چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: درباره الی در تداوم موفقیت‌های بین‌المللی خود، حالا بخت‌اش را در جوایز گلدن گلوب می‌آزماید.

فیلم اصغر فرهادی در کنار 68 فیلم خارجی دیگر برای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان گلدن گلوب رقابت می‌کند. «درباره الی» در حالی نامش میان نامزدهای این جوایز آمده، که برای مراسم اسکار نیز دارای شانس بالایی است.

در دوران افول حضور بین‌المللی سینمای ایران، «درباره الی» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر در عرصه‌های جهانی بوده است. دریافت خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره برلین در واقع نقطه آغازی بر حضورهای بین‌المللی این فیلم بود. فیلم تاکنون در بیش از 30جشنواره به نمایش در آمده و چندین جایزه دیگر نیز به تابلوی افتخارات خود افزوده است.

شاید به همین دلیل است که برخی اعتقاد دارند «درباره الی» می‌تواند قله‌های مرتفع‌تری را نیز فتح کند. البته در جایزه گلدن گلوب امسال، «درباره الی» رقبای قدرتمندی را پیش رو دارد.

آخرین ساخته‌های فیلمسازانی چون جوزپه تورناتوره، پدرو آلمادوار و میشل هانکه از جمله فیلم‌هایی هستند که به فهرست نامزدهای دریافت جایزه گلدن گلوب راه یافته‌اند.
مراسم جایزه گلدن گلوب، کمی پیش از اسکار برگزار می‌شود و خیلی‌ها آن را مقدمه‌ای بر این مراسم می‌دانند.

ورایتی و اسکرین دیلی خبر دادند: فیلیپ برگ رئیس انجمن رسانه‌های خارجی هالیوود اسامی 69 فیلم برگزیده را برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان شصت و هفتمین دوره مراسم اهدای جوایز معتبر گلدن گلوب اعلام کرد که نماینده سینمای ایران در اسکار هشتاد و دوم یکی از فیلم‌های برگزیده است.

رقابت 69 فیلم خارجی‌زبان برای دریافت جایزه گلدن گلوب در نوع خود یک رکورد برای این جوایز محسوب می‌شود که پس از اسکار معتبرترین جایزه در صنعت سینمای جهان است. اسامی 5نامزد نهایی بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان روز 15 دسامبر (24 آذر) و مراسم اهدای جوایز 17 ژانویه 2010 (27دی) برگزار می‌شود.

در جوایز گلدن گلوب برخلاف مراسم اسکار منعی برای حضور چند فیلم از یک کشور وجود ندارد و به همین دلیل از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هند و... بیش از یک نماینده برگزیده شده‌اند. از سینمای آسیا کشور کره‌جنوبی با 2فیلم مادر و تشنگی برای گلدن گلوب رقابت می‌کند و ایران، ژاپن و چین هر کدام یک نماینده دارند.

باریا، آجامی، لبنان، آغوش‌های گسسته، شهر زندگی و مرگ، رقصنده و دزد، بهشت غرب است، دختری با خالکوبی اژدها، من مادرم را کشتم، رود لندن، مکس مانوس، پلیس، صفت، راز چشم‌هایشان، سامسون و دلیله، وینچره، زمستان در زمان جنگ و روبان سفید جدی‌ترین رقبای درباره الی برای نامزدی جایزه گلدن گلوب هستند.

چهارمین فیلم فرهادی در مقام کارگردان داستان سفر سه روزه چند خانواده به ویلایی در شمال ایران است که سفر آنها با ناپدید شدن یکی از اعضای گروه به ماجرایی وحشتناک تبدیل می‌شود. درباره الی در جشنواره فیلم برلین خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را برد و در چند جشنواره و مراسم سینمایی دیگر درخشیده است.

ریکی جرویز نویسنده، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی اجرای این مراسم را بر عهده خواهد داشت. در پی افت میزان تماشاگر تلویزیونی مراسم گلدن گلوب و کاهش توجه رسانه‌ای به این مراسم به‌دلیل بحران اقتصادی، برگزارکنندگان تصمیم گرفتند با استخدام یک مجری و استفاده از لحن طنزآلود به جذابیت‌های حاشیه‌ای گلدن‌گلوب بیفزایند.

امسال قرار است در این مراسم جایزه سیسیل ب. دومیل در شصت و هفتمین دوره مراسم سالانه اهدای جوایز گلدن گلوب به پاس تلاش خیره‌کننده در صنعت سرگرمی به مارتین اسکورسیزی اهدا ‌شود.

اعضای هیأت‌مدیره انجمن رسانه‌های خارجی هالیوود درباره اهدای جایزه سیسیل ب. دومیل تصمیم می‌گیرند. خبر اعطای جایزه ویژه امسال به اسکورسیزی را ورا فارمیگا در کنفرانس خبری روز 12 نوامبر اعلام کرد.

اسکورسیزی پیش از این، 2 جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را برای فیلم‌های سینمایی مردگان و دار و دسته نیویورکی‌ها دریافت کرده و 4جایزه برای کارگردانی کازینو، عصر معصومیت، رفقای خوب و گاو خشمگین و یک‌بار برای فیلمنامه گاو خشمگین به همراه نیکلاس پیلگی نامزد این جایزه معتبر شده است.

کد خبر 97011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز