگان خواهیم‌بود که البته این موضوع ‌ کوچکی نیست و باید توجه بیشتری نسبت‌به آن از سوی مسئولان دولتی صورت بگیرد».

در انتظار سهم دولت

کارشناسان اقتصادی معتقدند‌، پرداخت یارانه‌ها‌ی مستقیم و غیر‌مستقیم یکی از اصلی‌ترین علل عدم‌استفاده مردم از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت هم گریزی به این موضوع می‌زند و از سویی دیگر به بحث یارانه بلیت اتوبوس و سهم دولت اشاره کرده و به همشهری‌مسافر می‌گوید:

«‌یارانه اتوبوس به ‌3بخش مردم، شهرداری و دولت تقسیم‌شده که تاکنون دو‌بخش اول را دریافت کردیم و منتظر دریافت سهم یارانه بلیت از سوی دولت هستیم. من بارها به این موضوع در کنفرانس‌ها‌ی خبری اشاره کرده‌ام و برای اثبات گفته‌ها‌یم سند و مدرک هم دارم‌، اما این انتظار بسیار طولانی شده است». مهندس بیژنی‌، صحبت‌ها‌ی خود را این‌گونه تکمیل کرده و راه‌حل را بیان می‌کند: «‌با حل این دو مشکل می‌توانیم به جزییات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها‌ پرداخته و الزامات پایتخت را  مشخص کنیم».

همشهری مسافر

کد خبر 96407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز