گروه اجتماعی: 4‌میلیون کودک ایرانی از تحصیل بازمانده‌اند، در حالی که وزارت آموزش و پرورش آماری از این کودکان ندارد.

به گفته معاون پیشین حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، آماری که معاون نهضت سوادآموزی در باره وجود یک میلیون و 800 هزار کودک لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل اعلام کرده اشتباه است.

اکنون 4‌میلیون بازمانده از تحصیل در سن آموزش در کشور حضور دارند. حسن الحسینی در این باره به خبرنگار مهر اعلام کرد: براساس تحقیقاتی که در زمان حضور من در آموزش و پرورش انجام شد، بیش از 3‌میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود داشت.

وی بر این باور است که هم‌اکنون این رقم به مرز 4‌میلیون نفر در سن تحصیل رسیده و این به معنای تزریق بی‌سوادی به جامعه است.این اظهارات در حالی است که براساس اعلام دفتر آمار وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته 709 هزار و 854 دانش‌آموز در پایه‌های تحصیلی اول ابتدایی تا اول متوسطه در امتحانات خرداد ماه تجدید و 276 هزار و 440‌دانش‌آموز نیز مردود شده‌اند.

این کارشناس مسائل آموزشی درباره علت افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل گفت: خانواده‌های فقیر در شرایط سخت مالی قطعا همه درآمد خود را صرف هزینه‌های ضروری‌تر می‌کنند و بدین ترتیب فرزندان‌شان از تحصیل محروم می‌شوند.

هم‌اکنون نیز این وضعیت در کشور وجود دارد. معاون پیشین حقوقی وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به فقری که در جامعه وجود دارد حتی اگر هم اعتبارات آموزش در سبد مصرف خانوار ایرانی افزایش یابد باز هم تعداد بازماندگان از تحصیل افزایش خواهد یافت.

پوشش تحصیلی بیش از 99‌درصدی

معاون دفتر خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش چندی پیش با بیان اینکه وظیفه جمع‌آوری آمار بازماندگان از تحصیل با آموزش و پرورش نیست اعلام کرد: آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی نکرده و پوشش تحصیلی ما هم‌اکنون بیش از 99‌درصد است.

مرتضی شکوهی نیز با رد آمار نهضت سواد آموزی درباره وجود یک میلیون و 800 هزار کودک و نوجوان 6 تا 16‌ساله بازمانده از تحصیل گفت: سازمان ثبت احوال هر سال آماری را از کودکان در سن تحصیل اعلام می‌کند و ما نیز براساس آن اقدام به پوشش تحصیلی می‌کنیم.

نکته‌ای که در این اظهارات جلب توجه می‌کند رد آمار ارائه‌شده نهضت سواد‌آموزی از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل است.

حدود 10‌میلیون ایرانی بی‌سواد هستند

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فارس گفت: بیش از 9 میلیون و 800‌هزار بی‌سواد در کشور وجود دارد.فرهاد بشیری اعلام کرد: مسئولیت باسواد کردن این تعداد بر‌عهده نهضت‌سوادآموزی است.

نیمی از بی‌سوادان کودک‌اند

بهروز سلطانی، کارشناس آموزش و پرورش نیز در این باره به همشهری گفت: به‌طور حتم تعداد بازماندگان از تحصیل بیش از چیزی است که آموزش و پرورش اعلام کرده است.

برای بررسی آمار کودکان بازمانده از تحصیل نمی‌توان به آمار سرشماری سال‌85 اتکا کرد. وی گفت: با استناد به آمار 9‌میلیون و 800 هزار نفری بی‌سوادان کشور می‌توان گفت که نیمی از این تعداد، کودکان در سن تحصیل هستند.

کد خبر 96428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز